Planterade ett plommonträd på tomten för ganska exakt ett år sedan, skulle uppskatta att det nu är drygt 2m högt.

Jag har läst att man bör beskära fruktträd rätt tidigt för att bygga upp en bra form på det framtida trädet men är osäker på hur jag ska göra. Någon som kan hjälpa mig på traven?

Bifogar bilder. Det blev lite otydligt mot bakgrunden men zoomar man in så syns det rätt bra. Innan någon säger det så ja jag vet att trädstöden sitter kasst.

Ungt träd stöds av pålar och rep i gräsbevuxen trädgård mot grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungt träd stöds av träpinnar, omgivet av löv och gräs, mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ska hur som helst inte beskära nu. Beskärning sent på våren främjar skottillväxt på ett nytt träd, vill du minska trädets storlek och slippa få vattenskott är det bättre att vänta till tidig höst.

Det finns väldigt bra böcker på biblioteket som beskriver hur man beskär träd. Det är bra att få grunderna innan man ger sig på sitt första träd.

Hade tänkt beskära det under JAS-månaderna om det ska göras.

Har läst på lite innan men hittar lite motsägelsefull information, vissa källor säger t.ex. att man ej behöver beskära ett så ungt träd.

Stenfruktsträd beskärs på hösten, om det nu ska beskäras överhuvudtaget.

• Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Du kan vänta lite som sagt, vattnar du under sommaren ser det ut som att du kan få smaka några plommon med. Isf skulle jag beskära efter skörd.

Trädet har flera låga grenar som jag skulle ta bort nu för att underlätta skötsel runt trädet. Sen ser det ut som att en del av de större grenarna har väldigt spetsig vinkel, det blir svaga punkter i framtiden och bör tas bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.