2 648 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
"Inklusive mark och..."
Hej på er!
Har fått en prisuppgift på ett hus jag vill ha och i den står "inklusive mark och grundarbeten".
Som vanligt är inte livet svart eller vitt och jag kan ana mig till att detta inte är HELA kostnaden för detta.
Finns det någon med erfarenhet om hur mycket som ingår i detta?
Företaget är LB-hus
Har fått en prisuppgift på ett hus jag vill ha och i den står "inklusive mark och grundarbeten".
Som vanligt är inte livet svart eller vitt och jag kan ana mig till att detta inte är HELA kostnaden för detta.
Finns det någon med erfarenhet om hur mycket som ingår i detta?
Företaget är LB-hus
Vet inte hur LB har det, men jag kan tänka mig att det ingår schaktning, lite fyllnadsmassor, anslutning till servis, grovplanering ett par meter runt grunden och förhoppningsvis gunden oxå med armering & betong.
Vet LB hur din tomt ser ut? Om inte så finns det ännu större anledning att fortsätta bena ut vilka kostnader som ev tillkommer. Be oxå LB speca exakt vad som ingår och även vad som inte ingår så kan du lättare se om det överensstämmer med det som du lagt till.

Vet LB hur din tomt ser ut? Om inte så finns det ännu större anledning att fortsätta bena ut vilka kostnader som ev tillkommer. Be oxå LB speca exakt vad som ingår och även vad som inte ingår så kan du lättare se om det överensstämmer med det som du lagt till.
Det brukar stå tex "50 kubik fyllnadsmassor" 30 kubik Singel/Makadam osv ingår i entreprenaden vilket oftast är tillräckligt om du redan har en tomt som är grovplanerad, hyfsat plan och ligger ca 1 meter ovan väg. Har du en suterrängtomt som ska fyllas upp så kan du räkna till i hundratusentals kronor...
Vi håller precis på med grunden. Även om din tomt är relativ plan så behövs det tydligen en hel del grus mm. för dränering. Till vårt TH ingick det 125 ton uppfyllnad, men det räcker inte långt enligt 3 st grundläggare. Husföretagen räknar på en grund med optimala förhållanden, som igentligen inte finns tyvärr.
Vi åkte på ett tillägg på över 100.000 trots att vi bara har en mindre lutning på tomten och bygger enbart 85 kvm.
Försäljarna lovar en massa som de sedan inte kan hålla, ett gott råd är att få allt, även det minsta detalj på papper. På så sätt har du svart på vit vad som har lovats och du slipper alla sömnlösa nätter när kalkylen inte håller vad säljaren har lovat!
Vi åkte på ett tillägg på över 100.000 trots att vi bara har en mindre lutning på tomten och bygger enbart 85 kvm.
Försäljarna lovar en massa som de sedan inte kan hålla, ett gott råd är att få allt, även det minsta detalj på papper. På så sätt har du svart på vit vad som har lovats och du slipper alla sömnlösa nätter när kalkylen inte håller vad säljaren har lovat!
Vi bad grundläggaren spec offerten för att lättare se vad som drev upp kostnaderna och däri fanns då bilupptällningsplatsen som skulle kosta 41.000 kr och 16.000 för trädfällning (2 st). Vi har nu tagit hand om träden själva och beslutat att vänta med biluppställningsplatsen och på så sätt har vi nu kommit igång.
200.000 betalar vi för plattan och det är 50.000 mer än vad säljaren hade med i kalkyken + att vi inte får någon biluppställningsplats nu, får spara till det senare :-[
De kommer att gjuta grunden imorgon och husets ytterväggar kommer 1v senare!!!!
Jag tycker att det är på tok för nära inpå men grundläggaren och KA säjer att det är helt OK???!!
200.000 betalar vi för plattan och det är 50.000 mer än vad säljaren hade med i kalkyken + att vi inte får någon biluppställningsplats nu, får spara till det senare :-[
De kommer att gjuta grunden imorgon och husets ytterväggar kommer 1v senare!!!!
Jag tycker att det är på tok för nära inpå men grundläggaren och KA säjer att det är helt OK???!!
Hej Rosella
Vid vårt LB-Hus räckte det som ingår. Tomten är svagt sluttande så vi behövde inte särskillt mycket fyllnad, har för mig att det ingick 100 eller 150 ton massor i huspriset. Dessutom ingår el/tele/vatten/avlopp ut till 6 m från huset, OBS 6m är nästan ingenting, vår el/tele låg ca 25m bort.
/Fredrik
Vid vårt LB-Hus räckte det som ingår. Tomten är svagt sluttande så vi behövde inte särskillt mycket fyllnad, har för mig att det ingick 100 eller 150 ton massor i huspriset. Dessutom ingår el/tele/vatten/avlopp ut till 6 m från huset, OBS 6m är nästan ingenting, vår el/tele låg ca 25m bort.
/Fredrik
Läs igenom alla handlingarna
Administrativa föreskrifter
Grundbeskrivning och ev
Leveransbeskrivning
ALLT som inte finns med i dessa handlingar kan bli en tilläggskostnad. Skriv ALLA överenskommelser på papper helst i det skedet man lovar guld och gröna ängar
Administrativa föreskrifter
Grundbeskrivning och ev
Leveransbeskrivning
ALLT som inte finns med i dessa handlingar kan bli en tilläggskostnad. Skriv ALLA överenskommelser på papper helst i det skedet man lovar guld och gröna ängar
Vi handlade också vårt hus av LB-hus med totalentreprenad.
Det blev väldigt stora merkostnader pga av att det inte ingick mer än 150 tons mtrl i deras Totalentreprenad.
Dels fick vi betala gärvmaskinisten ca 20 000 extra för den extra schakten sen fick vi köpa stenmtrl för 35 000kr.
Att planera massorna som bleb vid schakten ingick inte heller utan dem lade grävmaskinisten bara i en enda stor hög framför huset. Ytterligare 10 000 kr för att plana ut de massorna.
Totalt 65 000 kr i merkostnader i LB-hus Totalentreprenad.
Detta på en tomt som bara sluttade svagt.
Inget märkligt alls , bara man känner till det innan.
Jag skall också tillägga att grävmaskinisten var jätteduktig och bra att ha att göra med , men han ville naturligtvis ha betalt för de saker som inte LB-hus betalade för.
Det blev väldigt stora merkostnader pga av att det inte ingick mer än 150 tons mtrl i deras Totalentreprenad.
Dels fick vi betala gärvmaskinisten ca 20 000 extra för den extra schakten sen fick vi köpa stenmtrl för 35 000kr.
Att planera massorna som bleb vid schakten ingick inte heller utan dem lade grävmaskinisten bara i en enda stor hög framför huset. Ytterligare 10 000 kr för att plana ut de massorna.
Totalt 65 000 kr i merkostnader i LB-hus Totalentreprenad.
Detta på en tomt som bara sluttade svagt.
Inget märkligt alls , bara man känner till det innan.
Jag skall också tillägga att grävmaskinisten var jätteduktig och bra att ha att göra med , men han ville naturligtvis ha betalt för de saker som inte LB-hus betalade för.
Klicka här för att svara