12 696 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
Betongplatta Garage
Håller på att ta in priser för en platta till ett garage på 49 kvm, har fått priser på 70-80K, inget vatten eller avlopp, endast isolerad platta, är detta rimligt ???
De markarbeten som skall göras är att jämna och bygga på en redan uppgrusad yta med ytterligare 10-20 cm
samt dränering för grunden.....
Är det någon som känner till några duktiga grundläggare i Stockholm-Bålsta
De markarbeten som skall göras är att jämna och bygga på en redan uppgrusad yta med ytterligare 10-20 cm
samt dränering för grunden.....
Är det någon som känner till några duktiga grundläggare i Stockholm-Bålsta
Gjöt platta i fredags, 50 m2 också utan VA. Saknar helt kontakter i byggbranschen så köpte färdiga element till gjutform från butik (Sundolitt-element), stadgade upp formen med brädor och singel (onödigt?!). Allt som allt ca 33 papp med beställd betong och maskinhyra, singel, kross, markvibra, laserpass, armering etc. Helt oerfaren, men gjorde allt jobb själv med sunt förnuft- inte speciellt svårt. Schaktningsarbetet tog några dagar i hettan (laserpasset krävde nattarbete) men formen+armering smälldes upp på ca 8 timmar.
Hej
Vi lät vår grundkille göra plattan till garaget i samband med att vi gjöt plattan till huset (vi bygger garaget själva, men har entreprenad på huset). Priset på plattan inklusive allt material, samt framdragen VA (utan inkoppling) kostade 1200:- per kvm inklusive moms.
Vi bor i Stockholm, men grundaren var från Uppsala (Niklas Ågren Schakt AB). Han var ruskigt snabb, och jag tror han gjorde ett bra jobb.
Vi lät vår grundkille göra plattan till garaget i samband med att vi gjöt plattan till huset (vi bygger garaget själva, men har entreprenad på huset). Priset på plattan inklusive allt material, samt framdragen VA (utan inkoppling) kostade 1200:- per kvm inklusive moms.
Vi bor i Stockholm, men grundaren var från Uppsala (Niklas Ågren Schakt AB). Han var ruskigt snabb, och jag tror han gjorde ett bra jobb.
Ååååh jag rasar av stolen när jag läser vad det kostar på entreprenad 
Jag har byggt ett stort garage 84m2 är plattan, 2,60 i takhöjd på nedervåningen och 2,05 på övervåningen (inte full takhöjd uppe) Jag köpte träd på rot köpte en motorsåg och högg dom längder jag behövde, fick virket (170 stock) framkört ur skogen och transporterat till såg, deltog i sågningen och körde själv virke och bakar med lånad traktor !
Grävning och fyllning hade jag hjälp med, 2 dagar borrning och sprängning i 75 hål hjälpte 2 kompisar till med mot en flaska dyr whiskey var ;D
Jag formade, armerade och la i 3 golvbrunnar, far och bror hjälpte till vid gjutning, betongen kostade 19.600:-
Halva väggarna och ett litet rum murade jag med leca med huggen granit ställd ytterst i formen, tegelvalv över fyra fönster och över porten,
Hela huset ser alltså ut som en ladugård från förra sekelskiftet !
2 kompisar hjälpte till att lyfta upp takstolar,
jag gjorde fönster och port själv, yttertaket gjort av köpt råspont och begagnat tegel för 1 kr/panna !
Träväggarna består av panel utan läkt, vindpapp, 45+120+45 mm isolering, bjälklaget 250 mm cellulosaisolering, begagnat trägolv på övervåningen !
Vit plåt b-sortering i tak och på alla väggar på nedervåningen, köpte 13 slätplåtar och klippte och bockade alla hörnlister på farsans jobb !
Satte själv upp 8 begagnade armaturer och el-central, 4 3-fas uttag och 6 en fas uttag, behörig elektriker avisolerade kablar samt kopplade ihop allt!
Lite kvar att göra med 1/3 golv och el på övervåningen samt isolerat trapphus dit, oisolerat nu, tänkte sätta upp en telferbalk och lyfta upp diverse snickerimaskiner dit senare !
Trängde i vintras in 4 bilar, liten traktor med plog, mc, moped och cyklar men då var det fullt >
Jag har inga speciella kunskaper om detta, det har fått ta tid, har inte haft hjälp annat än när det vart absolut tvunget, jag har handlat på mig lämpliga saker när tillfälle bjuds, mycket pengar att tjäna på att hugga timmret själv och redan i skogen bestämma längder utifrån behovet, kunde ju såga 2"10 till bjälklaget 6,30 långa så att skarv undveks !
Vad gissar ni på att det kostat ?
115-120.000 kr och det tycker jag är mycket billigt !
Är någon intresserad att se bilder så kan jag maila några, skicka ett meddelande isåfall !
/Magnus
Jag har byggt ett stort garage 84m2 är plattan, 2,60 i takhöjd på nedervåningen och 2,05 på övervåningen (inte full takhöjd uppe) Jag köpte träd på rot köpte en motorsåg och högg dom längder jag behövde, fick virket (170 stock) framkört ur skogen och transporterat till såg, deltog i sågningen och körde själv virke och bakar med lånad traktor !
Grävning och fyllning hade jag hjälp med, 2 dagar borrning och sprängning i 75 hål hjälpte 2 kompisar till med mot en flaska dyr whiskey var ;D
Jag formade, armerade och la i 3 golvbrunnar, far och bror hjälpte till vid gjutning, betongen kostade 19.600:-
Halva väggarna och ett litet rum murade jag med leca med huggen granit ställd ytterst i formen, tegelvalv över fyra fönster och över porten,
Hela huset ser alltså ut som en ladugård från förra sekelskiftet !
2 kompisar hjälpte till att lyfta upp takstolar,
jag gjorde fönster och port själv, yttertaket gjort av köpt råspont och begagnat tegel för 1 kr/panna !
Träväggarna består av panel utan läkt, vindpapp, 45+120+45 mm isolering, bjälklaget 250 mm cellulosaisolering, begagnat trägolv på övervåningen !
Vit plåt b-sortering i tak och på alla väggar på nedervåningen, köpte 13 slätplåtar och klippte och bockade alla hörnlister på farsans jobb !
Satte själv upp 8 begagnade armaturer och el-central, 4 3-fas uttag och 6 en fas uttag, behörig elektriker avisolerade kablar samt kopplade ihop allt!
Lite kvar att göra med 1/3 golv och el på övervåningen samt isolerat trapphus dit, oisolerat nu, tänkte sätta upp en telferbalk och lyfta upp diverse snickerimaskiner dit senare !
Trängde i vintras in 4 bilar, liten traktor med plog, mc, moped och cyklar men då var det fullt >
Jag har inga speciella kunskaper om detta, det har fått ta tid, har inte haft hjälp annat än när det vart absolut tvunget, jag har handlat på mig lämpliga saker när tillfälle bjuds, mycket pengar att tjäna på att hugga timmret själv och redan i skogen bestämma längder utifrån behovet, kunde ju såga 2"10 till bjälklaget 6,30 långa så att skarv undveks !
Vad gissar ni på att det kostat ?
115-120.000 kr och det tycker jag är mycket billigt !
Är någon intresserad att se bilder så kan jag maila några, skicka ett meddelande isåfall !
/Magnus
Kan ju som en parentes till det jag skrev ovan nämna att jag aldrig sökte bygglov för garaget, jag visste dock att man fick bygga som man vill utanför statsplanlagt område i denna kommun !
När jag var halvvägs ringde kommunchefen kl 08 en morgon........
-Hej hej, det här är X X på X kommun !
-Ja hej.....
-Ja du undrar väl varför jag ringer å bråkar såhär dax ?
-Du har väl inte bråkat, jag har jobbat natt å inte lagt mig än, det gör inget att du ringer !
-Va bra då.......jo det är så att en privatperson har hört av sig och sagt att det är väldiga byggnationer vid X, du har ju inte sökt något bygglov, vad gör du, bygger du ut huset eller ?
-Nej jag bygger garage !
-Jasså garage, ja det är kompletteringsbyggnad, då behöver du inget bygglov, hade du däremot byggt på huset så måste du ha det !
-Nej jag vet, föregående ägare pratade med byggnadsnämnden och fick veta att det var så !
-Ja det är bara att du bygger men du vet jag var ju tvungen att kolla upp detta, ja sov gott då !
-Det ska jag, hej hej !
Lite märkligt är det ju att man kan bygga garage större än huset på alla ledder utan bygglov !
Men ännu konstigare är ju att en privatperson som inte vet reglerna kollar upp att jag inte har bygglov och anmäler det som svartbygge......... :
Finns inte grannar inom 200 meter heller !
När jag var halvvägs ringde kommunchefen kl 08 en morgon........
-Hej hej, det här är X X på X kommun !
-Ja hej.....
-Ja du undrar väl varför jag ringer å bråkar såhär dax ?
-Du har väl inte bråkat, jag har jobbat natt å inte lagt mig än, det gör inget att du ringer !
-Va bra då.......jo det är så att en privatperson har hört av sig och sagt att det är väldiga byggnationer vid X, du har ju inte sökt något bygglov, vad gör du, bygger du ut huset eller ?
-Nej jag bygger garage !
-Jasså garage, ja det är kompletteringsbyggnad, då behöver du inget bygglov, hade du däremot byggt på huset så måste du ha det !
-Nej jag vet, föregående ägare pratade med byggnadsnämnden och fick veta att det var så !
-Ja det är bara att du bygger men du vet jag var ju tvungen att kolla upp detta, ja sov gott då !
-Det ska jag, hej hej !
Lite märkligt är det ju att man kan bygga garage större än huset på alla ledder utan bygglov !
Men ännu konstigare är ju att en privatperson som inte vet reglerna kollar upp att jag inte har bygglov och anmäler det som svartbygge......... :
Finns inte grannar inom 200 meter heller !
Rultibuss skrev:Hej
Vi lät vår grundkille göra plattan till garaget i samband med att vi gjöt plattan till huset (vi bygger garaget själva, men har entreprenad på huset). Priset på plattan inklusive allt material, samt framdragen VA (utan inkoppling) kostade 1200:- per kvm inklusive moms.
Vi bor i Stockholm, men grundaren var från Uppsala (Niklas Ågren Schakt AB). Han var ruskigt snabb, och jag tror han gjorde ett bra jobb.
//////
Är pågång att bygga ett dubbelgarage och för att då bilda sig en uppfattning om vad saker och ting kostar så är jag tacksamm för ev tipps och råd, vad kan man göra själv för att kunna spara in ett par kronor eller två
Klicka här för att svara