Hej

Det är så att jag tänkt att bygga 2 murar på min tomt, har tänkt att de skall vara byggda i natursten.

Den ena muren skall byggas på gräsmattan och jag undrar hur djupt ner i marken man måste ha murens grund för att undvika att muren spricker?

Den andra kommer jag att bygga på berg så där antar jag att inte någon sådant behövs?

Sen undrar jag även om det behövs byggnadslov för detta? Den första muren kommer bli ganska lång (ca 120m) och kommer att ligga vid tomtgränsen.

Kan tilläggas att jag bor ute i skogen också.
 
Om de är byggda i natursten så antar jag att du menar kallmur d.v.s. endast stenar som ligger utan murbruk?
I så fall spricker den inte.
Du behöver i så fall bara gräva ner ca 2-3 dm och lägga grus i botten om det är mycket lerigt.
Vad gäller byggnadslov så är det höjdskillnaden som bestämmer. Det är olika i olika delar av landet. Där jag är behöver man bygglov för 50 cm höjdförändring
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.