Grund & Markarbeten
Pera: Låter bra, något att fundera på iaf. Tack för tipsen.!
Rypos: Jag har en fundering om att kunna leda en del av vattnet till brunnen på tomten, men vill ha en reservlösning att leda till dagvattenledning när det blir för mycket. Enklast hade varit att leda allt dagvatten till brunnen och i brunnen ha ett breddavlopp som leder till dagvattenledningen. Kruxet är att brunnen befinner sig lägre än dagvattenledningens anslutningspunkt, vilket inte är så
gaia: Jag vet inte mer än det som står i artikeln ??? Det skulle ju finnas större marknad om kudden blir formbar för alla sortens utrymmen. Jag hoppas att uppfinnaren tänker på det ;). gaia
Norre: Sammanfattat kan man då säga att lite rost i ett järn är inget att överge skeppet för. Allt järn som får kontakt med ute-luft rostar. Glöm mögel och dylikt om det inte finns något synligt.
petar: Priset kan vara rimligt med tanke på att cellplasten ligger på ca 60-100:- /kvm (för 100mm) beroende på vart man köper. Dessutom bör man nog gå upp från 300 mm kantelement till 400mm kantelement om man ökar från 200mm till 300mm isolering. Då blir det ytterligare prispålägg, säg en 50:- per element. Detta ger för 100 kvm ungefär 6-10' för plasten och 2-3' för kantelementen.
gaia: Lägg till en garage och verkstad/förråd i källaren om det är ett slutningshus och plötsligt har du många nyttiga m2 under samma takyta som är ju inte gratis. Och större tomtyta att gå på om man inte bygger separata förråd och garage runt om huset. En optimal lösning för liten slutningstomt ;D gaia
M@ZE: Ahh bra tips där Kurt :) Jag tror det är kommunen som har hand om gatubelysningen i vårt område, jag har svårt att se att dom gör någonting gratis.
froZe: Hej, Vi har dränerat och behöver bli av med lite jordmassor. (Ca 20 m3) Det är sandjord som borde passa utmärkt som fyllnadsmassa. Jorden finns i Bohus 15 km Norr om Göteborg (2 min från R45) Bortforsling är satt till ca 22:e sept om ingen vill ha den. Jag nås på fredrik.rosen@stenaline.com MVH /Fredrik
Jo: Hej! Kan ni snälla hjälpa oss... Vi har köpt hus på¨totalentreprenad, men kan inte köpa garage via samma firma. Nu ska grundentreprenören bygga vår grund och vi tänkte då be dem göra utfyllnad, packning, och platta för carport med förråd på 15 kvm när de ändå är där och jobbar. Vi fick en offert som vi ansåg vara hiskelig och nu pressar de oss på vad vi är villiga att
Mjölnaren: Kolla in: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1092234827;start=0#0
John77: Val av grund verkar ju vara en väldigt omtvistad fråga. Plintgrund måste ju vara den billigaste varianten... Finns det några nackdelar med plintgrund jämfört med krypgrund/platta på mark. Är det någon som har priser på vad ca 100 kvm grund kostar för de olika allternativen? Vilka nackdelar/fördelar finns med de olika allternativen? (liksom Karl XII har jag fått för mig att
que: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1095071320;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av Marlene Eskilsson.
Markarbetaren: [citat] Eftersom det är cellplast som inte utsätts för uv-strålning så ska det hålla, länge. Man använder ju cellplast under botteplattor idag och hur skulle det se ut om dessa hus sjönk ihop 10 cm efter 25 år?
Pontusen: Någon som kan rekomendera en bra webbsida där man kan se spräng skisser.. det jag har är http://www.avloppsguiden.se // Pontus
kjell: Är det någon som plöjt ned kollektorslang för ytjordvärme i Stockholmsområdet och kan ge en fingervisning om kostnaden? Kanske t o m rekommendera någon bra firma?
yonna: Min framsida med trädgårdsjord schaktades ner 30 cm och togs bort; fylldes i sjok, kompletterades med duk och slutgligen grus (i vilken ordning vet jag inte ...) för tio år sedan. Och detta var enbart för gångtrafik! Det blev mycket snyggt och har hållit perfekt. Ytan var inte stor - 15x3 m. Jag har svårt tänka mig att du på sikt får en bra lösning om det inte görs rejält från
Os: Hej igen, vi bor i Stockholm. Huset är ett lättbetonghus byggt 1966, och den här gaveln har nog inte dränerats sedan dess. Det här är entrésidan, och man måste in och böka under den gjutna betongtrappan (som i och för sig är öppen under.) Var ditt pris på 2.500 ink moms? Det här blir ca 2.900 ink moms.... /Pust
Fiffi: Är i behov av fyllnadsmassor. Någon som vill bli av med en del i Kalmar trakten?
rogers: Ha ha! Ni är goa ni, jag lär nog ta och ringa en geotekniker och se efter innan vi gör klart med tomten. Roger
HenkeBoy: Det är ju ett sånt sjuhelvetes dåligt göra att putsa isoleringen! Slipper man det är man ju rätt nöjd.... Det blir tryckimpregnerat ifall jag sätter träreglar. /Henke
John77: Om man blir tvungen att påla pga lerig mark, vad kostar sånt?
pajen: Skall gräva ett tryckavlopp. Fått ett pris på 150kr/m inkl mtrl. 65mm slang Sprängning innebär 1000kr/m Verkar detta OK?
Crax: slänger in denna tråd här med =) Skulle vilja ha lite tips på företag som utför sprängnings arbeten i sthlms området. Samt ett omdöme kanske? Är det många dolda utgifter inblandade? Är det ngt speciellt företag man ska akta sig för ?
Erki: Hej, vi söker sprängsten ( ej större än 0,5 m ) till vår tomt i Huddinge. Uppskattningsvis 50 kubik. Ni som vill bli av med er hör av er till Erik 070-431 13 14.