Visst är det havtorn. Besökte buskaget igen och det större av dom hade orange bär. Har aldrig sett havtorn tidigare och området var människopåverkad "wasteland", därav misstanken om att den var förvildad eller kvarstående.
Tack för svar!
/Fredrik
Tack för svar!
/Fredrik
kan ha spridits med hjälp av fåglar också....
havtornsbär har jättehögt C-vitaminhalt. Saften kan användas i teet i stället för citron.
Sylt har mycket exotisk smak och vackert orange färg.
Havtornsylt:
Vägg bären. Sölj och koka dom ca 10min. Pasera genom en sil så kärnor skiljs bort.Tillsätt pektin ( säljs med namn Melatin eller liknande) , koka upp. Tillsätt socker till den kärnfria delen i proportion 1:1 ( lika mycket socker som bären vägde. , skumma av , fyll syltburken
.
Är man inte glad för te eller sylt så kan bären användas till Havtörnlikör
.
Krossa bären lätt med lika vikt socker ( proportion 1:1) och lått stå i en burk med lock någon vecka så att saften bildas. Skaka burken då och då. Sila genom en kökssil och blanda saften med lika volym sprit av styrka 80-90% ( 1 volymdel saft+1 volymdel sprit).
Låt stå i några månader fex till Jul. Sila genom kaffefilter innan servering om så behövs. Skål!
Bären är besvärliga att plocka på grund av alla törn och att dom sitter tätt vid grenar men det är verkligen värt besväret
.
gaia
Sylt har mycket exotisk smak och vackert orange färg.
Havtornsylt:
Vägg bären. Sölj och koka dom ca 10min. Pasera genom en sil så kärnor skiljs bort.Tillsätt pektin ( säljs med namn Melatin eller liknande) , koka upp. Tillsätt socker till den kärnfria delen i proportion 1:1 ( lika mycket socker som bären vägde. , skumma av , fyll syltburken
Är man inte glad för te eller sylt så kan bären användas till Havtörnlikör
Krossa bären lätt med lika vikt socker ( proportion 1:1) och lått stå i en burk med lock någon vecka så att saften bildas. Skaka burken då och då. Sila genom en kökssil och blanda saften med lika volym sprit av styrka 80-90% ( 1 volymdel saft+1 volymdel sprit).
Låt stå i några månader fex till Jul. Sila genom kaffefilter innan servering om så behövs. Skål!
Bären är besvärliga att plocka på grund av alla törn och att dom sitter tätt vid grenar men det är verkligen värt besväret
gaia
Havtorn är inte så gott som färsk, tycker jag. Många frukter byter den skärva smaken till en delikates med inblandning av socker och tid att mogna till en drickbart dryckfredwel skrev:
lycka till!
gaia
Klicka här för att svara

