Har en buske som bild, som jag tror är någon typ av bambu. Skulle vara roligt att veta namn på busken, och när på året den är lämplig att klippas. Den börjar bli en aning för stor.

• Välskött, rundad buske med långa blad, stenar längs kanten, trästaket och spaljé i bakgrunden, solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser verkligen ut som bambu men jag har aldrig sett sådan klippning! Klipp den isåfall nu eftersom den kommer att buska till sig när värmen kommer.

Tänk på att behålla de vissna bladen som blir näring för rotsystemet (alltid kratta in dessa vissna mot roten undet hela säsongen - bambu har ju en tendens att skräpa). Det är inte heller fel att komplettera med en säck trädgårdsjord i samband med klippningen.

Jag vet inte vilken sort det är.

Att det är en bambu törs jag säga med säkerhet men vilken art eller ännu svårare, vilken namnsort det är är nog en 10.000 kronors fråga.

Det finns ett antal arter av bambu som trivs utmärkt i vårt klimat och den vanligaste i odling är sannolikt bergbambu Fargesia muriale. Sedan finns ett antal namnsorter av just bergbambu och det är nog omöjligt att gissa sig till vilken sort det är. Men jag gissar att arten är en bergbambu, dels för att den är vanlig i odling här, dels för att ditt exemplar ser ut att vara formklippt. Bergbambu tål nämligen det, annars är det vanligt att man endast klipper bort gamla stänglar som jämnas med marken.

Bambu kan bli väldigt omfångsrik med åren men det går utmärkt att klippa in den vid tidig vår.

Här kan du läsa mer om dessa vackra växter och deras skötsel;

Bambu - odling, användning och sorter | Wexthuset

Tack för svar.

Hittade ”ogräs” på tomten.
Blommorna är i storlek 8-10 mm
Namnet någon? En tuva av ljusröda blommor i solsken på en jordbakgrund med flis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade på Google, Backnejlika.
Måste vara någon fågel som hjälpt
till med spridningen.
Tack för svar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.