2 813 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fråga experterna - torpargrund
Här får alla grundexpert något att bita i :
Status quo är:
Torpet är byggt 1910.
Boyta är 45 kvm
Grund = Torpargrund
Kök = 25 kvm 2 ventil
Hall & Bad = 5 kvm 1 ventil
Allrum = 15 kvm 1 ventil
Fick gräva upp I våras för att dra vatten och avlopp under huset in i köket.
Det visade sig att torpargrunden är bara 10cm 15cm hög. Dock är marken
snustorr. Inga fuktproblem vad jag vet. Vi har alltså grävd ut lite under bad-
rummet (där är det nu 30cm 35cm) och hälften av köket (20cm).
Nu undrar jag, om det är bra att sätta in fler uteluftsventiler så att ventilationen
förbättras. Visst bör en torpar/krypgrund ha mer än 20cm eller 30 cm. Det har
ju diskuterats här en hel del om det : http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1061751248.
Frågan kvarstår : Ska man verkligen göra stora ändringar i ett befintlig / beprovad
system som en torpargrund som tycks fungera ända sen 1910 utan problem ? Eller
......?
Tack för alla synpunkt
Hobbit
???
Status quo är:
Torpet är byggt 1910.
Boyta är 45 kvm
Grund = Torpargrund
Kök = 25 kvm 2 ventil
Hall & Bad = 5 kvm 1 ventil
Allrum = 15 kvm 1 ventil
Fick gräva upp I våras för att dra vatten och avlopp under huset in i köket.
Det visade sig att torpargrunden är bara 10cm 15cm hög. Dock är marken
snustorr. Inga fuktproblem vad jag vet. Vi har alltså grävd ut lite under bad-
rummet (där är det nu 30cm 35cm) och hälften av köket (20cm).
Nu undrar jag, om det är bra att sätta in fler uteluftsventiler så att ventilationen
förbättras. Visst bör en torpar/krypgrund ha mer än 20cm eller 30 cm. Det har
ju diskuterats här en hel del om det : http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1061751248.
Frågan kvarstår : Ska man verkligen göra stora ändringar i ett befintlig / beprovad
system som en torpargrund som tycks fungera ända sen 1910 utan problem ? Eller
......?
Tack för alla synpunkt
Hobbit
???
Därför att det just nu används som fritidshus även under
vintern och badrummet är ett nybygge (en del av f.d. hallen)
Huset står tom (inte uppvärmd) under vintern.
Ett system som funkade då - men kanske kommer att
ställa till med problem under dom nya förhållanden ?
Vill ju bara vara på säkra sidan :-/
Hobbit
vintern och badrummet är ett nybygge (en del av f.d. hallen)
Huset står tom (inte uppvärmd) under vintern.
Ett system som funkade då - men kanske kommer att
ställa till med problem under dom nya förhållanden ?
Vill ju bara vara på säkra sidan :-/
Hobbit
Det blir knappast mindre fuktigt i en torpargrund för att man ökar ventilationen om utgångsläget är att det finns ventilation. Grundproblemet är att man isolerar bättre än förr och därmed får lägre temperatur i grunden. Det gör att mer fukt kondenserar. På under vår och försommar kan det t.o.m. bli fuktigare ju mer man ventilerar!
De handlingsalternativ man har om man verkligen får problem med detta är:
1. Minska tillförseln av fukt. T.ex. genom att täcka marken med plastfilm.
2. Höja temperaturen. T.ex. genom en värmekälla eller sämre isolerade golv(!)
3. Ta bort fukten ur luften med en avfuktare.
Om grunden inte är ventilerad alls så ska man naturligtvis se till att den blir det!
De handlingsalternativ man har om man verkligen får problem med detta är:
1. Minska tillförseln av fukt. T.ex. genom att täcka marken med plastfilm.
2. Höja temperaturen. T.ex. genom en värmekälla eller sämre isolerade golv(!)
3. Ta bort fukten ur luften med en avfuktare.
Om grunden inte är ventilerad alls så ska man naturligtvis se till att den blir det!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden