G
gaia: Är inte barken skadat runt om stammen så brukar det ordna sej - ta bort tape och låt det leka. Ett nät virat löst runt stammen kan skydda mot fortsatt gnag. gaia
2 svar · 4,3k läst
E
engric: Jag kopplar in kompressorn på systemet och blåser med ca 4 kg tryck tills det är rent på vatten. Det är även så vi gör på fotbollsplanerna på jobbet. Fast med en mycket större komressor :)
4 svar · 3,2k läst
G
gaffa: Ok, nu har jag slipat kniven, den var verkligen inte vacker.... Får se om det gör någon skillnad. [bild] Denna kniv har ju ingen mulcherfunktion så gräset blir ju väldigt grovhugget, och läpparna behövs för att blåsa gräset utåt. Kan man vara hjälpt av att göra en speciallösning genom att köpa en mulcherkniv med 4 knivar och montera läppar på den kanske?
1 svar · 1,8k läst
E
ekeklinten: När det gäller det här med gräs och vilken typ av gräs man bör så, verkar det som att det finns en uppsjö av bättre och sämre sorter, märken och personliga tycken. Det jag funderar över är om gräs är som annat i trädgårdar, alltså känsligt för de olika zoner som går i Sverige. Vi har exempelvis zon 4-5 och kan då inte odla sådant som är menat för zon 2-3 i vanliga fall.
0 svar · 5,1k läst
O
Ophelia: Nja...rölleka är en sådan växt som påvisar om något är i obalans i jorden. Förmodligen kan du just ha obalans av kalium där de växer annars brukar de inte förekomma drivor i en gräsmatta. Normalt sett brukar röllekan försvinna allteftersom jordens balans återställs. Med sannolikhet har du skapat obalans i jorden när du varit på och utrotat med medel. Kanske har du även skapat
1 svar · 23,7k läst
C
chompas: Kanon, det här är bara ett åriga växtligheter som kommit upp så då förstår jag det som om gräset fungerar som ogräs rensare i sig självt. Det låter ju bra. Skall se om jag lyckas få upp en bild, gick Inge vidare när man surfar från telefonen. Får ordna de.
13 svar · 11,3k läst
T
ttboy: Det som kan vara dyrt är leveransen av jord och gräs. För att spara de kostnaderna så hämta allt själva.
5 svar · 7,4k läst
T
ttboy: Jag köpte från Molnsätra i början av sommaren. Grymt nöjd! Inte en ruta som blivit gul.
4 svar · 1,8k läst
R
Raukas: Tack för era inlägg! :)
11 svar · 5,8k läst
·
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Ja sånt har vi också.. MEN bara när det är väldigt varmt och torrt i perioder när gräset inte växer så fort som det brukar.. då brukar detta "ogräs" trivas och växer snabbt. Nu när dte regnat en period och allt annat gräs börjat bli grönt igen så har dessa avtatt och nästan försvunnit.
4 svar · 5,3k läst
·
C
Cyphera: Någon som har planerat den eller har någon annan erfarenhet och vill dela med sig?
0 svar · 6,4k läst
T
Tiger79: Hej. Ser helt ok ut. När du köpte dem var de fulla med näring å gröna å fina. Vid transport och plantering skadas vissa grenar. Det är bara att vattna på... MVH
1 svar · 5,5k läst
·
prototypen
prototypen: Det lär bara vara gräs som hela tiden tål att klippas, så gräsklipparen är din vän. Protte
1 svar · 2,7k läst
O
Ophelia: Finns inte många (om ens några) gröna växter som överlever nedklippning. Gällande groblad så har de ett ganska ytligt rotsystem vilket medför att den, på mekanisk väg, inte är så väldigt svår att få bort. Viktigt att man ger sig på den innan den fröar av sig.
5 svar · 3,8k läst
·
O
Ophelia: Jodå....visst går det att putta in den i ett utrymme som inte fryser men håller låg temperatur! Man brukar säga att grundregeln är att ju lägre temperatur desto mindre krav på belysning.
5 svar · 15,0k läst
A
AndersS: Nja, så aggressivt är det väl inte. Vårt är efter ca 10-15år dryga1m i diameter och blir ungefär 2,5-3m högt.
2 svar · 15,6k läst
P
pernie: Jag undrar om det finns ngn som har erfarenhet av pelaraspen, ev. har den i sin trädgård. Vi har en relativt stor gård och ett tämligen högt hus. För att dels, skärma av mot vägen och "ringa in gården" lite bättre och dels få några träd ( så småningom) som blir högre än huset...(åska,...balansera höjderna runt omkring....) skulle jag vilja plantera tre st pelaraspar med lagomt
0 svar · 7,4k läst
C
Cyphera: Det låter ju positivt! Det vi funderar mest på just nu är det här att vi låter dra av grässvålen med en grävskopa på larvfötter. Den är ju stor och tung och kör runt på tomten. Kan jorden bli så packad så att gräsfröna får svårt att etablera sig?
2 svar · 3,3k läst
K
kurt: Hur gammalt stort är äppelträdet?
3 svar · 3,0k läst
L
Lekedal: Min erfarenhet av vattning av nysådda gräsmattor är att överdriven vattning kan få gräsfröna att "flyta bort" och samla ihop sig, även om man gjort sitt bästa för att mylla ner dem litet. När man vattnat så att det blir pölar på gräsmattan brukar det resultera i lite kala fläckar i början. Men lugn, efterså eller vänta så sprider sig allt så småningom.
6 svar · 6,7k läst
·
K
Kröll: Hej där alla på Forumet Jag skulle vilja ha Hjälp med att hitta en Hemsida eller få lite info angående en Åk gräsklippare som heter Green .Jag hittar inget om den .Den skall tillverkas i Holland ( Model Stiga Villa här i Sverige ) E där någon här som har koll på den, hade varit canon bra Mvh Kröll Hbg
0 svar · 1,2k läst
L
Lmob: jo det finns det säkert men det är några fläckar som inte vill ta sig, högpunkter... undrar om det finns nått att hjälpa gräset på traven..på en del ställen har det totalt växt 15 cm och vissa 3cm...
2 svar · 1,6k läst
gadeberg
gadeberg: Nu har jag ingen som helst erfarenhet av hydrostatgräsklippare, men utav lite hydraulik. DEt är nog ett fullt normalt ljud. Oljan vill pressa sig igenom en liten kanal och då uppstår ljudet
10 svar · 74,8k läst
B
byggankan: Det är just för nästa år som jag tänkte att det skulle vara bra att så i höst, skulle vara skönt om man hade en gräsmatta när sommaren kommer och lilltjejen vill leka utomhus. Tack för hjälpen.
6 svar · 9,1k läst
Peterltj
Peterltj: I trädgårdssammanhang är det omkretsen på 1 m höjd.
4 svar · 3,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är som med allting annat, dvs. det finns kvalitetsskillnader i allt man köper. Handlar man Eldorados tomater på burk får man mycket skal kvar, tomater som inte har den högsta kvalitén (en del bitar är desutom inte mogna) och burken är dessutom med vatten och tomatjuice. Handlar man Änglamarks eller Saltå Kvarns tomater får tomater från bästa skörden, ekologiskt odlat och
7 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: Visserligen kan rotskotten ta sig en bra bit iväg men det enklaste rådet jag kan ge är att placera rönnsumaken mitt i gräsmattan - skotten klipps då regelmässigt av. Annars kan just rönnsumaken, om än mycket vackert, bli ett otyg i en villaträdgård.
6 svar · 4,0k läst
·
C
Cyphera: Hos oss försvann den nästan av sig själv. Förra året hade vi massor på vår nyanlagda infiltration. Helt vitt (faktiskt väldigt vackert). I år tror jag inte jag har sett en enda.
2 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Tänk dig för innan du sätter en sådan mängd Brabant. Efter 10 år är skötseln omfattande om du vill ha snygg häck. Jag vet! Kämpade med en sådan häck på 40 m och fick klippa den 2 ggr varje sommar. När den sätter fart efter ett antal år blir den väldigt yvig och vill man ha den tät gäller det att klippa både sidor och höjd. Brabanten har en mindre snygg vinterfärg. Smaragden
1 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: Annars är vildapel ypperlig pollenlämnare till de flesta äppelträd.
3 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.