Hejsan,
Jag funderar på att köpa en tomt där det finns möjlighet att koppla på sig på kommunalt v/a.
Problemet är att närmaste ledning ligger ca 150 meter bort. Nu är det så att jag har fått besked om att jag behöver betala anslutningsavgift och bekosta själva rörgrävningen om 150 meter.
Är det någon som har erfarenhet från liknande sitiuation och någon uppfattning av vad det kan kosta.
Marken verkar vara morän och jag räknar inte med att det behövs någon sprängning.

tacksam för svar

Bob_the_builder
Jodå, situationen är närmast identisk med vår. Vi har grävt knappt 150 meter till VA-stammen.

Anslutningsavgiften kan du få exakt av din kommun. Det rör sig vanligtvis om 50-100 000 kr.  >:(

Grävningen kostar ca 600kr/h (beror lite på var du bor mm). Hur lång tid det tar att gräva beror helt på marförhållandena, men är det lättgrävt gissar jag att det kan gå på ca 6 timmar(?).

Behöver du spränga någonstans på vägen (om du inte kan gå runt med diket) så kostar en rörgravssprängning ca 700 kr/m+fast etableringskostnad på någon tusenlapp.

Materialet till ledningarna kostar nog mellan 7-10 000. Att lägga rör och slang är busenkelt och inget man ska kasta bort pengar till en entreprenör på.

Lite sand för återfyllnad närmast ledningarna (om det inte är väldigt fin och stenfri jord) behövs också. Ett par-tre tusen för den kan du räkna med (två lass kanske?)

Att tänka på (om nu inte din tomt sträcker sig hela vägen ner till VA-stammen) är att du behöver ett servitut på ledningsdragningen.

Stort tack för bra svar.
Hur är det med grävdjup? Man vill ju helst att det skall vara frostfritt..
Finns det några faktorer som kan komplicera grävningen annat än markförhållandena?

hälsningar

Bob_the_builder
pelle01 skrev:
Stort tack för bra svar.
Hur är det med grävdjup? Man vill ju helst att det skall vara frostfritt..
Det beror också på var i Sverige du bor, men i Mellansverige rör det sig om ca 1,4 har jag för mig. Vi la ledningen lite djupare än så, men det hade att göra med att vi följde en gammal ledning. Där vi har sprängt ligger ledningarna på ca 1 meters djup, men då har jag isolerat med 100mm cellplast i en "låda" kring rören.
Finns det några faktorer som kan komplicera grävningen annat än markförhållandena?
Tja, bakfull maskinist kanske? Skämt åsido, inte vad jag kan komma på.

"Finns det några faktorer som kan komplicera grävningen annat än markförhållandena? "

Jo, du måste tänka på utsättning av el/tele i marken....
Ja eller andra ledningar/rör som kan tänkas ligga där ni skall gräva.... Vatten, fjärrvärme, gas etc....

Skulle du få för dig att gräva och grävmaskinisten gräver av någon kabel som ligger nergrävd i er ledningsväg, och ni INTE har begärt utsättning..... Ja då kan det bli dyrt för er....

Bob_the_builder
Good point, glömde det. Utsättning är gratis om man är ute i god tid. Kommer man på det när grävaren är på plats så kostar det en slant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.