Införskaffade för ett par år sen en Klippo Excellent SD, alltså modellen med drivning och sidutkastare, detta för att jag har ett par partier på gräsmattan hemma som växer tätt och fort så jag ville ha något som spridde gräset istället för att lämna ränder när det råkar vara för långt. Jag har varit jättenöjd med den men har man köpt en ny leksak vill man ju gärna vara nöjd och blundar för de saker som inte är riktigt hundra....

Alltså, sidutkastet sätter igen verkligen heeela tiden.... :( På glest och tunt gräs går det bra men så fort det är lite tjockt, utan att vara extremt alls, så blir det stopp. Gräset lägger sig mot den bakre kanten och byggs fort upp tills det är fullt i hålet, jag har till och med gjort en hållare på gräsklipparen till den pinne som jag använder till att rensa hålet. Kom nu hem från en resa och gräset var riktigt tufft på det värsta partiet så jag gick på högsta klipphöjden, ändå fick jag rensa på som mest varannan klippt meter....... Tog en evighet.

Är detta ett vanligt problem, någon designmiss? Har använt andra utkastarklippare förut och aldrig haft problem. Tycker det är lite konstigt att det är som en extra metalltagg på utkastet så det blir ännu bredare yta för gräset att lägga sig tvärs över och börja byggas upp till en propp.

Kan jag ha glädje av att sätta på en mulcherkniv istället eller sätter man hela utblåsfunktionen ur spel då?

Några tips? :(

Ok, nu har jag slipat kniven, den var verkligen inte vacker.... Får se om det gör någon skillnad.

High-lift_kniv_til_opsamler_K710-0016_large.jpg

Denna kniv har ju ingen mulcherfunktion så gräset blir ju väldigt grovhugget, och läpparna behövs för att blåsa gräset utåt. Kan man vara hjälpt av att göra en speciallösning genom att köpa en mulcherkniv med 4 knivar och montera läppar på den kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.