Jag antar att ni har en speciell anledning till att redan nu spränga och fylla upp. Men jag tycker det vore bättre att vänta med detta till närmare byggstart

Detta beroende på att ni lär få ökade kapitalkostnader iom detta (kostnaden för arbetet) Dessutom kanske ni kommer ha andra krav om några år, och då kanske tvingas göra om delar av arbetet.

Lantmäteriet, eller närmare bestämt Metria kan komma ut och mäta upp tomten så du får en karta med höjdkurvor och terrängförhållanden. I en del städer är det stadsingenjörskontoret som fixar det. Kartan kallas "nybyggnadskarta". Vill ni däremot veta hur det ser ut under markytan, kan ni be markentreprenören "bana av" jorden med sin grävskopa (om det är nära till berggrunden) eller hyra in en geoteknisk konsult som kommer och gör en markundersökning (provborrar) (om det är långt ner till berget, vilket jag förmodar att det inte är om ni skall spränga). Geoteknikera kan även berätta vilken bergart det är osv.

Om tomten inte är allt för stor så kan du ju mäta upp den själv... Dra lite snören och skapa dig ett lagom glest rutnät. Annars kan du även hyra märutrustning på någon firma över en helg och mäta upp det befintliga. Sen är det bara att ta skopan och göra geotekniken med om du inte har allt för långt till berg (där du skall bygga och ha vägar etc.). Rätt kul jobb om man har tid och det verkar ni ju ha!!!

JoGi

Via kommunen kan ni beställa en s.k nybyggnadskarta (måste ni ändå ha när ni skall söka bygglov). På den syns aktuella höjdkurvor, ev "skyddsområden" där man kanske inte får spränga etc. Lantmäteriet har också bra nivåkartor för stora delar av stockholmsområdet på nätet (www.lanmateriet.se). Via kommunen kan ni okså få kontakt med utstakningsfirmor som kan hjälpa er med inmätning på tomten. Utifrån detta får ni en rätt bra uppfattning och kan säkert arbeta vidare. Kommunen lär dock inte nöja sig med ansökan för markarbetena. De behöver också nån form av information om vad ni skall bygga vad gäller storlek, antal våningar etc. Mitt tips är därför att ta kontakt med en arkitekt eller husfirma som har erfernhet och kan hjälpa er med detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.