Den tanken hade jag också - samtidigt som jag tycker att effekten verkar komma lite för tidigt eftersom jag förmodar att plantorna ändå fått några 'hål' att växa i.Kalleman skrev:
Kompakteringsproblem är väldigt vanliga vid nybyggen då tomten så lätt förstörs av alla stora byggmaskiner. Är det så att Peppes_Bodega kan ha detta problem är det enda man kan göra (för att verkligen få det där insynsskyddet mot vägen som han antagligen eftertraktar) är att gräva upp rubbet, luckra jorden rejält och plantera om. Isåfall skulle jag väntat till våren med att göra detta.
Du kan mkt väl byta ut de som ser döda ut nu, då kanske du kan se om du har det problem som de andra pratar om "packad jord"...Peppes_Bodega skrev:
Är de bara gula skulle jag nog chansa å gödsla upp till våren och se. Våra tog sig inom några veckor faktiskt, att man såg de började bli grönare. Har de inte grönskat säg fam till maj-juni förutsatt du gödslade i april-maj så skulle jag byta de som då fortfarande ser dåliga ut i juni. Problemet blir ju då oftast att man får vattna noga över sommaren.
Vad det gäller hönsgödsel brukar jag bara strö ut det runt fötterna ca 2 dl per planta. Kan man mylla ner det är det ju bra men oftast orkar inte jag det på 150 st....
har tillgång till hästskit, kan man ha det som gödsel? Ska det förmultna något eller är det bara att ta direkt fån stallet o strö ut?
Vi grävde ett helt dike och planterade thujorna i.Vi har inte kört maskiner o.dyl efter vi planterat växterna.
Ska man sätta nya nu eller ska man vänta till ivår och se hur många som behöver bytas då?
Och som någon sa:Visst vill vi ha ett så högt insynsskydd som möjligt mot nästa tomt/vägen nedanför.
Tack alla ni för bra svar!
Ska man sätta nya nu eller ska man vänta till ivår och se hur många som behöver bytas då?
Och som någon sa:Visst vill vi ha ett så högt insynsskydd som möjligt mot nästa tomt/vägen nedanför.
Tack alla ni för bra svar!
Jorden kan ha varit packad sedan tidigare så det behöver inte vara ni som är skyldiga till detta. Packningen kan gå djupt och brett i jorden och ett grävt dike i packad jord blir som en stor kruka helt enkelt.Peppes_Bodega skrev:
Det hela kan också vara dålig kvalitet eller skador från transporter och likande som gjort att plantorna varit i dålig kondition från början.
Kan jag köpa tujor och plantera nu, eller i Maj rättare sagt?
Funderar på att köpa härifrån, tror ni det är ett bra alternativ?
http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail.aspx?N=904737&productid=12400&R=12400-027
Plantagen hade 1 meter höga för 59 kr nu, är det bättre? Hur snabbt växer tuja?
Hur bör jag förbereda marken där de skall planteras?
Bor i zon 5, dessa bör väl funka här?
/ Fredrik
Funderar på att köpa härifrån, tror ni det är ett bra alternativ?
http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail.aspx?N=904737&productid=12400&R=12400-027
Plantagen hade 1 meter höga för 59 kr nu, är det bättre? Hur snabbt växer tuja?
Hur bör jag förbereda marken där de skall planteras?
Bor i zon 5, dessa bör väl funka här?
/ Fredrik
Medlem
· västra götaland
· 1 inlägg
Med förvåning har jag tagit del av era svar och saknar det enklaste och billigaste sättet att ge thuja det den behöver, nämligen "gräsmatteklipp"
Varje vecka som jag klipper gräsmattan, lägger jag på lite klipp runt
"fötterna" på thujan. Det ger näring och behåller fukten i jorden, så att den inte torkar ut. I år har jag 20 cm skott på min häcktopp.
hälsningar segloragubben
Varje vecka som jag klipper gräsmattan, lägger jag på lite klipp runt
"fötterna" på thujan. Det ger näring och behåller fukten i jorden, så att den inte torkar ut. I år har jag 20 cm skott på min häcktopp.
hälsningar segloragubben
Klicka här för att svara