Har en Stiga Collector 45 av 1999 års modell. Det skall vara bakhjulsdrift på bägga hjulen, men enbart det ena snurrar. Här en sprängskiss på klipparen.

Någon som vet vad felet kan bero på? Är det bara att lämna in på service eller kan man fixa själv? För övrigt så fungerar den alldeles utmärkt. Startar på första rycket :)

Tittar man på skissen så ser det ut som att drivaxeln (71) har ett kugghjul (54) inne i hjulhuset. Troligen så ligger detta kugghjul mot "insidan" av hjulet där det troligen finns en kuggkrans.

Jag gissar att felet finns där, dvs det lilla kugghjulet har lossnat från drivaxeln, eller att kuggarna antingen på hjulet eller kuggkransen är slut.

Öppna och titta genom att skruva av hjulet.

Observera jag har ingen erfarenhet av denna typ av reparation, jag har bara försökt tolka sprängskissen.

På drivaxeln finns det någon form av drivhus där driften från motorn kopplas in. Det skulle ev. kunna vara så att drivhuset innehåller en differentialväxel, så att drivningen på höger o vänster kan gå med olika fart när man svänger, i så fall kan det vara den som är trasig också, men jag tvivlar starkt på att man skulle sätta en sådan "lyx" på en gräsklippare, troligen är det en stel drivaxel till båda hjulen. och då måste ju felet sitta ute i hjulet.

Hade liknande problem på min Partnerklippare. Tog bort båda hjulen och gjorde rent, det samlas en hel del goja där inne. Nu i våras fick jag byta ett kullager som rostat ihop av gräs som åkt in i hjulet, förmultnat till jord och lagt sig som en snygg packning kring både kugghjulet och kullagret...

på vissa drivningar vinns det en brytpinne ikugghjulet som ligger imot kuggkransen innanför hjulet

C
Facinerande nog fick vi exakt samma problem med samma maskin fast årsm 2001.
Vi löste det problemet genom att ge bort den till grannen och därefter få en nästan ny klippo, som ärligt talat fungerar sämre än stigan, men den drar åtminstone som den ska.

driften kopplas in i vinkelväxel nr 71 det finns delar att köpa, i det här fallet ligger nog felet ute vid hjulet som det stog vid ett tidigare inlägg.
vi säljer/servar klippo men driften är lika på många märken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.