Byggahus.se

Gulaktig thuja smaragd.

1. Nadliv
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F3ADC14B-D264-46A1-BDC3-CCEF26206B7E.jpeg
    8A47FD9C-2DA2-49B9-8A0C-B29D4AC194CE.jpeg
    95259558-D436-4F24-8071-01B05D2E4234.jpeg
    0E89E14D-48EE-4AFC-880A-E047E9AAD41A.jpeg
    2A320AC0-C799-4258-ADE1-C4CAC7D7620A.jpeg

Hej!

jag planterade mina tjuva smaragd förra året. De var ca 50cm vid plantering. De växte till sig riktigt bra första tiden.

Nu börjar de få en gulaktig färg. Jag vattnar cirka var 3e dag i ca 6h med drop slang när de inte regnar. Har även gödslat häcken med hönsgödsel. Men känns som de tappar mer o mer färg senaste tiden.

Jag tycker den ena längan med häck ser mer gulaktig ut än den andra. Den längan jämte den grå fasade som syns på bilden känns mer grön än den andra. Allt är grävt 50cm djupt dike som sedan är iifyllt med matjord underst sedan planta o sen jord igen enligt konstens alla regler.

Vad är felet och vad ska ja göra åt det?

tacksam för svar.

2. A
    Medlem · Nivå 17
    Det är helt omöjligt att ställa någon diagnos, det kan vara så många skäl till varför tujorna blir gula. Uteslutningsmetoden, övervattning? Marken skall vara fuktig men absolut inte blöt, då blir det syrebrist i jorden.

Har du använt Stroller Kombi på gräsmattan?

När gödslade du häcken och följde du rekommendationerna för dosering?

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag gissar på för lite vatten, de är törstiga!

4. Nadliv
    Medlem Nivå 1
    jag har inte gödslat gräset överhuvudtaget, gräset är som du ser inte skött alls då ja har massor med projekt på tomten som får gå före gräset just nu.

Ja de skulle kunna vara så att jag vattnat före mycket. För lite känns som jag inte vattnat. Har gödslat enligt rekommendation

5. L
    Medlem Nivå 4
    Jag kör droppslang med bevattningstimer från gardena. Sitter en fuktsensor som man sticker ner i häcken. Vattnar 3ggr/dag tills dess att fuktsensorn indikerar att det är fuktigt och bevattningen avslutas. Enkelt, underhållsfritt och mina tujor växer så det knakar. Gödslar på våren och en gång under sommaren när jag kommer ihåg.

6. Nadliv
    Medlem Nivå 1
    De får jag testa då. Jag e orolig jag övervattnat. Innan vattnade jag cirka 1 gång i veckan eller Max två om de va torrt ute. Då va de fint gröna i växte. Sen läste ja på någon thuja sida att man ska vattna 6h varannan dag de första åren Thujan är nyplanterad. Men de lät lite väl mycket så jag vattnade lite mitt emellan deras rekommendationer och min egen vattning. Men ska nog börja dra ner på vattningen lite.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Hur mkt vatten hinner de få på 6h med droppslang?

Jag lovar att de fått för lite vatten och snart är döda tyvärr!

Ut med vattenslangen nu och ge dom en riktig rot blöta, regn ger inte så mkt.

Jag vattnade min förra häck även fast det regnade.

8. Nadliv
    Medlem Nivå 1

Jag ska gräva ner en bit i jorden o kolla om de blött där. Därefter bör de går avgöra om de övervattnat eller undervattnats.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 4
    När vi satte vår thuja smaragd så vattnade vi i stort sett varje dag med vattenslang de första två veckorna. Sen tröttnade vi på den manuella bevattningen och lade ner en droppslang istället. Vi körde bevattningen via droppslangen varje dag i 6h hela säsong. Nu vattnar vi, via droppslang, varannan dag och då kör vi 6-12 timmar åt gången. Nästa år räknar vi med att vattna mer sällan.

10. A
    Medlem · Nivå 17
    Det är många saker att tänka på när man vattnar nyplanterade växter men det är vanligare att växter skadas av för mycket vatten än tvärtom. Det beror också på vilken jord de växer i , har man grävt ett dike i kompakt lerjord och fyller det med ny, fluffig jord så är det lätt att inse att det blir ett blött dike under växterna vilket resulterar i syrebrist. Är marken porös och genomsläpplig bör man ta hänsyn till det när man vattnar.
    Och självklart spelar det in hur mycket nederbörd som fallit.

Det finns alltså ingen generell regel om hur mycket man skall vattna utan det beror på omständigheterna.

En sak till jag kom att tänka på är om tujorna är krukodlade. Det uppstår lätt rotsnurr i krukor och rötterna måste klippas in innan plantering, de har svårt att hitta ut annars med sina rötter. Rötterna får inte vikas vid plantering, de skall kortas in.

Här en rekommendation om bevattning;

https://www.thujor.se/blog/post/bevattning-2

• Laddar…
  11. Nadliv
    Medlem Nivå 1
    ja de ungefär så dem flesta thuja återförsäljare sagt att man ska gå tillväga första åren. Får kika så inte slangen satts igen på något vis o vattnet inte kommer ut i önskad mängd.

12. Nadliv
    Medlem Nivå 1

Tack för ditt svar.

Jag har aktivt vattnat dem med droppslang var 2-3 dag senaste månaden. Har kört i cirka 6h varje tillfälle.
    Dem är krukodlade och jag har skakat om planeterna så rötterna frigjorts någorlunda innan ja satte ner dem. Som sagt de som oroar mig är att de första året växte på riktigt bra och hade den här djupa mörka gröna färgen.

Nu från o med april när jag började vattnat oftare med droppslangen så har de börjat tappa färg. De ser inte döda ut men de ser ut att inte må så bra.

Jag får helt enkelt gå ut och gräva ner en bit för att se hur fuktigt de är.

antingen får de för lite vatten o då är de fel på droppslangen eller är de överbevattnade och jag får börja dra ner lite på bevattningen.

jag har planterat dem i helt ny matjord. Det var en ny tomt o jag fick gräva ner i moränen som var på tomten o sen fylla på med matjord sätta ner plantan o därefter fylla på ytterligare med matjord.

Får testa mig fram men av alla svar att tyda så är felet antingen på för mycket eller för lite vatten. Ska bara lista ut vilket det är.

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 4
    Bevattningssystem + fuktsensor är ingen dyr investering om man ser på vad tujorna kostar. sedan att det blir smidigt och man kan sluta oroa sig för över/undervattning är skönt!

14. Nadliv
    Medlem Nivå 1
    hej igen!

nu har jag grävt ner cirka 20-25cm o kollat hur jorden ser ut. Visserligen regnar det idag men jorden är blöt o fuktig hela vägen ner.

bifogar bilder som kanske är svåra att tyda men ah som sagt jorden är blöt.
    75A6C8D8-40BD-4213-A97B-B9E087582713.jpeg

15. A
    Medlem · Nivå 17