Grund & Markarbeten
pajen: Skall gräva ett tryckavlopp. Fått ett pris på 150kr/m inkl mtrl. 65mm slang Sprängning innebär 1000kr/m Verkar detta OK?
Crax: slänger in denna tråd här med =) Skulle vilja ha lite tips på företag som utför sprängnings arbeten i sthlms området. Samt ett omdöme kanske? Är det många dolda utgifter inblandade? Är det ngt speciellt företag man ska akta sig för ?
Erki: Hej, vi söker sprängsten ( ej större än 0,5 m ) till vår tomt i Huddinge. Uppskattningsvis 50 kubik. Ni som vill bli av med er hör av er till Erik 070-431 13 14.
sater: Är det bara ytliga rötter som ska bort så funkar ju yxan, om det bara gäller en mindre stubbe så går det ju att gräva ur och kapa rötterna med motorsåg och eller yxa men då får du vara beredd på att offra en kedja och ha en uppsättning kedjefilar hemma (ja, jag talar av egen erfarenhet) /Nisse
Immobil: Favorit i repris: http://www.blocket.se/ ;)
Ken: Förstår inte hur dom kan få elementen att inte sitta i liv, Dorocell elementen har ju en skåra där man skjuter i en "fjäder" (kallar dom det), en skiva som ser till att elementen sitter ihop, sen trycker man dit metallbleck i frigoliten också. Syns på denna bild : http://www.soundcontrol.tv/pages/grund.html Jag har aldrig gjort ett grund förut, men med Dorocell grejorna så tycket jag
almis: JAg har haft lite hög luftfuktighet i min tillbyggnad med krypgrund i slutet på sommaren (75-90 RF). Jag satte "tallriksventiler" på insidan av ventilerna i grunden och stängde nästan helt (endast en liten liten springa på varje så att det kommer in någon frisk luft) och så satte jag in en vanlig avfuktare (från bauhaus 1999:-). Detta har fungerat helt perfekt nu i en månad och ligger
ulliserik: Nu tidens plattor som är rätt utformade är ett klart bättre alternativ. I allafall ur mögelsynpunkt. Där emot de äldre plattorna som är skadade är svåra att åtgärda. Ett bra alternativ är ventilerade golv och nästan det ända alternativet. Kostar dock ca 2500:-/kvm
pleximaster: Tror det är svårt med radiobil skulle nog fastna. Optiska kablar kanske
Vad tror Ni om avfuktar idén. Räcker utsug från en punkt om man tätar övriga uteventiler? plexi
rosie: vi får betala 570/kubik , sen tillkommer borforsling, :P Ska spränga runt 250 kubik, svindyrt med andra ord.
Rypos: Känner du till någon trädgårdsarkitekt i Göteborgsområdet som planerar och utför finplanering av tom till småhus? Vi vill gärna hitta en "plantskola" som gör planeringen gratis om man köper växter etc av dem för en viss summa.
Kajjenne: Hej Alla! :) Vår infart kommer att slutta nedåt en knapp meter mot garaget. Schaktkillen säger att allt regnvatten kommer att rinna mot byggnaden och att det inte är så smidigt. Hur kan man lösa ett sådant här problem? Fylla upp hela tomten en meter eller?? Kan en brunn på infarten vara en lösning? ??? Hälsningar L-a
ylven: Jag tror det är rätt utsiktslöst att ta upp det med säljarna. Det är hårda krav om man ska kunna hävda dolda fel. Enda omständigheten som jag ser det att ni skulle kunna hävda detta (och därmed få tidigare ägare att betala för omdränering) vore om de hade sagt att omdränering var nyligen gjord, och ni hade inspekterat så gott det går, dvs titta i brunnen där dräneringsvattnet
Bananen: Grävningen har jag en bekant till. Runt 2 dagar trodde han. Sen ska jag lägga ny dränering och sätta platon matta på källarväggen. Det blir lite mark-beredning med lutnigar och så........
M@ZE: Ok Det som är bra med en undersökning är att du kan nästan räkna ut exakt vad pålningen kommer att kosta dig. Jag räknade inte mkt fel alls, det jobbiga med att inte göra en undersökning är att du kan få en chock beroende på hur långt ner dom måste påla .. och det kostar per meter / pål. Husen runt om oss pålade också, och jag visste att jag var tvungen att påla, men inte hur
Daniel_s: Beror säkert på vart man bor. Läste ett annat inlägg här på forumet som hade fått en offert på 480 SEK/M3 exkl. moms. Då ingick inte bortforsling.... Vart bor ni någonstans? Daniel
mammam: Någon som kan rekomendera en bra & seriös sprängfirma/gubbe i Stockholmstrakten? Har köpt en tomt med relativt mycket sprängarbete & behöver verkligen hitta någon riktigt idérik & vettig sådan!
johannathomas: Min metod (överensstämmer ganska bra med övriga) 1. Komprimera bärlager Samkross0-18 2. Fyll på stenmjöl till önskad höjd - komprimera. 3. Räcker inte höjden - lägg på mer och sedan komprimera. Stenmjöl max 5cm. 4. Lägg i avdragsrör i packad stenmjöl på rätt höjd. 5. Dra av överflöd. 6. Ta bort rör och fyll igen med stenmjöl. 7. Lägg dit marksten och klubba ned stenarna
Per66: Jag har en byggfärdig tomt, ritningar på hus, packad singelbädd för gjutning av platta men ingen som kan utföra jobbet. Är det någon som har ett bra namn för i första hand gjuta en platta och mura upp grunden? Huset kommer att ligga i Gästrikland.
jonwal: hej Zunken, har liknande problem på min tomt men jag har 250m att gräva :( vad var det för tank och pump du hade? länkar?¨ /Jonas
byggnisse: Då var det dag att börja gräva för grunden, tänkte ev. även pass på att fixa till uppfarten samtidigt. Är det någon som vet vad som är rimligt att betala för bärlagret packat och klart , totalt 80kvm. (schaktning, 0-50 kross, transport inräknat) Behöver man lägga duk för ogräset kanske ?? ??? byggnisse
Mangelito: Det skall inte behövas membran. Jag penslade dock ca 10cm upp, med kallasfalt. Detta hindrar inte murens andning. Skulle det bli problem med dräneringen så hjälper inte membranet ett skit. Då trycker det ändå på underifrån. Alla tillverkare uppmanar inte till membran. Gör som du känner. Anledningen att jag penslade på, var pga kilen jag gjöt, inte skulle suga åt sig vatten.
Abuquir: 270000 kr blev det till slut och 347 ton med grus och makadam.....
Jesca_j: Vi har också fått höra, av både entrepenörerna och bekanta som byggt/bygger att det är bara att gräva ner "skiten" i ett hörn av tomten och packa med grävaren/traktorn över det hela. Detta gäller om man har så pass stor tomt att det går, utan att man är och gräver ner skräp där huset skall stå. Har man liten tomt och mycket ytavtäckning/ris så får du göra en ordentlig brasa
pellepuka: Är det nån som vill bli av med fyllnads massor så tar vi gärna emot det... tomten ligger i timmernabben. mellan oskarshamn o kalmar.
El_-micke: använd putsgrus borsta o vattna tills fogarna är mättade