knatte
knatte: tackar och bockar för tipset
5 svar · 6,2k läst
Peterltj
Peterltj: Med att så två gånger brukar iallafall jag mena att man går först åt ena hållet och kastar ut fröna, och sedan går en vända tvärs emot den första för att få en så jämn fördelning av fröna som möjligt.
7 svar · 5,0k läst
v-g
v-g: Japp man önskar ju det fanns alternativ till B&S junket. Soppa drar de 5 gånger för mycket också. Går en gammal motor bra och bra kompression ser jag ingen anledning att rota i den annat än oljebyte. Ett säkert kort är "if it works don't fix it". Klippdäcket går ofta väck för att lagrena i de individuella knivarna gått trasiga en längre tid och skakat sönder kåpan. Ser man efter
3 svar · 11,8k läst
Kalleman
Kalleman: Du kan mycket väl fylla på med jord och så nytt ovanpå den gamla gräsmattan. En del kommer hitta upp till ljuset medan det andra blir till bra näring för det nya gräset. /Kalle
5 svar · 3,1k läst
Kalleman
Kalleman: Du behöver 100-200mm matjord överst till gräsmattan. Därunder kan du fylla med annat du kan komma över i fyllnadsväg. /Kalle
1 svar · 1,3k läst
vicke1112
vicke1112: hr du fått iårdning på klipparen eller??
11 svar · 10,9k läst
Kalleman
Kalleman: Du kan täcka den med vit fiberduk (kanske den du menade?) som släpper igenom både ljus och vatten. /Kalle
1 svar · 1,3k läst
J
JeRo: Har följt tråden i smyg och har nu gått på ert tips om en Klippo Free och efter debuten är jag nöjd. Det känns som en stabil maskin som jag tror kommer ge oss en fin matta. //JeRo
11 svar · 5,4k läst
N
Nonkan: Att den är trög att dra runt för hand är vl för att det är svårt att hålla i dödmansgreppet (med motorbroms) samtidigt som du drar i kniven? Håller med föregående talare, det lär vara kilen som är knäckt. Att knivaxeln blir krokig är ganska ovanligt på Stiga då knivbussningen är av aluminium och gjord för att gå sönder vid en smäll. Känsligast är nog Partner (speciellt
6 svar · 6,2k läst
Baloo
Baloo: Så länge du inte klipper "greenkort" kan du gott låta gräset vara kvar.
13 svar · 26,8k läst
J
jaybee9: Kontrollera så inte knivarna i mitten sitter felvända. Dom är vinklade, titta och jämför.
1 svar · 6,2k läst
K
Kjell_G: [citat] Till gräsmattan behövs inga gröna fingrar, det sköter sig (nästan) självt. MEN underlaget måste man lägga mycket arbete på, oavsett färdigt gräs eller så själv. Maskiner är bra hjälpmedel men har nackdelen att de packar jorden, ojämnt dessutom. Handarbete; dvs att skyffla ut jorden, kratta ev ogräs o småsten, välta, fylla på ojämnheterna, välta igen. Tålamod, en fin
5 svar · 8,2k läst
Kalle B
Kalle B: Det beror ju på var tomten ligger, men det lättaste sättet att bli av med riset är att elda upp det. Det brukar bli sjukt stora mängder ris efter granar, och inte går det att skänka bort riset heller. Från enstor gran kan det bli flera fulla släpkärror ris. Veden går kanske att skänka bort, men gran är inget vidare att elda med egentligen, så det är inte säkert att någon tycker
5 svar · 1,6k läst
N
Nuno: Kanske skall ge ryggen en present? Hyr en minigrävare!
6 svar · 3,8k läst
K
kloka_elin: Uppdatering av häckskötsel: Tiden har runnit lite, och jag har inte klippt så värst mycket mer än sist. På "stubbarna" av de grenar jag snaggat har det dock kommit nya skott, så nu känner jag mig full av förtröstan! Tror att jag låter resten av det gröna vara kvar i år (inte så dumt med något grönt när resten av trädgården är alldeles uppkörd och ful) och klipper ner det lite
6 svar · 2,1k läst
v-g
v-g: Här finns gräsklipp för den som vill ha ;) Får c:a 4 traktorskopor varje gång jag klipper :( Rabatterna, potatislandet och den övriga odlingen har redan ett täcke och nu är klippet mest en plåga.
4 svar · 1,7k läst
A
ANDHOL: [citat] Grästorp, Axima heter firman, en traktorfirma som även säljer grönytemaskiner samt annat smått och gott...
6 svar · 7,0k läst
W
welph: Hitta detta på http://chaos.bibul.slu.se/sll/stiftelsen_lantbruksforskning/forskningsrapport_slf/SLF98-03/SLF98-03.HTM [citat] Ska iväg nu och hämta en trimmer! :D
6 svar · 3,8k läst
·
J
Jeppe_: C:a 3 veckor säger Olle Berg, och han verkar veta vad han pratar om. http://www.olleberg.nu/06/Grasprogram/varsommar.htm
3 svar · 5,9k läst
M
Marypytting: Tror ändå ni behöver lägga på åtminstone lite toppdress för att gräsfröna ska lite att gro i. ps köp vattenspridare också om det mot förmodan skulle bli varmt och torrt framöver...
5 svar · 3,1k läst
S
Strulputten: Nej jag menade egentligen ETK, men det verkar finnas en del info på realoem också.
4 svar · 7,8k läst
M
Melkerberg: Och hellre vattna mycket och lite mer sällan än lite och ofta. är det torka så kanske 10 liter 1 ggr vecka.
8 svar · 3,2k läst
Kalleman
Kalleman: Ett så absolut svar går inte att ge är jag rädd. Det är sant att nyplanterade träd och buskar kan få mycket svårt att etablera sig om de ska konkurrera med ogräs, särskilt gräs, samtidigt. Gräs är oerhört starka konkurrenter till både vatten och näring och innan häckplantorna har hunnit bilda sig ett större och djupare rotsystem så bör man hålla efter jorden närmast
1 svar · 3,4k läst
S
SaabAero: [citat] Jag har batteriet fastspänt med en rem. Känns enklare än att snickra en hållare men det förutsätter att man har en lämplig rem och att remmen kan dras under hållaren
4 svar · 21,8k läst
L
Leo4: Tack för svaren!
3 svar · 3,6k läst
A
AndersG: Hur gör man det? Har en Gardena 380AC som kanske skulle behöva skärpa sig.
0 svar · 2,1k läst
J
jenfor: Bättre sent än aldrig... :)
6 svar · 3,3k läst
K
kloka_elin: [citat] Nu vet jag inte säkert om det är en sån han har, men det har blivit en sån JAG har nu! Är mycket nöjd.
5 svar · 9,5k läst
pelleulf
pelleulf: Den skär väl bara vertikalt?! Det måste ju ändå fräsas... Mvh / Pelle
2 svar · 2,5k läst
R
Rosenbyggare: Det är nästan hela baksidan som ser ut så. Nu har vi inte så stor tomt så det handlar om ett område på ca 4 m x 8 m där det mesta ser ut som på bilden. Några mindre områden ser lite bättre ut. Gräset vi har på sidan av huset och på framsidan (norrläge) är grönt och fint. När det gäller dränering så finns det ingen, vi ligger ca 50 cm lägre än cykelvägen som går utanför
3 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.