Först var det ett vanligt 1 1/2 plans hus men nu funderar vi på ett Sluttningshus istället (har en stor kulle på tomten som på ena sidan skulle bli perfekt hus tomt...). Är det mycket dyrare med sluttningshus när det gäller att lägga grunden ?

Lite kortfattat: Tänkte ni lägga platta på mark så borde bli dyrare då ni antagligen måste spränga/schakta/frakta bort sprängsten innan.

mvh
David

.. å andra sidan får man en källare där man kan ha tvättrum som ger mer boyta och tystare miljö på ovanvåningen, sen kan det placeras garage , förråd och värmeanläggning(?) som man inte behöver bygga separat eftersom allt ryms under samma tak (en del utgifter försvinner). Prisskillnaden blir kanske inte så stor ;) och ideen tål att fundera över när möjligheter på er tomt finns...
Jag bor i ett slutningshus och tycker att det finns många fördelar i planlösningen :)
gaia

Tackar.
Vem kontaktar man för att kontrollera att marken är lämpad för sluttningshus ? Vilka erfarenheter har ni ?
I mitt fall kan jag även välja att lägga huset på plan mark(ev torpa grund) men så har vi det här med golvvärme vilket jag ska ha och då är ju platta bättre eller...

Behöver du inte spränga en massa, så tror jag inte att du har en dyrare grund är någon annan!

Att betänka är ju att ofta undervåningen muras eller gjuts vilket kan kosta lite mer!

Vissa husleverantörer har med både grund o golvvärme i sitt "grundpris" för huset!

Vi bygger "villa granen" från Vårgårda, o där ingår rubbet!

Frågor o funderingar?? Hör av dig!!

// Clintan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.