Vi planterade en avenbokhäck 2020 ca 20 m barrotade plantor, för bevattning så grävde jag ned en fuktslang ca 10 cm ned för att bevattningen skall bli enkel och effektiv, jag vattnade fåtal gånger men mer rikligt och häcken har vuxit fint, glöm inte att gödsla 1-2 gg/ år dock inte senare än i början av juli. Att du binder upp plantorna med bambukäppar är viktigt så plantorna står bra de första åren.

Tillhavochland Tillhavochland skrev:
Vi planterade en avenbokhäck 2020 ca 20 m barrotade plantor, för bevattning så grävde jag ned en fuktslang ca 10 cm ned för att bevattningen skall bli enkel och effektiv, jag vattnade fåtal gånger men mer rikligt och häcken har vuxit fint, glöm inte att gödsla 1-2 gg/ år dock inte senare än i början av juli. Att du binder upp plantorna med bambukäppar är viktigt så plantorna står bra de första åren.
Då vår häck är väldigt lång har vi tyvärr inte haft möjlighet att gräva ner fuktslang. Vi kommer behöva vattna med slang för hand. Hur ofta och hur mycket per meter tycker du man ska göra det?

Bambukäppar har vi satt upp men vi ska binda fast lite mer ordentligt.

Vi har lagt ett tunt lager gödsel i botten på planteringsdiket och sen fyllt på med befintlig jord blandad med planteringsjord. Planteringsjorden har ju gödsel. Tycker du ändå att vi ska gödsla på?

T Tändvätska skrev:
Hur ofta och hur mycket per meter tycker du man ska göra det?
42. Eller kanske 37,48.
Är svaret obegripligt? Det är för att det går inte att säga någon siffra. Allt beror på hur planteringen ligger, vad det är för jord osv. Du har fått bra tips tidigare i tråden, vattna - gör en liten grop - kolla om vattnet trängt ner - fortsätt vattna om inte.
Visst hade det varit fantastiskt att få en exakt mängd vatten men naturen funkar inte så, allt beror på.
Och med det sagt. Någon annan kanske vattnade med 10 liter per planta var tredje dag och fick en fin häck och rekommenderar dig att göra samma. Och det kan du ju så klart göra. Men om era planteringar inte har samma förutsättningar så kommer ni inte få samma resultat. Därför är det alltid bäst att kolla hur just din jord funkar.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vattna ordentligt motsvarande 10- 15 mm regn per gång, 1 l/ m2 =1 mm regn. Hellre ordentligt o sällan än lite o ofta , det beror ju på vädret såklart.
Planteringsjord innehåller ganska lite näring och det räcker inte så länge, jag kör med Npk gödsel typ Blåkorn.

QUOTE="Tändvätska, post: 5250465, member: 614434"]Då vår häck är väldigt lång har vi tyvärr inte haft möjlighet att gräva ner fuktslang. Vi kommer behöva vattna med slang för hand. Hur ofta och hur mycket per meter tycker du man ska göra det?

Bambukäppar har vi satt upp men vi ska binda fast lite mer ordentligt.

Vi har lagt ett tunt lager gödsel i botten på planteringsdiket och sen fyllt på med befintlig jord blandad med planteringsjord. Planteringsjorden har ju gödsel. Tycker du ändå att vi ska gödsla på?[/QUOTE]

Köp en 10/15 m bevattningsslang och flytta den efter ett antal timmars droppbevattning. Det är smidigare än att handvattna med slang.
Ju petigare man är när man binder upp plantorna ju snyggare blir häcken framöver. Använd billig naturlig bast vid uppbindningen - då riskerar man inte att stammen stryps. Basten flyger bort eller förmultnar.

• Gilla
Tillhavochland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.