2 392 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Tips på snabbast växande alleéträd
Ska köpa fyra alléträd som behöver vara så snabbväxande som möjligt. Ska vara gröna och löv.
Min budget är 5000kr per träd och vill att de ska vara så stora som möjligt vid leverans och som sagt snabb(ast)växande.
Tips på vad för träd och återförsäljare?
Min budget är 5000kr per träd och vill att de ska vara så stora som möjligt vid leverans och som sagt snabb(ast)växande.
Tips på vad för träd och återförsäljare?
Poppel är tämligen kvick av sig.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
https://www.splendorplant.se/ Är väl den största återförsäljaren av träd.
Lönn växer ju snabbast i min gröna buffertzon mot omvärlden. Finns ju varianter om man ska köpa på kruka.
Vad har du för jord och klimat?
Har du grusig, stenig, sandig jord med viss mull ovanpå så är skogslönn bra. Välj en sort som tål din växtzon. Men lönn blir bred.
Har du lera i backen så är lind bra. Parklind är ett säkert val men även skogslind finns numera. Välj rätt sort, t ex en som inte släpper för mycket bladlusguck. 'Rancho' är nog den vanligaste i handeln.
Har du grusig, stenig, sandig jord med viss mull ovanpå så är skogslönn bra. Välj en sort som tål din växtzon. Men lönn blir bred.
Har du lera i backen så är lind bra. Parklind är ett säkert val men även skogslind finns numera. Välj rätt sort, t ex en som inte släpper för mycket bladlusguck. 'Rancho' är nog den vanligaste i handeln.
Vill du ha något udda på lerjord som växer riktigt snabbt så fungerar den amerikanska silverlönnen. Jag har planterat två sådana i lera och den växer som poppel i hastighet. Men detta är pionjärträd så räkna inte med att de blir 100 år gamla.
Klicka här för att svara