1 496 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
För mycket frön?
Hej!
Sådde vår blivande gräsmatta igår med weibulls extra green.
Började så på fri hand,så tätt som jag tyckte var rimligt och som "såg bra ut" för mitt otränade gräsmatte-öga.Det stod inge mängder eller annat på vår 20kgs-säck.
Men när jag var klar med första ytan som är på kanske 350kvm fanns det inte mycke frön kvar, kanske 3-4kg.Jag hade alltså gjort av med ca 16-17kg på 350kvm.
Min fråga är om det kan bli några komplikationer av att man sått "för tätt",eller om jag bara "kastat" bort lite pengar?:blushing:
MVH/Baritz
Sådde vår blivande gräsmatta igår med weibulls extra green.
Började så på fri hand,så tätt som jag tyckte var rimligt och som "såg bra ut" för mitt otränade gräsmatte-öga.Det stod inge mängder eller annat på vår 20kgs-säck.
Men när jag var klar med första ytan som är på kanske 350kvm fanns det inte mycke frön kvar, kanske 3-4kg.Jag hade alltså gjort av med ca 16-17kg på 350kvm.
Min fråga är om det kan bli några komplikationer av att man sått "för tätt",eller om jag bara "kastat" bort lite pengar?:blushing:
MVH/Baritz
1kg räcker till 45-55kvm enligt anvisning. 20kg blir ca 50kvm*20kg=1000kvm!!!
Du har nog kastat bort lite pengar.......
Du har nog kastat bort lite pengar.......
Jag råkade göra samma sak i våras fast kanske intye riktigt såå mkt frön. Idag är gräsmattan lite ojämn. Där jag då anade attd et var för mkt frön blev det väldigt tunnt med gräs, fröna kvävde sig själva..... Men tills nästa år är det säkert OK!
Klicka här för att svara