Byggahus.se

Rådjur och Thuja Brabant vs smaragd

1. M
    Medlem · 33 inlägg
    Håller på att bygga hus och ska sätta thuja smaragd. Nu har dock entreprenören satt fel och satt dit Brabant. Han ändrar det säger han men han varnar för att rådjuren i området äter upp just smaragd och lämnar Brabant. Jag tror bara detta är en ursäkt för att slippa göra om arbetet men vill ändå dubbelkolla med någon kunnig här på forumet.

2. J
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

Johan_Lindgren

Medlem
    Bor i hus på landet sedan tre år och har aldrig haft rådjur på tomten som ätit upp vare sig tulpaner eller unga äppleträd för ens nu

Vi satte 100 plantor Smaragd för en vecka sedan och tro på fan att det har varit rådjur där och ätit upp barken/kvistar på tre ut av dom så jag jag kan intyga att dom verkar dra sig till smaragd thujan i alla fall.

Ska iväg och köpa Plantskydd Weibulls Gyllebo och tre nya plantor idag

• Laddar…
  3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har svårt tro att Smaragden smakar bättre ...

4. K
    Medlem · Västmanland · 298 inlägg

Klabbarparn

Medlem
    Värt att kanske fundera på är hur du vill att er häck ska se ut när den är "färdig". En välskött brabanthäck tycker jag ser bättre ut än smaragdens dito.

Det är väl inte helt omöjligt att du kan få dessa till ett bättre pris, då han (eller hon) slipper merjobb?

Redigerat 18 maj 2017 17:43
    • Laddar…
  5. M
    Medlem · 33 inlägg
    Håller med om att det blir ritigt snyggt med en riktigt välskött Brabanthäck, men för det första så vill vi inte lägga den tiden det tar att sköta den då det handlar om kanske 100 meter häck. För det andra så tar det många år innan den kommer vara så välväxt att den går att trimma ordentligt.

6. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem
    Jag hävdar fortfarande att smaragden är värd mer, framför allt om det är en lång häck. Men man måste putsa sidorna redan från början om man vill undvika "vågorna". 40 m brabant i min förra trädgård knäckte mig. Efter 10 år växte den 50/60 cm på höjden och krävde 2 rejäla klippningar/år och flera kärror till tippen. Smaragden putsas bara en gång per säsong.

7. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 067 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Har både smaragd och Brabant i trädgården, har 2 rådjur gående i trädgården med.
    De rör inte thuja alls

• Laddar…
  8. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 038 inlägg

Excel

Husägare
    Rådjur käkade delar av mina smaragd förra året.

I år har jag köpt två st viltskrämmor från ali.

Funkar mycket bra, man ser på rådjursspåren i snön att de vänder och lämnar området.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.