Hej!

Har tittat och funderar på att köpa ett hus byggt -76 på betongplatta på mark. Har dock hört att risken för fuktskador i dessa hus är stor. Stämmer detta? Och vad kan man isf göra för att förebygga ev. skador?

MVH Karoline.
 
Det som en del hus har problem med är syllarna som ofta står direkt på betongen=fuktrisk. Gör en ordentlig besiktning! Se till att de kollar just syllarna. Har ett exempel på just detta, en besiktningsman "tittade" på syllarna i ett hus såg plast framför syllen och antog att plasten låg mellan syll och betong. Nästa gång huset skulle säljas gjorde en annan besiktningsmanen mer grundlig undersökning genom borrning mm och upptäckte att det inte fanns nån plast mellan syll och btg. Och hittade förhöjda fuktvärden.

Anlita en bra besiktningsfirma med goda referenser är mitt råd.

/Pillan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.