Massuppfittat? Oj oj oj...

jag avstår från semantiska komentarer o konstaterar ist att jag ämnar konsultera min svåger som till vardags gör grunder åt ett flertal husleverantör o hör på hans syn i frågan, inte för att jag på något vis skulle misstro expertisen på forumet utan mest för att det är trevligt att prata med yrkesmän ;D återkommer med hans uppfattning i frågon om ngn skulle vara intresserad...

och det heter faktiskt kommentarer...rättar mej själv innan nån annan gör den här tråden till ett språkforum 8)

Det är nog viktigare att tänka på vilken typ av cellplast man använder än absoluta tjockleken.

Vanlig cellplast, den vita expanderade cellplasten, suger med tiden i sig markfukten och då tappar den en stor del av sin isolerverken, oavsett hur tjock den är.

Den färgade extruderade cellplasten är däremot tät och suger ingen fukt.
Ännu viktigare är att den vita expanderade cellplasten sannolikt har för låg bärighet, Normalt max cirka 30 kg per kvadratdecimeter som långtidslast.

Jag har också hört flera konstruktörer och KA som är skeptiska till alltför mycket isolering under plattan, orsaken är att marken under huset blir för kall och man ökar risken för tjälskador.
Detta är enkelt att undvika genom att kraga ut isoleringen runt huset. Värmen från marken kommer då att förhindra tjäle under huset. (Såvida du inte byggt på en plats med permafrost ;D)

Jani skrev:
OK, jag har kanske massuppfittat något  8)
Oj förlåt, missuppfattat förstås ! ;)

KarlXII skrev:
Jag skulle aldrig byggt en platta på mark med mindre än 300 mm....
Hur så? Den extra kostnaden som 10 cm extra cellplast gör (20 --> 30cm) kommer har jag svårt attt tro att man tjänar in under en livstid (räkna gärna på det som har tid och lust). Vad gäller omvänd fuktvandring etc undviks ju detta genom att ha cellplasten noggrannt lagd samt att man använder extruderad cellplast som är helt tät.

Posted by: KarlXII Posted on: 01. Dec 2003 at 14:53
Plintgrund rockar fett. Man behöver varken vara rädd för tjäle eller fuktskador. Underbart.
Mja, inte för att jag är någon expert men plintarna måste vara tillräckligt djupt och vara dränerade för att undika tjällyftningar. Fukt kan nog uppstå även under en plintgrund. Har sett stugor som stått på plintar som har haft mögelskador under. Det gäller nog att ha tillräcklig höjd på plintarna för få tillräcklig luftomsättning.

Först gjöt man plattor på mark. Utan isolering - det var inget bra. Så man klämde dit 100 mm isolering. Så körde man så några år - det var inget bra. Så man ökade till 150 mm efter några år och ganska snart 200 mm. Vad blir nästa steg...?
Redan nu har man 300 mm i lågenergihus och experimenthus. Jag såg nån vetenskaplig rapport på nätet som rekommenderade minst 300 mm vid platta på mark med golvvärme när jag jagade info inför bygget men hittar den tyärr inte just nu.

Mja, inte för att jag är någon expert men plintarna måste vara tillräckligt djupt och vara dränerade för att undika tjällyftningar. Fukt kan nog uppstå även under en plintgrund. Har sett stugor som stått på plintar som har haft mögelskador under. Det gäller nog att ha tillräcklig höjd på plintarna för få tillräcklig luftomsättning.
Ja? Är inte det självklart?

Absolut, visst är det så. Jag tog det för självklart.
Men jag skulle nog ha passat på att trycka i minst 300mm iallafall. Drar energipriserna iväg en bit till har investeringen plötsligt lönat sig - och man vet inte vad framtidens rön kommer att visa..
Redan idag använder man ju 350mm utan golvvärme i vissa hus - kika på detta t.ex:
http://www.stem.se/lb_hus.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.