1 145 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Tomtgräns spireahäck
Har en spireahäck som gränsar till grannens tomt,när vi köpte hus sa dåvarande grannen som byggt sitt hus att den planterades gemensamt av honom och tidigare ägare.Ska nu sälja och nuvarande granne vill inte ha med häcken att göra. Min fråga är vad kan man få reda på den exakta tomtgränsen då jag inte hittar några tomtmarkeringar. Husen är byggda 1967. Tacksam för svar
Ta kontakt med bygglovsavdelningen i din kommun. Fråga om de har några kartor som visar gränserna.
Be att få ta del av dem i så fall och försök orientera och mäta dig fram.
Alternativet är att be dem om gränsvisning, kostar en del pengar dock.
Alt 3 är att ta kontakt med Lantmäteriet och be dem om hjälp, men det är löjligt dyrt.
Be att få ta del av dem i så fall och försök orientera och mäta dig fram.
Alternativet är att be dem om gränsvisning, kostar en del pengar dock.
Alt 3 är att ta kontakt med Lantmäteriet och be dem om hjälp, men det är löjligt dyrt.
Börja med att logga in på lantmäteriet och se vad som finns där.
Logga in här https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Min-fastighet/ och titta om det finns en tomtkarta.tjabo4 skrev:
Har en spireahäck som gränsar till grannens tomt,när vi köpte hus sa dåvarande grannen som byggt sitt hus att den planterades gemensamt av honom och tidigare ägare.Ska nu sälja och nuvarande granne vill inte ha med häcken att göra. Min fråga är vad kan man få reda på den exakta tomtgränsen då jag inte hittar några tomtmarkeringar. Husen är byggda 1967. Tacksam för svar
För slutligt fastställande av gräns så gäller endast fasta markerinhmgar i terrängen.K Kane skrev:
Kartor hjälper endast till att hitta rör eller liknande. Om man inte hittar rören så kan de flyttats eller ha täckts över (bådadera är olagligt att göra).
Lantmäteriet kan fastställa gränsmarkwringarnas läge men med en tomtkarta så kan man mäta fram var markeringarna skall finnas så länge man känner till minst ett fysiskt gränsrör.
Digitala kartor har en ganska stor felmarginal och därför krävs att man finner rören i terrängen.
Kan du kringgå hela problematiken genom att helt enkelt inte utreda gränsens exakta läge och hur häcken relaterar till detta? Jag menar, om du ska sälja din fastighet så är det ju nästa ägares ansvar att fundera över detta. Du ska bara inte se till att utlova något kring häcken och vem som äger den vid försäljningen.tjabo4 skrev:
I och med att häcken planterades av de två grannfastigheternas ägare så är den enligt jordabalken en del av respektive fastighet.
Klicka här för att svara