37 718 läst ·
8 svar
38k läst
8 svar
Kapa ner körsbärsträd litegrann?
Att minska trädets storlekt är omöjligt utan att det blir stympat, fult och får sjukdomar. Bättre i så fall att ta bort det helst. Fäll trädet och plantera ett nyttt på svagväxande stam.
Här finns väldigt bra beskrivning av hur man beskär träd.
http://www.odla.nu/artiklar/beskarning.shtml
Du skulle i så fall gå efter den första teckningen.
(Skrålla ner för att se detaljbilder på hur man lägger snittet)
Som sagt, i längden kan det vara svårt att hålla träden små utan att de tar skada. Körsbärsträd är storväxta av naturen och att kämpa mot naturen är inte lätt.....
http://www.odla.nu/artiklar/beskarning.shtml
Du skulle i så fall gå efter den första teckningen.
(Skrålla ner för att se detaljbilder på hur man lägger snittet)
Som sagt, i längden kan det vara svårt att hålla träden små utan att de tar skada. Körsbärsträd är storväxta av naturen och att kämpa mot naturen är inte lätt.....
Redigerat:
Jag har ett gammalt körsbärsträd som ej är planterat, det är ett skott som växt till sig, nu till ett stort träd. Detta har under flera år växt okontrollerat och förra härom året fick jag nog och gick lös med sågen. Jag kapade hej vilt tills det inte var några grenar som var i vägen för mig. Allt som växte till molnen tog jag också bort.Sommartorparn skrev:
Trädet har aldrig burit bär fram tills dess att jag gick bärsärk.
Nu, två säsonger senare är trädet plötsligt fullt med goda körsbär och mår bättre än någonsin......
Kanske en sista dödsryckning?MathiasS skrev:Jag har ett gammalt körsbärsträd som ej är planterat, det är ett skott som växt till sig, nu till ett stort träd. Detta har under flera år växt okontrollerat och förra härom året fick jag nog och gick lös med sågen. Jag kapade hej vilt tills det inte var några grenar som var i vägen för mig. Allt som växte till molnen tog jag också bort.
Trädet har aldrig burit bär fram tills dess att jag gick bärsärk.
Nu, två säsonger senare är trädet plötsligt fullt med goda körsbär och mår bättre än någonsin......![]()
Blev det inga vattenskott?
Vattenskott = smala skott med dålig infästning som växer rakt upp och bara producerar blad.MathiasS skrev:
Att producera många vattenskott är trädets sätt att reagera på den stress som hård beskärning utgör. Eftersom många tror att man måste skära bort alla vattenskotten så kommer man in i en ond cirkel, dvs ju mer man skär bort desto mera vattenskott producerar trädet..... Men beskär man så här års så blir det mindre vattenskott än om man beskär på våren. Hur som helst, körsbär o plommon bör man beskära så här års.
Det är kul att du fått bär på ditt körsbärsträd! Men det är också stor risk att du har förkortat dess liv genom att skapa stora snittytor där sjukdomar kan få fäste.
Den slags radikalbeskärning har jag hört talas om vad gäller äppelträd i professionella odlingar. Professionella odlare är ju inte så bekymrade om trädets livslängd, blir trädet sjukt tar dom bort och planterar nytt. I hemträdgården är man lite mera intresserad av att ha ett friskt och långlivat träd med en vacker krona. Jag antar att ditt körsbärsträd inte blev vidare vackert efter din behandling.
Då är det nog inga vattenskott direkt, det är bär överallt.
Jag tycker trädet är fint nu, som en rund boll....
Men jag inser min oförmåga på detta område så jag tänkte väl eventuellt anlita en sådan där aborrgubbe som får såga lite i de träd vi har.
Jag tycker trädet är fint nu, som en rund boll....
Klicka här för att svara