:) Precis nyinloggad. Kalasbra sida det här.
Har en fråga: Vi har tomt och står i valet och kvalet
mellan att köpa hel-entrepenad eller lösvirkes. Vad är för- och nackdelar? Pris på helentrepenad ligger på runt 12.000:-/kvm. Hur mycket under det går det att komma?
Är helt novis på detta och hoppas få lite insikt

Mvh Markus

Hej finns flera allternativ. Flytta ett gammalt timmrat hus. Det skall vi göra. Man kan i princip få ett hus om man plockar ner det och tar bort det. Visserligen mycket jobb men det finns en hel del folk som kan detta. Det blir en hel del billigare och man får ett hus med gammal känsla (om man nu gillar det) Jag räknar med att få upp huset helt färdigt under en million. 16 x 6 m i två plan. Man kan också kolla alternativet med ett nytt timmerhus. Blir inte så dyrt. Finns även hus från Finland, Estland mm. Såg en annons på Blocket: http://www2.blocket.se/view/1756078.htm?l=0&c=1&city=0
Jag vill inte göra reklam direkt men huset är 140m² tror det kostar ca.400000:-

Hej Markus!

Jag tror du ska börja med att fråga dig själv! Hur fort måste ni ha huset? Har ni någon stans att bo under byggtiden (som i lösvirke blir lång) Har ni råd med ev. kreditiv under tiden ni bygger? Är du van att bygga, leda, konstruera, kontrollera? Har du någon byggteknisk erfarenhet och kan du hålla en kalkyl? Lösvirke ger dig ett lågt pris förutsatt att du gör rätta valen och är genomtänkt. Du kan få ditt hus precis som du vill ha det (om bygglov och ekonomi tillåter!) och du bär själv ansvaret om något blir fel. Du måste själv ha ett större kunnande för att följa regler och avtal. Du måste också avsätta MYCKET tid för att bli klar -det gäller även om du lejer ut arbeten. Det finns faktiskt volymhus som inte blir särskilt dyra. Viktigt är att man jämför kostnaderna på lika vilkor. Om ytan och ytskikten är densamma,isoleringen är lika tjock, värmesystemet likartat, fönstertyp, om arbete ingår, grunden (material och gräv) osv. osv. Stirra dig inte blind på småsaker i första hand. Snygga lister och trägolv kan aldrig uppväga dålig isolering eller hutlösa kostnader för montering! Man kan bli lurad av hussäljarna på olika entreprenader, men det betyder inte att det varken är billigare eller säkrare att välja lösvirkeshus!

Folk som bygger lösvirkeshus och gör rubbet själva verkar kunna komma ner i priser kring 6000-7000 kr per kvadratmeter.

Totalentreprenad är den entreprenadform som är enklast för den som vill köpa ett hus. Lite förenklat så behöver man bara peka på vilken husmodell man vill ha och välja vilka tapeter m.m. som man vill ha. Sedan tar entreprenören ansvar för att det blir utfört. Även lösvirkeshus kan byggas på totalentreprenad.

12 000 kr/kvm verkar dyrt tycker jag. För totalentrenad och nyckelfärdigt ligger priset för ett medelhus på 9 000 - 10 000 kr/kvm enligt mina erfarenheter. Men det beror ju självklart på vilken utrustningsnivå du väljer.

Ö-byggaren skrev:
Det här med pris per m2 - vad är då inkluderat i priset?? tomt, värmesystem, VA-anslutning?? Totalpriset kan omöjligtvis vara linjärt beroende av m2 då många kostsamma delar är lika för stora och små hus!!

Vore kul att se ett par exempel - någon som har länktips??
Kvadratmeterpriset brukar oftast inkludera: allt material till huset, alla arbetskostnader för uppförandet av huset samt övriga byggherrekostnader (bygglov och kapitalkostnader). Tomt och VA-avgifter räknas inte in.

Visst är förhållandet mellan totalpriset och boendeytan inte helt linjärt. Men det verkar dock vara så att för hus som är i storleksordningen 120-200 m[sup]2[/sup] så är förhållandet nästan linjärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.