Sommartorparn
Sommartorparn: Ska man vara riktigt noga så vill klematisen ha sand runt rothalsen, i alla fall om det är en av de känsligare sorterna. Man kan uppnå detta genom rulla en bit kartong eller en tidning runt plantan när man planterar i jorden, sedan när man drar bort detta skyddet så har man en fördjupning där man kan lägga sanden. I denna broschyr finns en bra teckning på vad jag försökte förklara.
2 svar · 1,9k läst
Milkshaken
Milkshaken: Kolla lite extra därbak... Det såg nästan likadant ut på min gamla stiga villa, men kommer fan inte ihåg vart.. du tar bara fjädern och svänger med den så ser du vart den passar... den ska bara sträckas ut så den går att haka i sen när du har hakat i den så ska den gå tillbaka till så den är nu... Det är en dragfjäder typ.
2 svar · 1,4k läst
E
engric: Vill du ha en snabb effekt men kort verkanstid så går det att använda. Men prova i svag dos annars är det risk att det får motsatt verkan.
14 svar · 36,9k läst
J
Jessica Pessica: Det heter ju att man får lov att bygga plank som ej överstiger 1,8 m utan att behöva särskilt intyg/godkännande från granne. Och som redan är skrivet så krävs det tom bygglov för plank i vissa kommuner. Gör dubbel koll med din kommun och prata med grannen. Kanske kan ni enas om en lösning och dela på kostnaderna? Eller är ni inte på god fot med varandra? (kanske därför du vill ha
3 svar · 2,3k läst
S
Segloragubben: Med förvåning har jag tagit del av era svar och saknar det enklaste och billigaste sättet att ge thuja det den behöver, nämligen "gräsmatteklipp" Varje vecka som jag klipper gräsmattan, lägger jag på lite klipp runt "fötterna" på thujan. Det ger näring och behåller fukten i jorden, så att den inte torkar ut. I år har jag 20 cm skott på min häcktopp. hälsningar segloragubben
24 svar · 42,2k läst
·
Robster
Robster: [citat] Då har du 30 cm hela vägen. Med 30 cm bas och avsmalnande så kan man nog räkna med hälften, dvs en dryg kubikmeter för en dylik utan en massa grenar. Mvh Rob
7 svar · 2,5k läst
·
J
Janneman: Då vet jag har att vänta mig, hehe..
25 svar · 43,8k läst
·
P
Posia: [citat] Det här projektet har vilat sedan sist (bortsett från att en expert sagt svänghjulet vara OK) men nu börjar gräset växa sig så otrivsamt högt att jag måste ta itu med saken igen. Eftersom tändkabeln ser rätt sargad ut funderar jag på att istället ta en tändspole komplett med kabel från en annan gammal klippare, där det ser fräschare ut. Om jag byter tändspolen, måste
43 svar · 20,1k läst
·
P
primula: Jag tänker anlägga en hallonhäck på vår gräsmatta. När jag har tagit bort grässvålen tänker jag plantera hallonplantorna i plasthinkar utan botten. i plasthinkarna kommer jag att ha väl drenerad och gödsladjord. Innan jag gräver ner hinkarna kommer jag att lägga en markduk på vilken jag har klippt ut hål som är någon cm i diameter mindre än hinkens radie. Slutligen kommer jag
0 svar · 3,6k läst
Sne4
Sne4: Observera dock att även den ätliga flädern är giftig - alla gröna delar. Inte stoppar det dock rådjuren från att beta av alla de späda skotten under vintern, så länge de tar lite i taget..
11 svar · 13,6k läst
MathiasS
MathiasS: Då är det nog inga vattenskott direkt, det är bär överallt. Jag tycker trädet är fint nu, som en rund boll....:) Men jag inser min oförmåga på detta område så jag tänkte väl eventuellt anlita en sådan där aborrgubbe som får såga lite i de träd vi har.
8 svar · 37,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Tidigt på våren kan du korta in sidogrenarna så blir den tätare. Lägg snittet vid en knopp.Är inte helt säker på att man behöver göra det. Har läst om andra som flätar in de olika plantornas grenarna i varandra och får häcken tät på det viset.
1 svar · 4,6k läst
svartöra
svartöra: Detta är kanske av intresse: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=57784
2 svar · 8,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Röda vinbär är typiskt att göra gelé på. Något annat har jag aldrig kommit på att göra. Brukar lämna dom åt fåglarna....... Krusbär däremot är väldigt användbara. Marmelad, kräm o kompott görs på halvmogna bär. De mognare bären går till paj. Riktigt mogna bär äter man som de är. Min favorit är att göra smulpaj på krusbär. Häll ut ett lager noppade krusbären i en
4 svar · 10,2k läst
·
F
Frodo: Vi har i sommar anlitat en firma med traktorgrävare för att ta bort stubbar och rötter på vår tomt för att anlägga gräsmatta. Marken består av lerjord och ytan är 600 m2. Han har plöjt och sedan harvat och nu har jorden på flera ställen blivit hårt packad och regnvattnet rinner inte undan, det har varit regnrekord denna sommar. Vi hade idag tänkt och kratta för att så men det
0 svar · 3,4k läst
A
AndersG: en svaga punkten på Gardenan verkar vara remmen. Den gick av i fjol och nu verkar det vara dags igen :( Däremot är vi busnöjda med klippresultatet. Klipper snyggt och ljudlöst. Har köpt extrabatterier från Biltema och har en smartladdare (NordicPower) som laddar upp ett batteri (använder MC-läget) på någon timme. Knepet är att klippa ofta.
31 svar · 14,8k läst
thewolf
thewolf: Synd bara att alla handjagare var slut i Jönköping så det nysådda gräset får växa till våren. :-) Någon som vet var man kan köpa en bra handjagare med uppsamlare i Jönköping?
2 svar · 3,0k läst
Anna_H
Anna_H: Det där har jag också funderat på, jag tänkte nästan testa att göra det av såna där tunna spjälor som ligger mellan brädorna på brädgårn, impregnerade. Det brukar vara okej att ta såna gratis när man ändå köper annat.
3 svar · 4,5k läst
N
Nuno: Divergerande svar där, någon småfrisering lär det inte bli tal om. Då kan det lika gärna vara. Häcken är så spretig att det varken skulle göra till eller från. Ser mer eller mindre likadan ut som innan klippning vid midsommar. Får ta och luska lite mer om ingen annan har något att tillägga...
8 svar · 53,5k läst
svartöra
svartöra: Är plasten genomskinlig? Annars får du kanske långa taniga gula grässtrån som omkommer när du brutalt rycker bort plasten. Genomskinlig plast är nog bra för att behålla fukten, men en för snabb övergång till den riktiga omvärlden kan vara fatalt. Rajgräs och rödsvingelsorter låter som en typisk "villablandning" ja. Det blir med tiden jättebra som vanlig gräsmatta. Men du kanske
3 svar · 7,0k läst
Milkshaken
Milkshaken: Finns det nåt finare än en välklippt gräsmatta hemma??? Nope tror inte det... För att det inte ska bli en fortsatt "plåga" för dig att klippa gräset, så föreslår jag att du skaffar dig en åkbar, med hydrostat... alltså en form av automatlåda,,, du slipper detta med växlar, du bara trycker en pedal fram eller bak, så går klipparen som du trycker.. men du måste fortfarande styra
3 svar · 2,4k läst
S
swecheck: Tack alla som svarat. :-)
4 svar · 1,6k läst
S
snickar_lasse: Hej ! Så här ser min tre år gammla gräsmatta ut,ljusa fläckar av dött gräs.Under Maj månad strollade jag ut Algomin,Juli månad strollade jag ut Combi Stroller ogrös.Även grannarnas mattor har liknande problem.Någon som vet vad detta kan bero på?
4 svar · 4,9k läst
·
G
GunnarM: I tre år, sedan vi köpte huset, har vi sparat en del sly som växer i trädgården, eftersom säljarna berättade att de huggit ner en plommonlund för några decennier sedan. Nu bär de äntligen frukt, små fina plommon. Hurra! Det skjuter upp eländigt många rotskott, och nu funderar jag på om jag ska spara bara tre eller fyra stammar på lagom avstånd från varandra, eller om det kanske
0 svar · 3,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu håller jag inte med dig yonna. Det finns en nyplanterad ligusterhäck här i närheten som sattes förra året. Dels tyckte jag att den var fin direkt, men i år har den redan tagit sig och är tät och fin. Satte dessutom en själv i år, 120 cm plantor. :) [citat]
8 svar · 20,3k läst
Kalleman
Kalleman: [citat] De flyttade ett stort tulpanträd i Folkets park här i Malmö med en sådan maskin för några år sedan. Bara hyran kostade 80.000:-. Fick ta hit den från Tyskland. Ska man flytta ett befintligt större träd som inte har växt på plantskola i deras containers som begränsar rotsystemets utbredning, så måste man gräva loss trädet successivt under några års tid. Man kan inte få
14 svar · 42,7k läst
M
Madski: Yes Den är fin och tät för övrigt..
2 svar · 3,0k läst
V
valter53: Klipp, men inte med en maskin med uppsamlare. Den suger upp den lösa jorden när du kör över dom lite kalare områdena.
1 svar · 5,6k läst
M
mirakelasta: Jord blir aldrig värdelös. Jag hade väntat till det blev lite svalare dvs att det inte är så varmt sedan vattnat och sått. Vi hade kvar vit markduk från dräneringen och om man vattnar grundligt, så och lägger över duken så behöver man inte göra ngt förrrän då man tre veckor senare tar bort duken med en fantastisk gräsmatta under. En nysådd får inte torka ut och är det varmt
1 svar · 2,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: En till tråd om svamp i gräsmattan: http://www.byggahus.se/forum/traed-buskar-haeckar-graesmattor/97171-maengder-av-svampar-i-graesmattan.html
13 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.