9 202 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
förvuxen blodbok
Hej på Er!
På vår trädgård (villatomt < 1000m2 i villamråde) växer en blodbok, stor och vackert träd som ger skugga och svalka och är ett estetiskt tilltalande inslag. Vi vill med andra ord inte jämna den med marken men vi inser samtidigt att det är för stor i relation till närheten till eget och grannens hus. Vi har gjort flera försök att både söka upp och annonsera efter kunniga trädbeskärare men vi har inte hittat någon i norrköpingstrakten.
Vi kan få tag i hjälp som kan ta ner trädet men ingen som vågar sej på att beskära det så att det överlever. Är det någon här inne som har erfetenhet och eller tips på hur man skulle kunna vårda ett sådant träd så att det kan få fortsätta existera. eller tips på arborister i östergötland.
tips mottages tacksamt!
På vår trädgård (villatomt < 1000m2 i villamråde) växer en blodbok, stor och vackert träd som ger skugga och svalka och är ett estetiskt tilltalande inslag. Vi vill med andra ord inte jämna den med marken men vi inser samtidigt att det är för stor i relation till närheten till eget och grannens hus. Vi har gjort flera försök att både söka upp och annonsera efter kunniga trädbeskärare men vi har inte hittat någon i norrköpingstrakten.
Vi kan få tag i hjälp som kan ta ner trädet men ingen som vågar sej på att beskära det så att det överlever. Är det någon här inne som har erfetenhet och eller tips på hur man skulle kunna vårda ett sådant träd så att det kan få fortsätta existera. eller tips på arborister i östergötland.
tips mottages tacksamt!
tack för tipset men ENIRO och även GOOGLE har vi givetvis redan borrat i. jag har varit i kontakt med de du nämner, men där och då var dom inte ett alternativ även om dom i teorin täcker in även Östergötland.
Jag hoppas på tips om dom skickliga trädfällare/trädbeskärare/arborister som inte annonserar utan lever på sitt rykte. Alternativt tips och erfarenheter om hur man ska beskära bokträd så att dom har störst chans att överleva och fortsätta att frodas.
Jag hoppas på tips om dom skickliga trädfällare/trädbeskärare/arborister som inte annonserar utan lever på sitt rykte. Alternativt tips och erfarenheter om hur man ska beskära bokträd så att dom har störst chans att överleva och fortsätta att frodas.
Du är inne på helt rätt spår att leta efter en duktig arborist i stället för att själv börja karva i ett sådant träd. Tyvärr har jag inget tips att ge dig. Kanske höra efter med någon känd trädgård eller park i din närhet, som har välskötta träd, om de kan rekommendera någon?. Tyvärr är det ju inte alla som kallar sig professionella trädbeskärare som är så kunniga i att varligt beskära ett träd utan att stympa....
Där tror jag du har fel. Seriösa arborister annonserar definitivt för att kunna leva på sitt yrke och rykte! På resp hemsida kan man också se om företaget är anslutet till något av de större internationella arboristorganisationerna. Att du inte har tillgång till arborist i din egen stad behöver inte hindra. Jag själv kontaktade en arborist 17 mil hemifrån för rådfrågning här på plats och det kostade inte många kronor (han gjorde det naturligtvis i kombination med andra besök här vid kusten). Vet att Hemmakatten anlitat ett mycket seriöst företag i Sthlm - de kan säkert rekommendera något proffs i din närhet.ace011 skrev:
Svenska Trädföreningen är väl den största svenska organisationen - kolla med dem.
Samtidigt håller jag ju med om att inte riskera det vackra trädet med att antingen göra jobbet själv eller anlita en 'vanlig' trädgårdsmästare.
Klicka här för att svara