Häckar, Buskar & Träd
jenfor: [citat] Om man beskär häggmispeln varje år så går den att få tillräckligt tät. Inte lika tät som thuja (den ser man ju inte igenom alls) men som insynsskydd bör den funka utmärkt. Den växer lite FÖR snabbt på höjden och därför får man beskära för att få den lite yvigare.
thewolf: Hittade en gammal plint från flaggstång på min baksida när jag grävde en stenkista... 80-100 cm i diameter minst 1 m hög, räknade ut att den vägde 1,5 ton tror jag det var. Så ett tips gör ett nytt fundament om du inte vet att den är mindre än min var... PS. bra att du inte toppade granen. Pappas granne har gjort så. Det är absolut det fulaste man kan göra. Bättre såga ner helt
Mikael_L: [citat] Är det fritt, så hela trädet får plats att falla, så är det ju inga stora problem. Då är det i princip bara att fälla direkt, sen kvista och kapa när det ligger på marken. Jag trodde trädet stod så till att det inte alls fanns något håll att fälla. Lutar trädet fel eller för extra säkerhet så fäster man lina och spelar ner trädet lite. Ställ en traktor eller slå
patrik659: Har hittat ett åkeri precis intill som kunde fixa bort allt för 1500:- inklusive moms - tycker det var kanonbra!
Meter: Tackar för alla svar! Det blev en Stiga Villa med en 8,5 Hk B&S-motor. Funkar kalasbra där den ska köras och känns mycket mer smidig än det gamla åbäket jag hade med mittmonterad klipp på. Det är den gamla sorten som ruskar och hoppar med manuell växel men det funkar bra. En sak jag hade glömt att kolla på var om den gick in i redskapsboden med klippen. 10 (tio) mm tillgodo. :) Slutet
jenfor: [citat] Det rinner över till grannens tomt och tack vare att han samlar upp gräset så blir hans gräsmatta grön och fin... ;) Nej, det menar jag såklart inte. Det krävs dock en större mängd vatten innan det når gräsrötterna med ett lager torkat, om än finhackat, gräs mellan. Jag har aldrig heller vattnat och samlar upp ca 80% av gräset varje år (har mulcher men använder oftast
TanjaoMarkus: Ta död på den i år, prova alla sätt. Kolla nästa vår om den är död och sen sågar ned den. Träd kan överleva mycket, så var på den säkra sidan. Lycka till..
tompas11: Läs i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/68780-graesklipparrobotar-alternativ-till-husqvarna-automower.html
ClaesF: Lånar tråden. Jag har köpt en begagnad 2000e från en bonde. Den har modifierats lite. Motorn är t.ex. bytt till en Honda. Mitt problem är att tändningslåset är trasigt och man måste använda en skruvmejsel för att starta. Vet någon hur tändningslåset fungerar elektrisk? Kablarna är original, gul, vit och blå. Anslutningarna är märkta S, M och B. Hur sluts/bryts dessa vid
Eld: Jag rätade upp ett cirka12cm grovt gullregn för några år sedan. Jag slog ner en trästolpe och slog ner och skruvade fast diagonalstöttor till denna. Sedan rätade jag upp trädet med ett par vanliga spännband och lät det hela sitta kvar i tre år innan jag tog bort det. Nu är trädet rakt.
Henjen: Tack för svaren! Blir kanske Algomin istället då, det får jag tag på.
Sommartorparn: [citat] Avenbok är inte känt för att ha speciellt agressiva rötter, som t.ex. pil eller poppel. Kanske någon annan kan säga mer än så? Är det slutna rör så borde de egentligen inte skadas av rötter. Brukar vara mera känsligt med tegeldränering eller gamla avloppsrör som är i sektioner. Vad gäller befintliga häckplantor. Det kanske bara är så att dom är planterade i zig-zag?
Peter2400: På vissa delar av vår tomt har jag med framgång använt Roundup. Jag använde mig av munstycket till Mossa Gti som man kopplar till vattenslangen, och borrade upp munstycket till 1mm. Fungerar perfekt, besprutar ca 100 m2 på 50 sek. Blandningen blir något svagare än rekommenderat men det fungerar bra ändå det tar cirka 3veckor innan ogräset dör.
Farzan: Dekorsten, är det alltså något slags snygga små runda stenar som man köper på säck och brer ut på marken...eller något motsvarande...alltså inte en "tät" yta som marksten o dyl? I så fall ser jag inget problem med att inte ha någon bar jord. Vatten kan komma ner till rötterna, det är huvudsaken. Din idé om duk är också bra, så blir det inte så mycket ogräsrens bland stenarna.
B-ola: Jag var ute och tog en bild men lyckades inte bifoga bilden. Tackar för de snabba svaren.
Sommartorparn: Just så här års i JAS-perioden ( juli, augusti, september) är det särskilt lämpligt att beskära träd eftersom de har bästa läkningsförmågan just nu. Är det ett gammalt förvuxet äppelträd som behöver gallras så är det bra att ta det försiktigt, glesa ut lite varje sommar under 3 år. Tar man för mycket åt gången reagerar trädet med att skjuta en massa vattenskott. Här är
susanibadet: Jag upprepar efter regn samt även lite nu o då och har lusfritt// S
Baloo: Hade ett flöke med hallonbuskar på tomten när vi byggt klart och skulle planera ut gräsmattan, larvade över med grävmaskin ett par gånger och har sen bara klippt med klipparen, har inte sett ett spår av några hallonbuskar!
Peter2400: Om du vet exakt vad din klippare heter borde du hitta en kniv här skulle gissa på att den kostar 2-400:-. http://www.sefir.se/
Iloper: På min Park skulle viren först snurras 1,5 varv runt rattstången ovanför hålet, tryck i piggen, sedan ytterligare 1,5 varv under hålet. Notera att de två främsta löphjulen sitter på olika höjd.
Rickardh: Halloj där ute ! Har köpte en Stiga Park, modell äldre men är på jakt efter en instr bok eller något material som viasr vad jag köpt och hur jag servar den, snälla vet någon vart ?! Den heter: Artnr: 13-1218-11 I 5200 MVH // Rickard
Sommartorparn: Tack för titten! ;-) Busken som blommar gul kan vara en sibirisk ärtbuske, även kallad karagan. Den näst sista bilden en sådan där spirea som det blir gulvita vippor på. Det är inte någon buske utan en perenn. Klassisk gammal trädgårdsväxt. Den sista bilden kan vara någon buske ur prunus släktet (dvs. besläktat med plommon, slån, körsbär). Det finns många sådana
Kalle B: Varför skulle roten dö av galvade spik? Och vad är det för träd, är det ett barrträd så dör det ändå om man kapar det under nedersta grenen
Sommartorparn: OK, det rör sig om en 4 meter bred lucka. Är grannens stubbe och rötter kvar? Du har fortfarande inte talat om vad för slags häck det rör sig om, så därför svarar jag lite på måfå. Vissa sorts häckar mår väldigt bra av att kapas ner till ca 10 cm från marken, varvid man också passar på att luckra och gödsla rejält med kögödsel. Ska man ha en klippt häck så släpper man upp
Sommartorparn: [citat] Mycket bra under den nyplanterade häcken! Ni slipper rensa ogräs hela sommaren och den bevarar fukten bättre. Jag brukar lägga rejält tjockt. En halvmeter har jag lagt ibland. På en sommar är allt borta, nermyllat i jorden av maskarna. Tyvärr är det lite sent på säsongen för att börja med detta. Gräsklipp innehåller väldigt mycket kväve och man bör helst inte
Nonkan: Reklamera hela och köp Husqvarnas 32" istället (kolla om det finns orangea kvar, de är vettigare konstruerade än de nyaste svarta). Finns det svarta så är det samma som Partners, men ändå bättre än Stiga. Stiga blir mer och mer Kina-junk faktiskt.
Bezt: Ganska nyligen diskuterat här: http://www.byggahus.se/forum/traed-buskar-haeckar-graesmattor/117976-laegga-singel-pa-graes.html Hoppas du hittar det du söker.