2 459 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tips på häcksort!
Vi funderar på att sätta häck på framsidan, ca 10 m. Tomtgränsen är försedd med en liiten mur, 2 stenar hög. Sätter jag en liten buxbom eller liguster så skulle den knappt synas från framsidan...dessutom så har ju alla liguster i vårt område. Vad finns det mer för något trevligt man kan sätta i framkant? Det ska inte vara insynssskydd utan snarare bara en liten grön markering mitt i all cement, grus och asfalt.
Tips mottages tacksamt!
Österläge by the way.
Thuja, brabant är för spretig tycker jag, buxbom för liten och luktar kyrkogård, liguster för vanlig...
Mvh
Tips mottages tacksamt!
Österläge by the way.
Thuja, brabant är för spretig tycker jag, buxbom för liten och luktar kyrkogård, liguster för vanlig...
Mvh
Administrator
· Skåne
· 8 685 inlägg
Jag hänger inte med riktigt. Vill du att den ska synas eller inte? Vill du att den ska synas så är min favorit bok.
hur hög ungefär vill du ha häcken och på vilken sida om muren ska den stå? Ska den vara grön eller blommande? Klippt eller friväxande?
Buxbom kan ju med tiden bli ganska hög (1 - 1 1/2 meter är inget problem i Skåne) Men om du inte gillar buxbom av andra skäl så går den bort ändå.....
Kan du tänka dig en rosenhäck? Det är ju väldigt snyggt när rosor häver sig över en mur. Finns låga sorter som inte blir så höga och som går att klippa med häcksax.
Buxbom kan ju med tiden bli ganska hög (1 - 1 1/2 meter är inget problem i Skåne) Men om du inte gillar buxbom av andra skäl så går den bort ändå.....
Kan du tänka dig en rosenhäck? Det är ju väldigt snyggt när rosor häver sig över en mur. Finns låga sorter som inte blir så höga och som går att klippa med häcksax.
Klicka här för att svara