Har nu tittat igen på häcken och även läst runt lite på nätet.

Häckoxbär är tydligen en häck som funkat bra förr om åren men den drabbas nuförtiden allt oftare av sjukdomar.
Detta kan bero på de allt större klimatförändringarna.
Häckoxbär är mycket känslig för växlande temperaturer särskilt på vintern.
Den drabbas lätt av frostskador under vintern som kan vara orsak till skadorna.
Den skadas lättast på de ställen den är utsatt för mest sol(tempväxlingar).
Man avråder idag från att plantera Häckoxbär och rekommenderar istället Aronia som är lika fin men mindre känslig.

Det står också att problemen kan komma av dåligt förökningsmateriel.
Den kan också drabbas av svampsjukdom(Honungsskivling) och man skall då leta efter svamp i jordlagret.
Päronpest är också en sjukdom som är ganska nyupptäckt och som måste anmälas till jordbruksverket.
Rödvårtsjukan kan man också få och då skall man leta efter små orange prickar på de döda grenarna.

Häckoxbär skall också vara mycket känslig för dåligt dränerad och tät jord.. Hur fixar man detta?
Mer jord och regelbunden vändning av jorden?

Hur som helst så har jag inga spår av svamp.
Ej heller några orange prickar på döda grenar.

Det som går att se är att jag har myror i slipersen runt om ,
samt att det är en del hål i bladen på de sjuka delarna(bladlöss?)
Dränerat jorden har jag väl inte heller direkt gjort.
Starkt solljus(då solen är uppe) har jag dagligen på den skadade delen,
den friska delen ligger i annan vinkel och får inte lika mycket sol.
Den sjuka biten brukar också få ta emot all snö från plogen vintertid.

Vet inte riktigt vad jag skall göra men det blir väl till att avvakta
orkar inte plantera ny häck förräns det är riktig kris.

Så ser flera häckar ut i området där jag bor också (av samma sort)...
...även dom från 70-talet.

Jag skrev innan om att jag hade liknande problem bitvis i vår häck. Vi rensade bort allt ogräs i och runt häcken och slängde på ny jord för ca en månad sen och jag inspekterade den nu utvändigt där vi hade som mest problem, och det har faktiskt vuxit ut en hel del nya blad, så det kanske går att rädda den!

Jag rensade ut allt ogräs i häcken ganska nyligen men ser nu att det kommit nytt ogräs
bara där häcken är dålig, det kommer alltså ganska mycket ogräs omgående på de dåliga ställena.
Tror att jag skal ltesta och luckra upp jorden ganska ofta och även tillföra ny jord så får vi se vad det ger.

Janneman skrev:
Jag rensade ut allt ogräs i häcken ganska nyligen men ser nu att det kommit nytt ogräs
bara där häcken är dålig, det kommer alltså ganska mycket ogräs omgående på de dåliga ställena.
Tror att jag skal ltesta och luckra upp jorden ganska ofta och även tillföra ny jord så får vi se vad det ger.
En sak du kan testa är att så någon gröngödslingsgröda under häcken. Det finns olika blandningar, oftast baljväxter som dels producerar kväve vid rötterna, dels har så djupa rötter att dom drar upp näring och luckrar långt ner. Dom blommar vackert, sedan slår man det och låter ligga som marktäckning, och sedan drar maskarna så småningom ner resterna i marken. Jag vet ju inte hur det skulle funka med din häck, men hos mig gjorde det underverk med ett gammal sjukt äppelträd.

Att tillföra tjockt med kogödsel är annars också ett säkert kort. Nu är det för sent att göra det, men tidigt på våren blir bra

Häcken lever ännu, den ser ungefär ut som förra året.
Har kört på med kogödsel för en tid sedan.

Tänkte köpa någon bra näring så den får lite nya friska krafter nu under sommaren.
Tänkte därför be om tips vad som kan vara bra?
Algomin eller NPK eller kanske något annat?

Idag när jag av en slump tittade på häcken så ser jag att det är mängder med äckliga larver på massor av ställen. Det ser ut som små bon byggda av vit bomull, i dessa bomullsbon så finns det hur mycket larver som helst. Och det finns mängder av dessa bomullsbon på flera ställen i häcken.
Detta fanns inte förra året och måste ha kommit alldeles nyligen.

Vad kan det vara och hur gör man för att få bort det?
Spontant så känns det som jag behöver använda högtryckssprutan på häcken för att få bort dessa mängder med larver.
Tacksam om det finns någon expert som kan ge tips om detta och hur man skall göra.
Skall försöka att posta några bilder på eländet.

• P6060014.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6060018.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi har ett hus från början på 70-talet med två Häckoxbär häckar. På ena häcken har vi fått samma problem som du och för varje år dör fler och fler plantor . Det började för ca 3 år sen med en planta och nu är ca 5 meter av häcken död. Vi har inte orkat gjort något men till oss har trädgårdsmästarna sagt att häcken har en sjukdom/virus och att den inte går att rädda. Den kommer att dö helt och hållet till slut. Sjukdomen finns i jorden så det är ingen idé att sätt ditt ny Häckoxbärplantor utan mam måste bytta häck enligt de två trädgårdsmästare vi har pratat med. De säger att häcken har nått slutet på sin livscykel. Detta ska visst vara relativt vanligt, vad vi har förstått.

Lycka till.

Johan

Hmmmm...Känner igen din beskrivning på symptomen.
Har heller inte haft tid och ork att pilla med detta, men tänkte försöka att
byta ut ett par plantor och se vad det ger. Kanske ingen mening då att göra detta
om det inte hjälper.

Sa inte trädgårdsmästaren vilken sjukdom-virus det var ?
Om det finns i jorden, måste man kanske då byta ut jorden och göra någon
behandling så det inte kommer i nästa häck.
Jag har också hört att häckoxbär har begränsad livslängd men det har inte med någon sjukdom att göra tror jag.

HaHa intressant,
jag hade oxå en sån häck som dog med precis samma symptomer.
Den dog planta för planta, på olika ställen, provade oxå att klippa ner den helt, hålla rent från ogräs ny jord och gödsel. blev bra i ett par år sen var problemen tbx.
Ett annat problem med den häcken var oxå att den verkade dra till sig alla möjliga typer ov småkryp och ohyra, Bladlöss, i massor och med det kom myrorna, larver och spindelnät som på bilderna ovan, masa sniglar och annnat konstigt.

Den är uppgrävd sen några år tbx och ersatt av en vintergrön Liguster. än så länge mår den väldigt bra, och alla småkryp är borta :)

Då vet jag har att vänta mig, hehe..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.