Kanske lite OT då denna buske är hittad i naturen, men jag misstänker att dn är förvildad.

Hittad i Östertälje.

/fredrik

• IMG_5549 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5548 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som havtorn, men helt 100 är jag ju inte. Finns det bär på den?

Bilden är från i sommras och då fanns inga bär, men du ghar rätt,d et ser ut som havtorn.

Det är absolut havtorn. Den finns naturligt vildväxande i kusttrakter så den behöver inte vara förvildad.

Visst är det havtorn. Besökte buskaget igen och det större av dom hade orange bär. Har aldrig sett havtorn tidigare och området var människopåverkad "wasteland", därav misstanken om att den var förvildad eller kvarstående.

Tack för svar!

/Fredrik

kan ha spridits med hjälp av fåglar också....

havtornsbär har jättehögt C-vitaminhalt. Saften kan användas i teet i stället för citron.
Sylt har mycket exotisk smak och vackert orange färg.
Havtornsylt:
Vägg bären. Sölj och koka dom ca 10min. Pasera genom en sil så kärnor skiljs bort.Tillsätt pektin ( säljs med namn Melatin eller liknande) , koka upp. Tillsätt socker till den kärnfria delen i proportion 1:1 ( lika mycket socker som bären vägde. , skumma av , fyll syltburken :).

Är man inte glad för te eller sylt så kan bären användas till Havtörnlikör :).
Krossa bären lätt med lika vikt socker ( proportion 1:1) och lått stå i en burk med lock någon vecka så att saften bildas. Skaka burken då och då. Sila genom en kökssil och blanda saften med lika volym sprit av styrka 80-90% ( 1 volymdel saft+1 volymdel sprit).
Låt stå i några månader fex till Jul. Sila genom kaffefilter innan servering om så behövs. Skål!
Bären är besvärliga att plocka på grund av alla törn och att dom sitter tätt vid grenar men det är verkligen värt besväret :).
gaia

Tack Gaia! Tänkte på att plocka bären men visste inte riktigt vad jag skulle göra med dom. Dom smakar lite som physalis tycker jag.

Jag har smakat havtornsglögg en gång. Det var hemskt!

/fredrik

fredwel skrev:
Jag har smakat havtornsglögg en gång. Det var hemskt!

/fredrik
Havtorn är inte så gott som färsk, tycker jag. Många frukter byter den skärva smaken till en delikates med inblandning av socker och tid att mogna till en drickbart dryck :). Planterade "han" och "hon" buske för 2 år sen och väntar på bättre skörd. I år fick jag bara en näve bär men busken är ung ännu. Jag misstänker att smaken förbättras om man skiljer kärnor och skall innan inlägning ..... ska experimentera när jag får mer material :). Jag har druckit likör och den var mycket god : blandning av söt+surt+stark = välbalanserat kraftig smak och luktade exotiskt gott. Testa en liten sats enl min recept och se om du tycker bättre om den än färskblandat glögg. Du har ju en hel plantage att experimentera på :)
lycka till!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.