Grund & Markarbeten
Abuquir: Jag andvænde ca 200 timmar før færdigstællande av grunden inklusive grævmaskinskillen, som dessutom hjælpte mig att gjøra grunden. 347 ton grus och makadam, 30 cm isolering, golvværme. Allt gick løs på ca 280000 kr. Fast då har jag haft lite kænningar på frigoliten och golvværmen som fick ner priset en hel del.
BAS: Det kommer att göra nytta om flera år, då gruset har blivit tilltäpt av diverse mtrl. Byggmax har billiga dräneringsrör.
Frel: Tackar alla för oerört bra och intressanta svar! Jag inser att jag egentligen inte vet skillnaden mellan krypgund och torpargrund. Vår grund är ju oisolerad från sidorna samt att murstocken från kakelugnen går ända ner i grunden och kakelugnen kör vi med på vintern rätt mycket, så det kanske hjälper till att värma och fukta av lite. Jag har också stor respekt för gamla lösningar.
perf: Hållfasthetsmässigt kan det inte vara några problem. Däremot så får du ju inget dränerande skikt under plattan på det här viset, och dessuom det man inte vad det kan komma upp för ångor och skit från asfalten. I ett garage gör det kanske inget, men ska det byggas ihop med huset kan man ju i alla fall kolla om det kan finnas onyttigheter i asfalten.
roanon: Här är EPS-cement perfekt. Lägg ett skikt singel eller bara lite plast om underlaget är hyfast bra som det är. Lägg rör. Gjut med EPS. Minst 150 mm för isoleringens skull. Lägg armeringsnät om det är en större yta som skall avjämnas. Lägg golvvärme. Avjämna med minst 20 mm avjämningsmassa. Läs mer här:
lastkaj: Min kära mor o far har kaklad pool. Deras pool är över 20 år och cirka 10 plattor har spruckit, ovan vattenlinjen. Inga plattor har spruckit under vattenlinjen. Utöver det fungerar det bra. Grunden och väggarna till poolen måste vara stabilare, får inte svikta, än om du har liner. Detta betyder förmodligen (i mitt trötta huvud) att du måste ha ordentliga fastsatta betongelement eller
Immobil: [citat] Det är en markisolering, kolla in: http://www.paroc.se/insulation/rockwool/bi/parocbi.nsf?opendatabase&frame&20030131MGRM5JBDY8 ;)
DragonLady: Ja... nu behöver jag nog inte köra riktigt så snabbt som 110 in i garaget ;D men ändå... 100.000 per meter det är väl iså fall 1x20m eller hur bred nu motorvägen är eller? annars var det dyyyrt :)
rosvik7: Vill tacka alla för bra tips! Fick til slut rätt på det och det slog med 12mm på diagonalen. Jag är helnöjd ! Tack!!
gert: Hallo! Jag står i begrepp att beställa grund till vårt ny hus. Det gäller mellersta Skåne och en s.k. krypgrund. Jag väljer mellan Finja Idealgrund som består av stora segment av lättbetong som står löst på betongplattor och ej är sammanfogade med varann och en traditionell mur bestående av murade och putsade cementblock på gjuten sockel med isolering på insidan. Den senare ar
Liz: Vi skall spränga 500-700 kubik med en kostnad på 460 + moms per kubik
hajof70: Jag lät blästra min vägg. Tog dem ca 2h timmar för ca 50-60kvm vägg. 3000 spänn vid handslaget efteråt. Dyrt om man ser till timkostnaden men för oss den hittills bäst investerade pengen under vår renovering. Hade inte velat stå och hacka bort det manuellt. Nu blev väggen fullständigt ren med den tillkommande fördelen att de fick bort lite lös puts/slamning osv så att det bidde
mortica: Håller på och fyller upp 3500 kvm tomt. Har gott om sten så jord i alla dess former är intressant.
Bob_the_builder: Jag misstänker att anledning till att du fick lite dåligt med svar förra gången är att du ställer en ganska komplex fråga... ;) Jag skulle nog rekommendera dig att börja läsa boken "Bygga grund" som finns att låna på biblioteket. Den innehåller svaren på massor av grundläggande ( ;D) frågor. När du vet det som står i den boken, för tro mig, du behöver det mesta som står där
Mr_T: Tack för svar. Problemet är just att marken är rätt mjuk och blöt, att dränera/dika är svårt då området är en svacka omgiven av högre mark (berg). Jag hoppades att duk och ett rejält lager (20-30 cm) välpackad kross/makadam skulle ligga still ovanpå leran, men så kanske det inte är? Planen ska inte användas för speciellt tunga laster. Vad är syftet med att ta bort
General_Failure: Jag gjöt en garageplatta förra veckan. Priset för 60 m[sup]2[/sup] blev ca 30 kkr. Plattan är isolerad med 20 cm cellplast (Sundolit). Allt som behövs för plattan hittar man i närmsta bygghandel. Har de inte grejerna hemma så beställer de hem det åt dig. Betongleverantörerna hittar du i Gula Sidorna. Ring runt till flera stycken och kolla priserna innan du beställer. Priserna som jag
Kocken: Regnvattnet leder jag ut från stuprännorna med en mjukplastslang. 2/3 delar av källaren är inredd med ventilerat trägolv, Munters har kopplat in ventilationen och reglarna till trägolvet är uppskruvade med nivellsystemet.
Mjölnaren: Vill åter tacka alla som deltagit i denna tråd samt tråden "Priskoll på bärlager": http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1092234827;start=0#0 Bärlagret är nu på plats och jag väntar på isolering & armering (kommer måndag). Om intresse finns så är byggdagboken nu uppdaterad med bl.a. bärlagret. http://hem.passagen.se/krobykvarn Kan ju vara kul
AAA: Vi anväde på Trivselhus inrådan BJE Bygg och Gräv. Dom gjorde ett besök på tomten och gav fast pris på markarbete, grund och grovplanering. Fungerade mycket bra. Berit
rosie: Vi börjar bli lite nervösa av att vår mark och grundfirma inte verkar komma igång att jobba på vår tomt. Dom sa först v 33-34 men inte sett röken av dom än. Huset kommer v 38 och det är 150kvm grund som ska gjutas. Hur länge innan huset kommer ska grunden vara färdig? Markarbetena måste ju ta lite tid också. Hur länge innan era hus restes har er grund varit färdig?
PA: Tyvärr så byggde kommunen vägen lite högre än vad som stod på ritningarna så nu har huset hamnat under vägens nivå vilket leder till att det vatten som jag samlar upp på min garageuppfart kan jag inte dumpa ut på gatan vilket torde vara det vanliga utan det rinner mot mitt hus. Frågan är då om jag får lägga ner en brunn i garageuppfarten och koppla denna till det kommunala
Myrin: Den man vi anlitade för besiktningen tyckte inte det var något akut behov av dränering. Enligt honom räckte det med att bättra på ventilationen, (samtliga inluftsventiler var stängda i huset) samt höja temperaturen någon grad i källaren. Ville vi sen dessutom installera en frånluftsfläkt så skulle det göra saken ännu bättre. Jag har en personlig relation till besiktingsmannen och
hajof70: Stockholms Stadsbyggnadskontor har en sajt som heter något i stil med Kartago där det mesta finns med. Har fått mer detaljerade kartor av Stockholm Vatten och Gatukontoret för mitt arbete med byte av vatten och avlopp. Räckte för mig i alla fall. http://www.map.stockholm.se/kartago/ Sen återstår ju att se om andra kommuner har liknande :P
ylven: Eftersom sprickan kommer nerifrån så är det ju snarare så att plattan har böjts upp i det aktuella hörnet. Det får väl antas bero antingen på att resten av huset har sjunkit, men inte detta hörn, eller att hörnet faktiskt har tryckts uppåt. Kan det vara berg i just det hörnet men inte under resten av huset?
ylven: Det är ju rätt bra att få ner dem på frostfritt djup också. Men jag vet inte heller om det är standard.
pero: Vi upptäckte problem med fukt (och mögel) i krypgrunden när vi köpte vårt hus. Det landade i att säljaren fick slanta upp för att fixa hela midevitten. Vi valde Munters som leverantör och totalentrepenör efter att ha kollat runt. Munters gör detta "for a living" (hanterar fuktproblem), medans Anticimex (enligt hörsägen) har lockat över folk från Munters för att hålla på med fukt.
Mellis: Ja, det är inte det lättaste. Tack för tipset med vattenhalten. Om leran torkar så kommer säkert sättningarna som ett brev på posten... Jag tror jag får kolla efter någon byggare för att diskutera detta. Det känns inte naturligt att bygga detta själv.