3 585 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Koppla på sig på kommunalt va
Hejsan,
Jag funderar på att köpa en tomt där det finns möjlighet att koppla på sig på kommunalt v/a.
Problemet är att närmaste ledning ligger ca 150 meter bort. Nu är det så att jag har fått besked om att jag behöver betala anslutningsavgift och bekosta själva rörgrävningen om 150 meter.
Är det någon som har erfarenhet från liknande sitiuation och någon uppfattning av vad det kan kosta.
Marken verkar vara morän och jag räknar inte med att det behövs någon sprängning.
tacksam för svar
Jag funderar på att köpa en tomt där det finns möjlighet att koppla på sig på kommunalt v/a.
Problemet är att närmaste ledning ligger ca 150 meter bort. Nu är det så att jag har fått besked om att jag behöver betala anslutningsavgift och bekosta själva rörgrävningen om 150 meter.
Är det någon som har erfarenhet från liknande sitiuation och någon uppfattning av vad det kan kosta.
Marken verkar vara morän och jag räknar inte med att det behövs någon sprängning.
tacksam för svar
Jodå, situationen är närmast identisk med vår. Vi har grävt knappt 150 meter till VA-stammen.
Anslutningsavgiften kan du få exakt av din kommun. Det rör sig vanligtvis om 50-100 000 kr. >
Grävningen kostar ca 600kr/h (beror lite på var du bor mm). Hur lång tid det tar att gräva beror helt på marförhållandena, men är det lättgrävt gissar jag att det kan gå på ca 6 timmar(?).
Behöver du spränga någonstans på vägen (om du inte kan gå runt med diket) så kostar en rörgravssprängning ca 700 kr/m+fast etableringskostnad på någon tusenlapp.
Materialet till ledningarna kostar nog mellan 7-10 000. Att lägga rör och slang är busenkelt och inget man ska kasta bort pengar till en entreprenör på.
Lite sand för återfyllnad närmast ledningarna (om det inte är väldigt fin och stenfri jord) behövs också. Ett par-tre tusen för den kan du räkna med (två lass kanske?)
Att tänka på (om nu inte din tomt sträcker sig hela vägen ner till VA-stammen) är att du behöver ett servitut på ledningsdragningen.
Anslutningsavgiften kan du få exakt av din kommun. Det rör sig vanligtvis om 50-100 000 kr. >
Grävningen kostar ca 600kr/h (beror lite på var du bor mm). Hur lång tid det tar att gräva beror helt på marförhållandena, men är det lättgrävt gissar jag att det kan gå på ca 6 timmar(?).
Behöver du spränga någonstans på vägen (om du inte kan gå runt med diket) så kostar en rörgravssprängning ca 700 kr/m+fast etableringskostnad på någon tusenlapp.
Materialet till ledningarna kostar nog mellan 7-10 000. Att lägga rör och slang är busenkelt och inget man ska kasta bort pengar till en entreprenör på.
Lite sand för återfyllnad närmast ledningarna (om det inte är väldigt fin och stenfri jord) behövs också. Ett par-tre tusen för den kan du räkna med (två lass kanske?)
Att tänka på (om nu inte din tomt sträcker sig hela vägen ner till VA-stammen) är att du behöver ett servitut på ledningsdragningen.
Det beror också på var i Sverige du bor, men i Mellansverige rör det sig om ca 1,4 har jag för mig. Vi la ledningen lite djupare än så, men det hade att göra med att vi följde en gammal ledning. Där vi har sprängt ligger ledningarna på ca 1 meters djup, men då har jag isolerat med 100mm cellplast i en "låda" kring rören.pelle01 skrev:
Tja, bakfull maskinist kanske? Skämt åsido, inte vad jag kan komma på.
"Finns det några faktorer som kan komplicera grävningen annat än markförhållandena? "
Jo, du måste tänka på utsättning av el/tele i marken....
Ja eller andra ledningar/rör som kan tänkas ligga där ni skall gräva.... Vatten, fjärrvärme, gas etc....
Skulle du få för dig att gräva och grävmaskinisten gräver av någon kabel som ligger nergrävd i er ledningsväg, och ni INTE har begärt utsättning..... Ja då kan det bli dyrt för er....
Jo, du måste tänka på utsättning av el/tele i marken....
Ja eller andra ledningar/rör som kan tänkas ligga där ni skall gräva.... Vatten, fjärrvärme, gas etc....
Skulle du få för dig att gräva och grävmaskinisten gräver av någon kabel som ligger nergrävd i er ledningsväg, och ni INTE har begärt utsättning..... Ja då kan det bli dyrt för er....
Klicka här för att svara