hej alla!
har en fin? tomt på gång men när man går där o traskar känner man sig väldigt osäker.... vad är det för mark...måste man spränga, påla eller vad? snart börjar budgivningen, så vad ska man göra? är det bara att hålla i hatten och hoppas att markarbetena inte gör allt för stort hål i plånboken sen eller?...hjälp!!!

Mitt råd är att ringa kommunen och höra dig för om de vet något mer om tomten i fråga.
Ringde själv kommunen om en tomt och de kunde faktiskt svara på en del frågor.... (Järfälla)
Mvh
/J

Finns det några andra som har byggt i närheten av "er" tomt? De kan kanske ge lite info.

Annars är det bara att gå runt i området och titta. Ser det vattensjukt ut? Finns det mycket sten och berg som ligger öppet?

Ett tredje alternatvi är att anlita en markgeolog som kan ge ett utlåtande, men då kostar det pengar.

tomten ligger på en bergknalle, lättsluttande.. varningsklockor? :P

Tja, är det på en bergknalle (till skillnad från "kulle") får ni med största sannolikhet spränga för att få dit huset. Sluttar det mer än två meter på åtta - tio meter, kan det vara läge för soutterainhus. Vill ni inte ha det får ni stora utfyllnadsbankar och tillhörande kostnader. Kostnaden för fyllning och stödmurar kan bli på't ungefär densamma som kostnaden för sprängning. Ligger gatan och de kommunala ledningarna högre eller lägre än tomten. Väderstreck? Får ni uteplatsen mot gatan eller på baksidan? Glöm inte kolla vad detaljplanen säger om vad ni får bygga: våningar, storlek, källare, maxhöjd osv.

kanske korkad fråga :Pmen kan du inte utveckla det dät med att om gatan/tomten inte ligger i nivå? :-/

Om tomten sluttar ner mot (ligger högre än) gatan och avloppsledningen kan du bygga souterrainhus och ha våtutrymmena i bakre delen av källaren (som man väl ofta vill ifall man bygger souterrain). Om tomten däremot sluttar ner FRÅN gatan hamnar en souterrainvåning troligtvis lägre än avloppsledningarna och det blir krångligare att ha våtutrymmen i souterrainplanet (måste pumpa upp avloppsvattnet till kommunens ledning och eventuellt risk för att regnvatten kommer upp ur golvbrunnen vid skyfall). Det går säkert att lösa, men kan ändå vara något att ha i åtanke.

palmen skrev:
tomten ligger på en bergknalle, lättsluttande.. varningsklockor? :P
Tänk, jag kan inte förstå varför man till varje pris ska börja spränga för att få ner huset i jorden till varje pris - när man har naturens bästa föutsättningar för att få ett stabilt, torrt underlag att bygga på.

Håller i princip med dig, Kalle. Men om berget inte består av en helt slät häll, utan har djupa skrevor riskerar du att få fylla dessa med MYCKET betong. Torpargrund verkar ha ganska dåligt rykte nu för tiden. Plintar?

Det beror naturligtvis på omständigheterna, som vanligt.
Jag är bara generellt emot att alltid titta på sprängning som enda alternativ.
En riktigt konstruerad mur mot berg är helt OK . Plintar är också bra - det har jag byggt mitt hus på.

Det går naturligtvis en gräns när berget har så stora spickor att det inte lönar sig att fylla ut, men då handlar det om STORA sprickor :)

plintar är intressant. kan det vara ett bra sätt att skona naturen på? jag tycker att många som bygger verkligen pajar sin tomt med total skövling av träd etc...eller det kanske är oundvikligt när maskinerna ska in? :o

Inte alls.
Kolla på min hemsida får du se. :)

Bob_the_builder
Vi är mitt uppe i vårt bygge. Vår tomt ligger på högsta punkten på en kulle med berg i dagen på flera platser. Vi har valt att inte spränga oss ner, av flera anledningar. Dels den ekonomiska aspekten, men den var inte viktigast, utan istället det KarlXII nämner, att berg ger utmärkta förutsättningar om man är villig att göra en kryp- eller plintgrund. Dessutom slipper man i högre grad våldföra sig på naturen. Enorma uppfyllningar med 2-meters murar tycker åtminstone inte vi är snyggt. Nedgrävda byggnadsdelar, som souterrängvåning eller källare, innebär alltid riskmoment.

Vi har en rejäl skreva i berget mitt under huset. Den börjar på ena långsidan, har fall hela vägen under huset och mynnar på andra sidan. Den har vi fyllt med sprängsten och makadam som vi sedan har packat innan gjutningen av sulan.
Att försöka stoppa vattenflödet i berg är nog dömt att misslyckas. Försök låta naturkrafterna arbeta med dig istället. Vi ser det inte som något problem att det kommer rinna lite vatten en dryg meter under markytan i grunden.

Grunden består av en 40x20cm (bxh) grundsula med en lecamur. Sulan lät vi dessutom följa bergets nivåförändringar genom att utforma den som en trappa, med 20cm höga steg. Det *råkar* sammanfalla med höjden på ett skift lecablock.

Vi har sprängt lite, men bara för att få in VA, el mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.