Pepparkaka skrev:
Däremot skulle jag rekommendera dig ett annat gräsfrö än Extra Green. Vi sådde med det förra året, men det tog sig aldrig riktigt bra på hela säsongen. Kanske det beror på att det var en solig försommar (vi vattnade dock rikligt), regnig sensommar, för lite gräsmattejord eller något annat – men bra blev det aldrig. I våras gjorde vi därför om stora delar av gräsmattan. Vi valde då Nelsons Villa Sport, och resultatet blev mycket, mycket bättre.
Inget fel på Extra Green det innehåller dock inget snabbväxande ett årigt Rajgräs så det kanske inte ser grönt ut så fort som en blandning som innehåller Rajgräs.
Om man sår nu sent på hösten så kommer man i alla fall inte att hinna vara på gräsmattan så mycket, Då tycker inte jag att det är så viktigt att det ser grönt och fint ut så fort. Viktigare med bra blandning av Ängsröe och Rödsvingelsorter som får etablera till nästa år.
Villa Sport innehåller rajgräs och får säkerligen grasmattan att se bättre ut snabbare.

Anledningen till att ni fick göra om delar av gräsmattan berodde nog på andra orsaker än valet av gräsfrö.

/Patrik

Pasta skrev:
Anledningen till att ni fick göra om delar av gräsmattan berodde nog på andra orsaker än valet av gräsfrö.
Förra året när vi fixade trädgården började vi med att grovplanera tomten, och därefter las det på gräsmattejord. Efter sådd så vattnades det varje dag de första veckorna.

När vi gjorde om delar av trädgården i år gjordes vi på samma sätt (förutom grovplaneringen...), men valde som sagt Nelsons Villa Sport istället. Resultatet är nu så otroligt mycket bättre.

Det är fullt möjligt att "felet" inte var valet av Extra Green, men jag vet än idag inte vad vi skulle gjort annorlunda förra året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.