Häckar, Buskar & Träd
arnegu: Hej kan någon berätta hur laddningen skall kopplas (vit och röd kabel) det skall väl gå via säkring och vidare hade en mindre eldsvåda i kabelhärvan så jag har fått dra nytt elsystem.
lavin: splendorplant. se har färdighäck av gran och liguster, ca 1000kr/m för 150cm höga liguster tror jag det blev inkl moms och frakt.
jorlin: Har en stiga park 12 hst och jag kan inte få ljuset att fungera på denna. Någon som kan berätta för mig hur trådarna ska sitta under "instrumentpanelen"...? Den startar och går fint men kan inte få lampan att lysa. Vore bra att få igång den nu när vintern kommer och jag ska ploga med den. tacksam för svar.
glenn30: hej undrar om det är samma klippbord på villa och park,jag har infästningen under klipparen o inte vid hjulen,det är 2 knivar.
glenn30: hej har en stiga villa,någon som vet om klippborden på villa och park är samma,jag har det klippbordet som infästningen är under klipparen och inte fäst i hjulen fram,det är 2 knivar under.
Farzan: Åmmebergaren: Löven som ligger på marken runt stammen på en av de sista bilderna, de med den ljusa baksidan, kommer de från trädet du frågar om?
gaia: kratta ner fröna så fåglar inte tror att du serverar vinterfoder till dom :) gaia
fresve: Det är ett slavgöra att räfsa en uppfräst gräsmatta. Jag hade kört hem jord, fyllt ut eventuella ojämnheter och sått nytt gräs. Tror inte du kommer se skillnad på gamla o nya sorten efter ngt år.
PX-21: glöm inte att padda -välta dräneringsmassorna(Gropmassorna) ....kan ta tid att sätta sig .. mvh
midsjö: hej Jag hoppas att dom tar sej jag har lugnat ner mej med vattningen nu men det verkar inte göra nån större skillnad visst det har regnat lite mer nu men de ser likadana ut. Firman jag köpte av säger vattna men inte så mycket dom tar sek framåt våren så man kan ju hoppas på det, som sagt la jag ner först jord sen ett lager med brunnen hästgödslel den var ca: 5 år gammal så jag
bränski: ne men om man klipper av dom där topparna varje år borde det inte vara några problem ju (?) har ringt en arborist som kommer på fredag, han sa att det skulle gå att ordna...
Bandyfot: Galento: den japanska blodlönnen är helt otroligt vacker, hade gärna satsat på en sådan. Tyvärr har grannen precis planterat en! ;)
Amatörbyggaren: Jo, jag glömde bort att säga att skadorna "lyckligtvis" blev vertikala revor på stammen, dvs bara ett litet segment av omkretsen. Det passar i och för sig bra att lämna såren ifred eftersom jag är lite lat. Fler synpunkter?
klaskarlsson: Eftersom den startar igen sen så är värme inte trolig orsak. Elfel brukar vara sporadiska, men här har du ju ett felmönster. Jag håller med ett par av ovanstående - det verkar som om du har problem med bränsletillförseln. Om det inte funkar med tanklocket av så bör du kanske kolla bränsleslangen och ev. bränslefilter !? Det kan också vara så att färg- eller rostflagor ligger i
vicke1112: dra ur alla kablar som finns ta startkablar eller bateriladdare direckt på start motorn jorda i plåten någon stans på klipparen och ta + på startmotorn var beredd på blixten som kan komma.
bonnen: 1. låna några grisar, dom älskar kvickrot.... 2. kanske lite mera seriöst så ser jag inget problem i själva gräsmatta, kvickroten gillar ju inte att bli slagen så den kommer inte att bli något prob i gräsmattan, men däremot i landen och rabaterna så jag hade nog sprutat mot kvickroten
Draven: [citat] Jag är mest orolig för att gräsmattan ska ha svårt att ta emot större mängder vatten och bli för vattensjuk sen på just den nedre delen. Men det kanske räcker med att fylla igen dessa ojämnheter som nu bildas tack vare pölarna med matjord och jämna allt igen med slättharven, så är det lugna fisken sen .
Benny_o_Lina: Tror de ska gå fint isåfall.. gräset vill nog ha en 5-7 +grader för att växa..
hokanp: Det kan vara bra om man har lera. Hindrar denna från att vandra upp. Ogräs tar man bort på annat sätt.
Sommartorparn: Vårvintern är den bästa årstiden för att stimulera skottillväxt.
torparnorpan: hos oss så försvann ett antal hundratal äpplen via älg och rådjur :-)
j-o75: Du missade nog min fråga.. Jag skall inte köpa någon! Jag undrade om någon har erfarenhet av produkten.
Draven: Har nu i sommar blivit klar med grovplaneringen och änteligen fått ut matjord. Vill ha tips på hur vi ska gå till väga och undrar om någon annan gjort likadant ? Vi har höjt totmten ca 1 meter med fyllnadsmassor och lagt ut ca 30cm matjord från egen åker, jorden verkar helt ok men innehåller mycket sten och rötter gräsmattan är ca 2000kvm. 1.Eftersom det nu snart är vinter så
bumpaberra: Jag betalade 11800 för 70 kubik matjord inklusive transport. La 10 cm på jordiga fyllnadsmassor ca 700 m2. Grävaren som drog ut det betala jag 3000 för. Men det var lite extraarbete med att dra till tomten innan jorden åkte på. Försök ta bort stenar, men då ska tomten vara helt avdragen och klar, annars dyker det upp nya.
pleximaster: har man byggt och kört med maskiner och dyl är jorden ofta hårt packad gräv en 50 cm ner i backen och luckra upp jorden anars är det risk att inget utom ogräs vill växa vid ytan. mvh plexi
Melkerberg: Kratta till jorden, så gräsfrö och vänta. Gräset växer när det är dags. När gräset är fint och du har klippt någon gång (till våren(försommaren) gödsla. Gödsla gärna tre-fyra gånger under sommaren, och då hela gräsmattan så skall du se att du får en finfin gräsmatta. Utan mossa. Mot mossa är just det det bästa. Gödsla och klipp ofta. Eller låt bli och ha en mossmatta
Kalle B: Tänk på att valnöt har pålrot, alltså en grov rot som går rakt ner. Den vill gärna bli skadad om man planterar om trädet, och det är inte alls bra. Så låt den helst vara kvar i krukan tills du kan placera den där den slutligen skall få vara