Är på gång att köpa ett enplanshus med källare på 101kvm och har funderingar kring kostnader för dränering och isolering av källare utvändigt. Är det någon som har anlitat firma för hela arbetet "vitt"? Vad kostar det? Alternativt är det någon som har gjort allt arbete själv? Kostnad? Vilket system rekommenderar ni? Har läst på lite om isodrän,pordrän och platonsystem men känner att jag är för grön inom området...............

Är det någon i Eskilstunatrakten som har koll på hyrpriser på minigrävare?

???

Jag skall dränera om och isolera grunden själv till sommaren.
Har kollat upp alla de mest kända metoderna och har valt bort Platon systemet och kommer att använda mig utav Pordrän. Jag skall göra allt jobbet själv.
Materialkostnaden för mitt hus, 1,5plans som är ca: 70kvm i bottenplan kostar ca: 34 tusen, en minigrävare kostar 1250-1500:-/dygn.

Det är lätt att göra jobbet själv, det krävs kanske lite ryggont och svett, men skall du leja ut jobbet så kanske du hamnar runt 75-100tusen.

Selle

Varför har du valt bort platon ??

Said

Said

Under mitt dräneringsprojekt har jag fått lära mig att det oftast inte är fukt utifrån som orsakar fuktproblem i en källare utan kondens ifrån förhöjt RH värde ihop med en högre rumstemperatur än tidigare. Detta gör att kondenseringen mot/i den kalla källarväggen ökar och blir ett problem.
Man löser det genom att öka temperaturen på källarväggen
och försöker få kondenspunkten utanför källarmuren.
Detta löser man genom isolerskivor med kapilärbrytande konstruktion, (ex. Pordrän-Isodrän)skivorna avleder även ifrån yttre fuktansamlingar som leds bort via dräneringsrören.
Platonmattan har inte samma isolerande effekt, enl. den opartiska informationen jag fått.

Ok.

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska välja.
Har hört allt från att båda varianterna är likvärdiga, till att den ena är värdelös.
Det kommer bli så att man står där och kör ena väggen platon och andra väggen podrän/isodrän.

Said

Vi har kört bägge och finner det lättare att lägga Isodrän än Platon.

mvh
David

platon alternativet är dyrare
Byggmax har 2 x 20 meters rullar (ser ut som platon men heter något annat) för 899:-. Platon brukar kosta det dubbla. Sen tillkommer iofs isolering.
För den som vill ha "paketpris" i Stockholm har jag hört hiskerliga 5000:-/meter grund, alltså: Gör själv.

Jag lejde bort omdräneringen av min källargrund för två månader sedan. Jag forskade mycket kring material och blev mycket klar på att välja bort platon och valde Isodrän istället. Det jag hörde var att Isodrän (och Pordrän) är bäst om du använder källaren som uppvärmd boyta. Ska du bara ha kalla ekonomiutrymmen i källaren duger platon lika bra, sägs det. Jag betalade 90 kkr svart för ca 80 kvm markyta och 2 meter djupt dike. De vita offerterna låg på mellan 150 kkr och 200 kkr. Detta är i Sollentuna.

Genomförde samma projekt förra sommaren. Efter att ha läst på internet, tidsskrifter och böcker valde även jag bort Platon och jag ångrar mig defenitivt inte. Dessutom visade sig Isodrän vara otroligt lätt att arbeta med. Isodränskivorna fästes enkelt genom att man borrar hål rätt igenom dem och en bit in i grundmuren. Man trycker sedan dit en isolerhållare av plast så sitter skivan fast. Alternativet är att fästa med någon typ av fästmassa (kakelfix eller dylikt) men det är ett sämre alternativ eftersom det är kladdigt och tar längre tid. Med isodrän fyller du dessutom igen med samma jordmassor som du grävde upp, använder du Platon måste du lägga dräneringsgrus hela vägen upp. Grävjobbet lejde jag bort och det tjänade jag defenitivt på. Hyra en maskin kostar ju en hel del och eftersom jag inte har någon vana skulle det nog gått så långsamt för mig att det blivit dyrare att hyra. Han som grävde åt mig klarade av 10 meter på ca 3 timmar och då var det även en del trixande med stora stenar som låg intill grundmuren - kostnad 300 kr/timme. När det var dags att gräva igen alltihop gjorde jag det dock för hand.
Isodrän eller pordrän kvittar för de bygger ju på samma princip, jag valde isodrän eftersom de var närmast för mig att åka till dem.

Bildserie på arbete med isodrän http://www.isodran.com/swe/sidor_fotoalbum/index.htm

Isodrän
http://www.isodran.com/

Pordrän
http://www.pordran.se/

Ok

Verkar som majoriteten förespråkar isodrän.
Men hur kommer det sig att när jag frågar byggare, bygghandlare och annat "proffs" ;) svarar de inte spelar någon roll vilket man använder.
Jag kommer inte att behöva isolering (bra U-värde på väggarna) så podrän låter som överkurs eftersom jag endast behöver fuktskydd.

Ole, dole, doff.....
Det blir ...........

Said

Hej!

I maj förra året köpte vi ett hus från -46. Dränering av källaren hade inte gjorts sen dess, så en sådan var på plats eftersom vi hade tänkt att använda källaren som boyta. Vi började att kolla upp olika alternativ, platon eller isodrän. Platon var betydligt billigare än isodrän när vi hade tänkt att ha 10 cm isolering med isodrän.

Vi ringde olika byggföretag om offert och vi fick olika råd om platon el. isodrän. Ett företag använde inte isodrän med orden "att de inte klarade av det" ? hur tolkar man det? när man hade fått veta att det är bästa dräneringsmetoden. Vi valde iaf isodrän 10 cm och byggföretaget som fick jobbet tyckte att det var ett klokt beslut (de använder båda systemen). Han sa att använda platon är som att sätta på huset en regnkappa och det stämmer ju. För har du på dig själv en regnkappa länge så blir man ju fuktig till slut.
Jag har hört från vissa personer att de som använder platon har snart tänkt att sälja huset, men hur det stämmer med det vet jag inte ;)

Nu är det snart vår här och vi har haft en kall vinter här uppe, vi har inte haft igång någon värme nere i källaren, (för vi bor inte där nere ännu) men fast att det har varit -20 ute, så har ändå tempen varit runt +12 när det varit så kallt. Så visst funkar den bra som isolering.

Den som fick jobbet ville ha 120´ men det tyckte vi var för mycket så vi sa att ni får 80 papp och de gick med på det. Det var mycket bekvämt att få lämna bort jobbet för det är inget trevligt jobb. Det tog drygt en vecka för 2 man och en som grävde att göra hela källaren och då har huset bara en byggyta på 80 m2.

Qudan

M
De flesta verkar ha förstått principen. Ska man använda källaren som boutrymme så ska man isolera. Platonmattans princip är väl bra, men jag föredrar nog makadam istället. När jag själv gör detta arbete i min yrkesutövning så rengör vi först källarväggen noggrant. Sedan lägger vi på en primer. Efter detta varmtjärar vi väggen. Alltså vi använder tjära som upphettas till 300 grader som vi stryker väggen med. Sedan isolerar vi vägen med isolerskivor. Efter detta moment så ställer vi plywoodskivor ca. 30 cm från isolerskivan och på insidan fyller vi med macadam och fyllnadsmaterial på andra sidan. Sedan gör man så hela vägen upp till marknivå och skivorna dras med upp succesivt. Nu har vi en tät källarvägg, en isolerad källarvägg och ett kappilärbrytande makadamlager hela väge ned. Sedan tillkommer ju självklart momentet med en dränering under plattans nivå.

Har jag fått detta om bakfoten eller ??? Meningen med iso/pordrän är väl att fukten i källaren vandrar ut genom väggen och kondenserar i isodränskivan. Med primer och tjära stängs ju fukten in i väggen i alla fall ?!?

Precis pl71.

Man vill flytta kondenspunkten utanför grundmuren in i Isodränblocket. Man måste ha en delvis renskrapad 75% av källarväggen för att få ett fullgott genomsläpp av fuktgenomsläppet ifrån källar väggen ut i isolerblocket, där luften sedan kylls ner och kondensera och med hjälp av dränerings rören leds bort till en brunn eller ut i en stenkista en bit bort från huset. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.