3 984 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Grundläggning på sluttande bergstomt
Finns det någon i Forumet som har tips, ideér eller förslag på lämplig grundläggningsmetod med följande förutsättningar:
- Sluttande tomt med höjdskillnad ca: 1,8 meter
- Berg under hela grunden
- 1-plans alternativt 1-1/2-plans hus
Vill i möjligaste mån göra arbetet själv.
/Pollenkornet
- Sluttande tomt med höjdskillnad ca: 1,8 meter
- Berg under hela grunden
- 1-plans alternativt 1-1/2-plans hus
Vill i möjligaste mån göra arbetet själv.
/Pollenkornet
Jag har ett hus från 45 på en dylik tomt... Mitt hus har delvis källare (där marken är plan/sprängd) samt torpargrund, som jag bygger nu, där det lutar och inte är sprängt (renskrapat ner till berggrunden (gräv, sopa, spola för att all humus skall bort), gjuten sula i trappsteg samt murade leca för at skapa en grund att lägga träbjälklag på. (Funderade ett tag på gjutet bjälklag men det fick bli trä.)
JoGi
JoGi
Bygg på plintar/pålar. Skulle garanterat bli tuffaste huset på gatan samt ni får ett bra cykelförråd under huset...
Jag har hört (vet ej om det stämmer) att man skall ha samma underlag till grunden, under hela huset. Antingen berg eller fyllnadsmassor (bergkross eller något), men inte olika under varierande delar av huset, eftersom de sätter sig olika.
Jag har hört (vet ej om det stämmer) att man skall ha samma underlag till grunden, under hela huset. Antingen berg eller fyllnadsmassor (bergkross eller något), men inte olika under varierande delar av huset, eftersom de sätter sig olika.
Kör med plintar, det blir ascoolt, då kan du ha en veranda som hänger utanför som du kanske kan ha till carport? Kom ihåg att köpa kem-ankare till armeringen så att det fastnar i berget. Annars så blir det Skärv 150mm som är bäst. Gör en rejäl torpargrund 8) Kolla med din KA vad som är bäst. Allt det övriga kan du förbereda för att sen ta dit en betongbil med pump så att du slipper blanda själv. Hur skall huset se ut som du skall ställa där?
mvh
A
mvh
A
Förslagen ovan verkar "billiga" men bra.
Kom dock ihåg att du ska ha upp VA frostfritt.
Om den kommer ovanifrån så är det inga större problem men kommer det nerifrån så lär du i alla fall få spränga in det.
Du skulle kanske kunna dra det vid sidan om för att inte få sprickor där du ska bygga.
Jag har själv avsevärd större lutning. Det blev ett souteränghus. Nu i efterhand skulle jag ha uppskattat om det hade hamnat högre. Att få in bilen under hade varit toppen, nu måste jag lägga garaget framför huset, det tar mycket plats i onödan.
Kom dock ihåg att du ska ha upp VA frostfritt.
Om den kommer ovanifrån så är det inga större problem men kommer det nerifrån så lär du i alla fall få spränga in det.
Du skulle kanske kunna dra det vid sidan om för att inte få sprickor där du ska bygga.
Jag har själv avsevärd större lutning. Det blev ett souteränghus. Nu i efterhand skulle jag ha uppskattat om det hade hamnat högre. Att få in bilen under hade varit toppen, nu måste jag lägga garaget framför huset, det tar mycket plats i onödan.
Klicka här för att svara