F
FredrikoKarl: Inte mycket att ha då :). Kan vi stryka det från listan. Tack!
2 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Verkar skilja sig från de andra storklas du har. Jag skulle nog bytt ut plantan mot en ny istället för att vänta och se.
2 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: Vänta till våren i Västerbotten. Även i Skåne faller det ibland en del snö. Jag hade i min tidigare trädgård en riktigt kraftfull thujahäck som jag vid rikligt snöfall sopade överdelen eftersom just thujan inte orkar med alltför mycket snö. Det är därför viktigt att du håller den tätklippt och med bra lutning dvs inte bara en 'rak vägg'.
1 svar · 4,8k läst
P
pette: hej, har en häck ut mot gatan som består av sibirisk ärtbuske. Den har stått sedan huset byggdes 1950 och var då vi flyttade in för et par år sedan rätt nedgången och eftersatt. Den var inte föryngringsbeskuren på väldans längeutan rätt så kvastig och torr. Jag gjorde så första året att jag klippte ner nästan hälften till backen, då jag vill ha lite skydd mot gatan och har
0 svar · 3,7k läst
M
Mats: De orkar. Finns en artikel om Husqvarnas 324 som skogsröjare och den klarade den uppgiften så nog kan 4 takt gå med klinga. Att det sen blev en 335 för mig är en annan historia
21 svar · 35,6k läst
J
Jens Skaarup: Vi har plantet 4 kaprifolier i haven de tre er ens og gror godt og fint, men den sidste bliver ædt af et skadedyr. Dette dyr bider stængelen over når den er ca 30 cm høj. Planten skyder så et nyt skud, der også bliver bidt af. Det er kun den ene af planterne. Det skal siges, at den også er af en anden art end de tre øvrige. Det er en lysegul art, der blomstrer en smule senere end de
0 svar · 1,2k läst
pickels
pickels: Tack för hjälpen! :)
8 svar · 1,1k läst
D
Dreher: Upptäckte idag något märkligt på tomten. Det såg ut som om små högar av aska hamnat på gräsmattan. Vid en närmare titt visade det sig att det grå (eller grå-lila) satt som små, små "kulor" på grässtråna. När man rörde vid dem löstes de upp till ett grått mjöl (eller aska). Har försökt leta på vad det är, men inte hittat något? Någon som vet vad det kan vara?
0 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: Vänta med att så tills in i augusti då nattfukten gör sitt till. Sår du nu och får ett slagregn och därefter rejält med torka mår fröna inte vidare bra.
1 svar · 1,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Ett enkelt tips är att klippa den på senvåren när den börjat ta sig efter vintern och sen låta den växa under sommaren och på höstkanten klipper du det som den växt på höjden till hälften. Alltså om den växt 30cm på höjden så klipp bort 15cm. Bredden/sidorna klipper du in så mycket som du vill ha häcken bred bara. Så har vi gjort sen vi satte vår för ett par år sedan.
9 svar · 8,1k läst
yonna
yonna: Det är mycket lätt att ta livet av thujor om man kapar dem längs marken ;)
5 svar · 29,0k läst
B
Baritz: Tack för era svar. Det som växer idag, är allt från ogräs till fina blommor som tex.blåklint m.m, inga träd/sly än =) Det ser som sagt ut som en "sommar äng",massor av växtblandningar. Ja,vi har tänkt oss att fylla minst 10cm jord och uppåt. Jag tror kompisen har tänkt vända ner ogräset/växtligheten,sedan jämna till lite lätt och samtidigt gallra ur sten som kommer ivägen.Sedan
3 svar · 4,7k läst
H
hairtown: Se till att det är rent vid roten, inget gräs eller andra grenar skall växa upp vid roten. Sedan skall du se till att den inte blir allt för tjock. Börjar den bli bred så ta det mesta på hösten, sedan kan du klippa den vid midsommar. Jag har klippt in min nedtill sedan låter jag den växa lite på breden på halva höjden sedan klipper jag in den på toppen. Som denn symbol: < fast inte
1 svar · 9,2k läst
kran-magnus
kran-magnus: lyft bort det med mobilkran säkrare kan det ej bli......
22 svar · 33,2k läst
Sophie
Sophie: Nej det vill jag inte för den hör till gården och den har dessutom så stort rotsystem att den nog inte hade klarat det. Fast jag är väldigt sugen på att ta med mig en massa av mina växter... tur att jag förökat en del som står i krukor. Förresten hittade jag svar på min fråga. Doftschersmin kan man föröka med sticklingar. Man knipsar av ca 25 cm av ett årsskott i början på
2 svar · 21,5k läst
J
Jeppson: Hej, Jag har nu börjat föryngra Karaganhäcken vilket kommer ta några år innan den ser ut som jag vill ha den då förra ägaren lät den växa fritt under flera år. På bladen ser det ut att vara något mjölaktigt? Vad kan det vara? Är det löss? Tacksam för hjälp. Mvh Jeppson
7 svar · 9,5k läst
·
S
Storalyan: Hej! Vi sådde med extra green för 6 veckor sen och har nu klippt och gödlsat för första gången. :-) Det tog 2 veckor innan vi såg små fjun komma upp men när sen värmen kom ordentligt så tog det fart. Vi fick lära oss att det mest kritiska med vattningen var när fjuna börja komma upp för då behövde den verkligen vatten. Såg direkt var vi missade att vattna...men det har inte
11 svar · 4,4k läst
·
G
gaia: [citat] Har flyttat många och stora på vinst och förlust. Värst var de över 2m höga för rotklumpen var riktigt tung att få upp och att flytta. Flyttade under olika tider på året och lyckades med alla :). Vattna ordentligt första månad ... gaia
6 svar · 6,4k läst
Dalbotant
Dalbotant: Har du använt så mycker mer frön så kan det vara så att de dör för att det finns inte tillräckligt med näring för dem alla att leva. Jag tycker inte heller att du skall gödsla din nya gräsmatta, risken är att du har ihjäl även de strån som klarat sig. Fortsätt vattna och håll tummarna! (och slösa inte med fröna nästan gång)
2 svar · 3,5k läst
T
Tompa74: Lägg marksten så kan man köra med gräsklipparen uppe på den så slipper man alltid att köra med trimmern. Tar ju då ända ut.
4 svar · 8,1k läst
K
Kjell_G: tack för tips, några stammar har dragit iväg lite snett men ska försöka leda de rätt igen Kjell G
3 svar · 2,7k läst
zombieboy
zombieboy: Tro på fan, det börjar faktiskt slå ut löv, en vecka efter midsommar. Än är inte undrens tid förbi...! Kommer det väl ut löv på alla grenar borde det väl klara sig och leva vidare? Man kanske ändå ska vänta till våren och ta ner det om det fortfarande inte slår ut ordentligt, Fotosyntes kräver ju löv, men det har det ju fått nu?
6 svar · 3,0k läst
·
F
Farzan: Ungersk syren blommar blommar aningen senare än bondsyren, upplever jag (hade en förut) men inte mer än att det var i juni någon gång...minns inte exakt. Den har snyggt bladverk (mörkare och blankare än bondsyren) men blommar inte riktigt så rikt. Skjuter den rotskott så är det i alla fall inte mycket. Faller förmodligen på att den inte finns att köpa som häckplant utan bara vanliga
2 svar · 6,1k läst
dengroth
dengroth: Ja, det var ju ett dilemma. Är det något nysått gräs behöver så är det vatten. Om du sår innan du reser bort kan du vara helt övertygad om att det blir den torraste sommaren i mannaminne. Har du ingen granne eller släkting som kan komma och vattna på kvällen? Det hade väl varit trevligt att komma hem till en ny gräsmatta!? Annars är det nog bättre att vänta. Ogräs får du ändå!
1 svar · 1,7k läst
G
gcomm1: Har haft samma problem med min plastförgasare, och tack vare alla era tips så fungerar den nu felfritt :D. Skit i den lilla silen i botten på tanken i samarbete med trasigt membran, gjorde att den gick riktigt dåligt och lade trädgården i en blådimma senast sedd vid lützen. Gjorde ren silen och limmade den kant av membranet som hade släppt, och, Voila! Works like a charm.. Tack för alla
53 svar · 20,0k läst
S
stiga park: är det nån som kan ta bilder på hur en stiga park ser ut undertill..behöver se hur styrwiren sitter...det är en stiga park 2000e..tacksam för hjälp...
0 svar · 841 läst
T
tjommeost: Körde med Extra Green
7 svar · 1,6k läst
xirg
xirg: (Har även lagt upp denna förfrågan på "odla.nu" Hoppas på bättre respons här! ) Nu är vi klara med våran boulebana och det är dax att rama in den med växter. Skulle gärna vilja få tips på bra marktäckande växter men även på andra som skulle passa bra in. Banan är upphöjd från våran gräsmatta och ligger i väst-östlig riktning.(Vänster till höger i bilden) I norr har vi
0 svar · 15,5k läst
·
M
melina: Läste i ett tidigare svar från medlem att gräsfrötapet ???!! kunde vara ett alternativ istället för gräsmatta för en brant dikesslänt? Snälla kan någon förklara detta? Med tack på förhand:rolleyes:
0 svar · 1,7k läst
T
Turf: Hej! Om du sådde förra våren så kan du lägga på stroller kombi nu. Lägg på en varm dag så att daggen på kvällen/morgonen drar det med sig in i ogräset så ska det vara dött ca. tre veckor efter. //Turf
5 svar · 19,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.