Immobil
Immobil: Nä, vanligt gräs klarar sig fint. Jag har aldrig märkt att klövern skulle reagera på behandlingen. Du blandade kanske en för stark dos? 2 dl till 10 liter vatten brukar va lagom. :cool:
1 svar · 6,5k läst
A
aivo: Där fanns det fina träd. Tack.
5 svar · 3,4k läst
thewolf
thewolf: Gräs växer så länge det är över 4 grader så man kan så ganska så sent utan att det är någon större fara. Och jag tror nog att om fröna inte gror i år så övervintrar dom och kommer igång till våren igen...
4 svar · 29,8k läst
M
Melkerberg: Du skall inte padda jorden, isf får du ta av 20 cm matjord som du lägger på efter så att gräset kan växa. Någotsånär jämnt skall det vara, men mindre grästorvor gör inget, det borde räcka med att jämna till med en kratta, däremot så kommer marken nog att sätta sig ändå under vintern, det ser du i vår hur det ser ut, då kan du behöva lägga på mera jord och ev strö i nytt
1 svar · 10,2k läst
Satsuki
Satsuki: Gaia - jag gillar utmaningar :) Cockaby - tack för svaret!!! Vi har en skydad tomt med tegefasad på huset i söderläge, så det borde ge ett gynnsammare microklimat. Men det är klart att det kan vara problem med solen på våren i söderläge...... Hmmm är kanske värt att testa trots allt :)
3 svar · 10,8k läst
M
MASSORAVKUL: ;)Hej. Har även jag päronrost på mitt 4 år gamla träd. Hittade denna sida om detta och fick en annan bild än den jag hade om att det var trädet som var angripet och förstört för all framtid. Gissa om jag ska leta enar mm till våren. http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/faktabladen/32_paronrost.pdf
9 svar · 11,3k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Hur djupt och brett ni behöver gräva beror på vilken typ av jord det är.. Samma gäller frågan vad ni ska återfylla med. I allmänhet byter man inte ut hela jorden i ett planteringsdike, då blir skillnaden mot omgivande jord alltför stor. Om det är prima, prima jord i diket stannar häckens rötter i diket. Man brukar i stället återfylla med den befintliga jorden som man blandat upp
1 svar · 3,6k läst
L
lagre: Olyckligt när det blir osämja grannar emellan... När det gäller detaljplaner så kan de variera väldigt mycket har jag lärt mig. Var uppe på stadsbyggnadskontoret i kommunen där jag bor för att titta på detaljplanen för vårt område. I vårt område får man t ex till och med bygga nya fristående byggnader i tomtgräns utan att det avviker. Kan tillägga att vårt område är från
14 svar · 14,4k läst
J
Jan-Å: Vad är för stort?? :) Vi har satt 2 röda ormhasslar framför vårt hus, ett av inte så många alternativ till norra sidan av ett hus där det är prärie upp till Tierp så det blåser rejält och ofta mot huset. Den ena har tagit sej bra och växer som beräknat den andra torkar om den inte får minst 3 ggr så mycket vatten som den bredvid, dom står 4 m från varandra så jag vet inte
1 svar · 2,3k läst
G
gräsmattan: Här kommer sidan! http://www.olleberg.nu/
4 svar · 6,2k läst
K
Kjell_G: Har inte testat nämnda fröer, utan köpte Solbakka från Granngården som mest består av rödsvingel o rödven. Långsamtväxande, tacksamt men ger inte så mycket slitstyrka. Ett alldeles fantastiskt mjukt gräs hos oss (första året) Sådde i sep-okt i tre omgångar, det dröjde enoooormt länge innan det blev nåt av det. Men som sagt, tätt o grönt och i stort sett utan ogräs.
1 svar · 7,3k läst
A
acsMike: Hur som helst så är mattan ganska fin nu. Jag har förhoppningar att den kommer att ta sig bra tillslut.
4 svar · 3,4k läst
raveper
raveper: Köp en nästa år i stället så kanske du har råd med en bättre.
3 svar · 4,9k läst
G
Gilbert: Kolla tyska och engelska e-bay, det kan även vara ekonomi att ta dem från usa, hjälpte en arbetskamrat att ta ett par däck till en Gilson i udda storlek därifrån, 2 däck med moms och tull kostade mindre än ett här hemma, och han klarade sig undan det dessutom..
3 svar · 7,4k läst
G
grävaren: Gräsmattan kan bli gul av två anledningar: 1. Den är dränkt, har stått under vatten en längre tid (syrebrist). 2. För mager jord. Ge blåkorn 5 kg/ 100 m2. Jag tror på alt.2 eftersom det finns små gröna plättar i det ljusa.
6 svar · 1,4k läst
F
Farzan: Det är inget riktigt träd utan en uppstammad potatisblomma, solanum rantonetti. Den är inte vinterhärdig och tål inte rumstemperatur på vintern heller, utan man måste ha tillgång till något utrymme där det är svalt men aldrig minusgrader (t ex ett måttligt uppvärmt garage) att övervintra den i.
1 svar · 5,9k läst
·
GzO
GzO: Ett tips, pressa bären direkt på busken. http://www.findit.fi/sve/search/20325.htm
9 svar · 2,9k läst
·
nikson
nikson: Mmm... Jag har varit inne på det. Våren är nog bäst. Sedan är ju frågan vilket som ger bästa effekten? Att spraya på bladen på oklippt buske på våren (spräaya hela busken) eller ge sig ut och leta upp nya skott i ogräset? Jag får ta mig en funderare. Tack för svaret.
4 svar · 3,1k läst
K
Kika: Jan-Å: Oj! då låter det som att dom växer fortare än vad jag föreställt mig, vilket är positivt. Jag måste bara fråga hur smal ungefär är den och klipper du något på den? Upplever du den som en häck eller flera pelare på rad? Tacksam för fler kommentarer!
2 svar · 3,6k läst
S
Smokehead: Det jag har köpt på Plantagen i Växjö har varit mycket fin. Har hört att tidigare säckar har varit av sämre kvalité. Men dom har väl bättrat sig.
4 svar · 6,2k läst
W
Wormit: Hej Har rullat ut 1400kvm gräs i helgen och undrar nu över vattningsmängd. Normalt under sommaren säger man 20-25mm/dag. Vi har nu vattnat drygt 10-15mm/dag och det är rätt "smockigt" direkt efter vattning. Legenden Olle Berg (www.olleberg.se) säger att man INTE behöver vattnas extra, men låter lite konstigt (om det nu inte regnar såklart). Hur har Ni gjort som lagt under hösten? Mkt
0 svar · 1,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Färdigvuxen liguster diskuteras i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/traed-buskar-haeckar-graesmattor/123051-vart-kan-man-koepa-billig-faerdigvuxen-ligusterhaeck-i-stockholmsomradet.html Den säljs alltiså uppvuxen i sektioner. Frågan är hur snyggt det blir när man sätter ihop dessa sektioner. Skulle inte lägga så mycket pengar på en häck utan att sett resultatet i
2 svar · 3,7k läst
K
Karl-Gunnar: Hej alla Är alldeles ny här på forumet. Jag har en Stiga Park 2000 med 11hästars motor. Problemet som uppstod i helgen är att ventilsätet på insuget har lossnat. Hur göra? Startade lätt som vanligt,klippte o stängde av. när jag sedan skulle backa in i garaget snurrade den utan komp. så jag tog av locket o kikade o såg att sätet lossnat.
0 svar · 1,6k läst
Ada
Ada: Nu måste jag korrigera mitt argsinta inlägg mot Rotak 37. Batteriet var slut därför stannade den hela tiden. Förlåt Bosch -ganska bra är klippare faktisk. 3+ kanske.
31 svar · 16,7k läst
J
Jan-Å: Jo, man får väl prova å se helt enkelt. få se va de blir.
4 svar · 8,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Liguster är dock inte grön hela vintern. Den släpper bladen någon gång på vårvintern och sedan dröjer det ett tag innan dom nya har slagit ut. Måbär räknas inte som vintergrön, däremot en av de buskar som grönskar tidigast på våren. Riktigt grön hela året är idegran. Andra häckar som visserligen är gröna, men behåller sina vissna blad hela vintern och därmed utgör
2 svar · 1,4k läst
K
Korpilombo: Liguster tycker jag e snyggt. Måbär funkar bra också, tätt och grönt! ;-)
1 svar · 951 läst
shieldfire
shieldfire: Inspekterade våra plommonträd idag. Såg att i ett träd med ganska mycket döda gren växer något som ser ut som en brun 2-3mm tjock brun svamp.... Man har tydligen kapat grenar i trädet tidigare - av vilken anledning är mig obekant. Vad kan detta vara, finns ett samband mellan de döda grenarna och svampen och vad i så fall göra?
0 svar · 1,5k läst
G
Gården: driften kopplas in i vinkelväxel nr 71 det finns delar att köpa, i det här fallet ligger nog felet ute vid hjulet som det stog vid ett tidigare inlägg. vi säljer/servar klippo men driften är lika på många märken
5 svar · 12,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: hur hög ungefär vill du ha häcken och på vilken sida om muren ska den stå? Ska den vara grön eller blommande? Klippt eller friväxande? Buxbom kan ju med tiden bli ganska hög (1 - 1 1/2 meter är inget problem i Skåne) Men om du inte gillar buxbom av andra skäl så går den bort ändå..... Kan du tänka dig en rosenhäck? Det är ju väldigt snyggt när rosor häver sig över en mur.
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.