1 277 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ved
Hej, Har ett antal ca 10m långa tallstammar som ligger staplade på varandra sedan i oktober förra året. Vet inte vad som är bäst att göra med dem nu när vi har kommit in i mitten av augusti. Skall man låta dem ligga till våren nästa år och klyva dem då eller bör man kapa/klyva upp dem nu eller efter "rötmånaden". Bör de staplas som stockar (kanske 1m långa) eller bör de klyvas till ved direkt. Tacksam för svar.
/Mats
/Mats
Jag har fått lära mig att man ska klyva så fort som möjligt. Framförallt björk blir väldigt snabbt kex om det får ligga en stund. Björken skulle jag ge max ett år, tall, gran mfl har jag kunnat använda även när det legat längre. Mitt tips blir att klyva så fort som möjligt så slipper du risken att det förstörs. Om du ändå är igång så är det väl lika bra att klyva rätt längd(?) på en gång samt stapla det. Glöm inte att stapla så att det kan cirkulera luft under och på sidorna. Jag har veden på gamla EU-pallar av just den anledningen.
Mvh / Azkel
Mvh / Azkel
det finns säkert olika skolor på hur man ska göra. Men jag skulle ivarjefall klyva de en gång rakt igenom och sedan lägga dem på en EU pall med botten nedåt och klvytan upp ifall de ligger under tak. Annars finns det väl en risk att fukten inte kan ta sig ut och stockarna börjar ruttna. Jag hög 17 kubik för hand förrförra vintern och förvara dem enligt ovan. När det var riktigt kallt så upplevde jag att det gick ännu bättre att klyva veden.
Klicka här för att svara