3 392 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
issolering i platta
jag avstår från semantiska komentarer o konstaterar ist att jag ämnar konsultera min svåger som till vardags gör grunder åt ett flertal husleverantör o hör på hans syn i frågan, inte för att jag på något vis skulle misstro expertisen på forumet utan mest för att det är trevligt att prata med yrkesmän ;D återkommer med hans uppfattning i frågon om ngn skulle vara intresserad...
Ännu viktigare är att den vita expanderade cellplasten sannolikt har för låg bärighet, Normalt max cirka 30 kg per kvadratdecimeter som långtidslast.Det är nog viktigare att tänka på vilken typ av cellplast man använder än absoluta tjockleken.
Vanlig cellplast, den vita expanderade cellplasten, suger med tiden i sig markfukten och då tappar den en stor del av sin isolerverken, oavsett hur tjock den är.
Den färgade extruderade cellplasten är däremot tät och suger ingen fukt.
Detta är enkelt att undvika genom att kraga ut isoleringen runt huset. Värmen från marken kommer då att förhindra tjäle under huset. (Såvida du inte byggt på en plats med permafrost ;D)
Hur så? Den extra kostnaden som 10 cm extra cellplast gör (20 --> 30cm) kommer har jag svårt attt tro att man tjänar in under en livstid (räkna gärna på det som har tid och lust). Vad gäller omvänd fuktvandring etc undviks ju detta genom att ha cellplasten noggrannt lagd samt att man använder extruderad cellplast som är helt tät.KarlXII skrev:
Mja, inte för att jag är någon expert men plintarna måste vara tillräckligt djupt och vara dränerade för att undika tjällyftningar. Fukt kan nog uppstå även under en plintgrund. Har sett stugor som stått på plintar som har haft mögelskador under. Det gäller nog att ha tillräcklig höjd på plintarna för få tillräcklig luftomsättning.
Först gjöt man plattor på mark. Utan isolering - det var inget bra. Så man klämde dit 100 mm isolering. Så körde man så några år - det var inget bra. Så man ökade till 150 mm efter några år och ganska snart 200 mm. Vad blir nästa steg...?
Redan nu har man 300 mm i lågenergihus och experimenthus. Jag såg nån vetenskaplig rapport på nätet som rekommenderade minst 300 mm vid platta på mark med golvvärme när jag jagade info inför bygget men hittar den tyärr inte just nu.
Redan nu har man 300 mm i lågenergihus och experimenthus. Jag såg nån vetenskaplig rapport på nätet som rekommenderade minst 300 mm vid platta på mark med golvvärme när jag jagade info inför bygget men hittar den tyärr inte just nu.
Ja? Är inte det självklart?Mja, inte för att jag är någon expert men plintarna måste vara tillräckligt djupt och vara dränerade för att undika tjällyftningar. Fukt kan nog uppstå även under en plintgrund. Har sett stugor som stått på plintar som har haft mögelskador under. Det gäller nog att ha tillräcklig höjd på plintarna för få tillräcklig luftomsättning.
Absolut, visst är det så. Jag tog det för självklart.
Men jag skulle nog ha passat på att trycka i minst 300mm iallafall. Drar energipriserna iväg en bit till har investeringen plötsligt lönat sig - och man vet inte vad framtidens rön kommer att visa..
Redan idag använder man ju 350mm utan golvvärme i vissa hus - kika på detta t.ex:
http://www.stem.se/lb_hus.html
Men jag skulle nog ha passat på att trycka i minst 300mm iallafall. Drar energipriserna iväg en bit till har investeringen plötsligt lönat sig - och man vet inte vad framtidens rön kommer att visa..
Redan idag använder man ju 350mm utan golvvärme i vissa hus - kika på detta t.ex:
http://www.stem.se/lb_hus.html
Klicka här för att svara