dengroth
dengroth: Kollade på Ecoplugs hemsida, låter väldigt lovande. Borde vara värt att prova. Om du testar - glöm inte att rapportera om det funkar. Jag har massor med stubbar jag vill bli av med!
5 svar · 7,1k läst
F
Farzan: Nu är jag ingen expert på just thuja men generellt är det bättre att vattna växter mycket och sällan (alltså stora mängder vatten men långt mellan gångerna) än litet och ofta. Med riktigt djupa rotblötor som får torka upp mellan gångerna uppmuntras växten att bilda ett djupt rotsystem som gör den mer motståndskraftig mot torka. Ständig men grund vattning har rakt motsatt effekt.
13 svar · 43,3k läst
S
Sikhall: Köp vad som helst, bara det inte står namnet Stiga på grejorna. Tror att många har fått något om bakfoten när det gäller Stiga, många tror det är kvalitet. Kan ta några exempel: Salig blandning av tum o millimter på skruvar, vajrar och remmar som ständigt går sönder, klippaggregatet rostar sönder, motor BS. är underdimensionerad och pajar ofta, växellådan är ett kapitel för
8 svar · 24,7k läst
D
Danne031: Ogräset bör ju om inte annat konkurreras ut efter ett par år när rhoddisen skuggar för mycket.
5 svar · 5,4k läst
T
Turf: Hejsan. Har efter massa sökningar och letande inte hittat någon information som ja söker och tänkte därför se vad gräsmatte eliten här inne säger. Jag är ägare till en tät, mossfri och till 95% ogräsfri paradmatta med uteslutande weibulls Extra Green vilket duger bra för en "hemma green" Men min fråga är nu om man nu har en 100% rödsvingel gräsmatta, hur funkar det med att köra
0 svar · 1,7k läst
D
Dauen: Har man som jag jordvärmeslingor med direktkondensering i trädgården får man nog räkna med att gräsmattan inte är plan som ett salsgolv. Jag har också fyllt i dom djupaste svackorna, men lite småvågigt blir det.
2 svar · 1,4k läst
S
storkarp: Vet inget om denna trimmer men jag har haft problem med trådmatningen på mina 3 trimmers hittills. Ingen verkar mata ut tråden korrekt.
1 svar · 1,5k läst
M
Melkerberg: Men berberishäckar är ju snygga! Om dom är välklippta då vill säga... Vill ni inte ha en häck som behöver klippas finns det olika spireor (blommar i vitt), häggmispel (blir hög, fin höstfärg), eller kanske vresros. Men nästan alla häckar behöver gallras ur och snyggas till ibland, priset ligger ofta runt 200 kr/10 st och man planterar 3 per meter.
1 svar · 4,2k läst
G
Gallianoman: Hej! På vår tomt har vi ett par stora ek-stubbar som står hyfsat nära stugan. Dessa vill vi ha bort och jag har två alternativ. 1. Ta dit en grävare. (När han ändå är där och gör andra jobb) 2. Ta dit en stubbfräs. Nu har jag kommit på att det kanske är dumt att köra på alternativ 1 om stubben står nära huset.. (nära är i det här fallet är cirka två meter... ) Kommer det
0 svar · 1,6k läst
Gruffan
Gruffan: [citat] Tack för svaret, jag provar att göra en mindre häck med dem och ser vad det blir.
2 svar · 6,4k läst
·
M
mange76: Nu en vecka senare är det röda borta och gräset hur grönt som helst! Det röda måste berott på dålig näring i jorden!
7 svar · 10,0k läst
·
J
Josth: Går också att kratta ner fröna i jorden och sedan lägga över fiberduk över hela gräsmattan. Då gror det snabbare, men det tar ändå ett par år innan det börjar se riktigt bra ut.
4 svar · 9,4k läst
A
abbe_: Ja det var en ambitiös instruktion, både kross och dränering. Men det är ju för murens bästa, man vill ju inte att den börjar glida/bukta ut (och bender vill inte ha nångon reklamation på instruktionen så dom tar i)... Jag gjorde en 20-50 cm hög stöd mur och har bara dränerande materil(makadam), inget kross innanför. Som jag ser det kan du minska bergkrosslagret (På hölden eller
2 svar · 3,7k läst
Nimajneb
Nimajneb: Helt enkelt är det ju uppenbarligen inte.... Sågade ned grannens träd – får betala 469 325 kronor
13 svar · 8,7k läst
T
Tjodjuret: Så den drar hit fjärilar och bin? Det gillar nog ungarna!!
11 svar · 3,1k läst
GzO
GzO: Jepp, det är mysigt, vi hade dem i sommarstugan också. Det blev fina ljud när dom kröp ovanpå spännpappen i taket, då hade de sitt bo i den ruttna syllen och försvann då det åtgärdades..
7 svar · 8,9k läst
F
frhe: Vi hade en stor syren som jag högg av ett 30-tal rötter tjocka som armar och sågade av alla grenar (2 m höga). Sen stod den ovan jord i torka en vecka innan jag grävde ned den på baksidan av huset. Den verkar må bättre än någonsin...
5 svar · 9,3k läst
S
Szture: Vet inte vad du menar med "de stora bitarna". Gräver man upp en gammal gräsmatta blir det mest jord; själva gräsmattan är bara någon centimeter tjock och grävskopan styckar allt i småbitar av ren automatik.
3 svar · 2,1k läst
jarlh
jarlh: [citat] Ha ha, jag är fortfarande mör i händer och armar efter helgens slit med avlägsnandet av en stubbe. Nu behöver jag semester! Vi har tyvärr/lyckligtvis ingen källare.
7 svar · 7,9k läst
F
Farzan: Om man vill ha en hög häck så är poppel också ett användbart och mycket snabbväxande alternativ. Det finns några populus-arter som brukar förekomma i trädgårdshandeln. Men de skickar gärna rotskott och man ska inte plantera dem i närheten av någon dränering. Det senare gäller f ö salix också.
4 svar · 8,0k läst
J
JBa: Ring Hummeltorp och kolla namn genom dem. Jag fick några med kranbil förra året men använde mig inte dem. Jorden tog jag dock från Hummeltorp.
3 svar · 2,0k läst
J
jenfor: Weibulls Extra Green ska växa lite långsammare, men i ärlighetens namn tror jag inte att det är jättestor skillnad mellan sorterna. Som nämns ovan har det snarare att göra med hur mycket du gödslar. Gödsel ger en tät, snygg och ogräsfri matta, men kräver klippning två ggr/veckan. Vill man inte klippa så ska man överväga att hålla ytan till ett minimum genom planteringar,
3 svar · 1,8k läst
J
jenfor: Helt normalt. Gräset kommer att konkurrera ut ogräset när det tar sig och du börjat klippa.
4 svar · 2,9k läst
T
Tokyoboy: Googla! ;) http://www.telegraph.co.uk/earth/countryside/6223898/Pigs-take-to-Britains-native-woodlands-as-farmers-revive-ancient-methods.html http://hartkeisonline.com/2009/06/30/forest-fed-pork-the-natural-alternative-to-factory-pork-farming/ http://www.islayinfo.com/islay-dunlossit-estate-pigs.html http://www.waldeneffect.org/blog/Pigs_are_our_top_choice_for_forest_pasturing/ Borja med att ta
1 svar · 2,1k läst
·
L
liamab: Våran Häck på bak sidan har blivit lite dålig gles och en del torra grenar mm.. Har just rensat bort väldigt mycket ogräs och mycket bränn nässlor vid de 2 st som är dåliga.. Hur kan vi få fart i dessa igen ? Eller var det mest ogräset och bränn nässlorna som var orsaken tro ? Tacksam för alla tips och råd.
0 svar · 1,2k läst
·
F
frhe: De långa ser ut som kvickrot. Går enkelt att kolla genom att dra upp roten. Kvickrot är flerårigt och minsta rotbit kan ge upphov till en ny planta vilket gör det till ett besvärligt ogräs. Brukar dock konkureras bort av en välskött gräsmatta.
3 svar · 14,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det är pil du använder. www.salixprodukter.com www.lillopil.se
1 svar · 2,5k läst
K
Kjell_G: Det är en väldigt mycket sand, men jag grävde ur hyfsat stort och lade dit R-jord. Vattning kommer nog att krävas under torkan? men just nu blommar de mkt fint. Hoppas på tillväxt eftersom de bildar en berså runt en uteplats. På vilket sätt stjäl täckbarken näring ur jorden? Finns det inget i det som är till nytta för växterna, på sikt förmultnar det ju (ca 3år) Kjell G
2 svar · 7,3k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Min gräsmatta är 1 år gammal och klarade stroller kombi fint. Tyvärr slarvade jag lite på några ställen där det blev lite överdoserat. Men resten blev fantastiskt. Jag är väldigt imponerad av produkten!
1 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.