Vi har byggyta 105 m2, taket skjuter ut 70 cm runt om. Vi har 4 rör ner 110 cm. Det räcker definitivt. Vad gäller lutningen så har vi mindre än 1 cm/m.
Tips:
Sätt lövsilar NERE som rensar ut löv automatiskt, absolut inte uppe i rännorna, de blir fyllda mycket snabbt.
Tänk på att du trots att du har lövsilar nere kommer få resa en stege vart eller vartannat år för att checka rännorna. Första åren samlas det skräp från pannorna + löv om du har träd i närheten.

Hej Kristoffer.
Det är alltså 4 vertikala 110 mm rör som går ner under jord.
Under jorden kommer jag inte ihåg hur det ser ut mer än att det lutar ganska rejält. Jag är i stort sett helsäker på att det är 110 rör även under jorden. Jag hoppas att det inte sitter 90 krökar utan 2 ggr 45 men som sagt det har flutit mycket vatten genom rören sen 1988.

Så här byggde jag ungefär:på dräneringsrörens högsta punkt sattes spolbrunnar (110 rör till marknivå). För att ansluta stupröret sattes ett Y-rör och en 45gradare vänd uppåt. I alla hörnen användes 90gradare.

På dräneringsrörens lägsta punkt gjordes en brunn
av ca 300 rör. Dränerings rören från varje sida anslöts och strax under regnvattenrören. Utloppet till kommunala dagvattnet gjordes ca 30 cm under dessa.
Brunnen funkar som sandfång och har ca 50cm vatten
i botten. Det finns färdiga sandfångsbrunnar att köpa.

Om jag kommer ihåg rätt så låg dräneringsrören närmast grunden och regnrören ytterst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.