P
pajen: Jag skall bygga ett hus med en veranda på framsidan. Enligt ritningarna så har man endast lagt in plintar för verandan. Detta innebär att man behöver bygga upp ett träbjälklag. Varför låter man inte plattan gå ut även för verandan? Är det något problem med att göra på detta viset om man har golvvärme? Kan det bli en köldbrygga? ;D
0 svar · 3,1k läst
S
solsken: Men om det handlar om höga grundsocklar till platta på mark, då borde man väl kunna isolera lika gärna på insidan och slippa för bred grund jfrt fasaden? Man lägger ju isolering under plattan och bör väl på samma sätt kunna fortsätta med den ned på insidan av de höga socklar som ligger fria. Vadå fukt?
7 svar · 4,1k läst
N
niax01: Hej, Sliter som en hund med saneringen av min bottenplatta som var gjord på -70 talet med ingjutna formbräder utan fuktspärr (det är dom jag håller på att avlägsna). Det fanns dock fuktspärr ovanpå detta så golv och bjälklag är intakt. Har nu gjort ca hälften av rummet och börjar nu fundera på hur jag ska gå tillväga när det skall återställas. Bara plast som tidigare fast på
0 svar · 743 läst
C
common: Gjorde det, men tack ändå!
5 svar · 4,8k läst
J
John77: man kan ringa till skatteverket och se att f-skatt finns, kolla med kronofogden att de inte är på väg att gå i kk. Man kan köpa en kreditupplysning på dem om man vill försäkra sig om att de överlever, fast det behöver ju inte garantera att de gör ett bra jobb...
2 svar · 1,9k läst
H
henrikandersson: Hej, Har en fasad med putsad tegel som ligger utmed en trottoar. Vid fasadens botten har det uppstått en spricka mellan trottoaren och väggen. Vad lagar man lämpligast detta med så att det blir tätt igen? // Henrik
0 svar · 1,7k läst
P
pajen: Har indikationer på någonstans runt 50 papp. Har du hört något liknande?
2 svar · 747 läst
F
Familjens_Fixare: Hej Jag är tveksam om detta skulle vara en vettig investering. Visst kan man göra som du skriver - rent tekniskt men jag skulle inte göra det. Jag tror inte energibesparingen motsvarar investeringen du behöver göra. Det är ju inte bara själva isoleringen som kostar. I princip förstörs ju hela området runt om huset.
1 svar · 1,3k läst
P
pela: Tänkte jag kunde svara själv också, har nämligen fått lite svar från sydkraft. :) Man får inte bygga över kabel, utan den måste flyttas. Om det visar sig att kablen är från Hedenhös. så går det att trä ett "halvrör" över kablen så att den går att dra ut vid eventuellt framtida fel. Det blir iallafall bra mycket billigare än att kräva och lägga ny kabel. Dock så var
3 svar · 2,4k läst
U
ulliserik: Håller helt med gasglad, men jag efterlyser fler erfarenheter och åsikter. Ulrika
8 svar · 10,5k läst
P
pleximaster: Typ en dräneringsslang som luftas uppåt på tomten lägges runt huset för tt minska "radontrycket" mot detta. En dubbel vanlig dränering som luftas i brunn som sticker över marknivå har liknande effekt. Tar dock inte bort allt radon. mvh plexi
7 svar · 1,1k läst
R
rni: ...en fundering till, jag leker med tanken på vad som händer om jag gör en QoD (Quick och Dirty) dyker ner i 45 graders vinkel i säg 2 meter och där anlägger en stenkista, för jag menar det vatten som kommer från smält snö eller biltvätt det kommer ju ändå ut på garage uppfarten vid blid väder eller sommartid :-/
4 svar · 2,2k läst
E
El_-micke: minst 6veckor
1 svar · 2,7k läst
G
Gummigum: Berg och daaaaal ...just nu är det daaaaal fy vad allting kostar ( kök och nytt badrum och ny panna-stadiet är vi i nu)
2 svar · 2,2k läst
D
Draven: ok bra . tack :)
4 svar · 3,3k läst
D
4 svar · 3,3k läst
Z
zippif: Att den som utför/ansvarar för arbetet har kunskap är certifierad. Att någon typ av fuktspärr som tål åtminstone tål en vattenpelare på 2 meter och släpper ut fukt från källarväggen används. I kronobergslän görs dränering inkl. alltt dräneringsmaterial och bortforsling överblivet material för 1980kr/lpm inkl. moms. Normalhus. http://smalandsbygg.se http://money4you.se mvh
14 svar · 5,9k läst
M
Megasen: Hej! Kolla in denna sida http://www.fuktisol.se/ Mvh Matte
0 svar · 1,4k läst
K
Kilmer: Blåbetong ska man aka sig VÄLDIGT noga för. En radonsanering gör visserligan att man kommer under gränsvärdet, men värdet på huset förblir ändå osäkert. Det faktum att det finns blåbetong i huset får de flesta spekulanter att sky huset som pesten.
9 svar · 20,3k läst
K
Kilmer: Jag har mer eller mindre impulsköpt en högt liggande sluttningstomt i Skurusundet. Problemet är att marken till stora delar är bergig och stening. Jag har därför grubblat en del över vilken grund- och hustyp jag ska bygga. Igår slog mig tanken att jag kanske ska bygga en kåk i 'Malibu-beachstil'. Dvs en enplanskåk på stolpar med stora fönster och stort trädäck. Med anledning härav
0 svar · 2,4k läst
D
Don_Tom: DragonLady, Minns det mycket väl då jag vid tiden för raset bodde ganska nära; dock var jag inte så gammal. Tragiskt var det, men det förde också med sig att man blev försiktigare vid de geotekniska undersökningarna, och sedemera också vid byggnationerna. I vårt fall är rasrisken minst sagt obefintligt då leran inte har någonstans att ta vägen sas vid ett eventuellt ras.
7 svar · 1,3k läst
M
Modo: Vi hat ställt vårt hus på en grund tillverkad av Dorocells krypgrundsmoduler. Grundens väggar har då ca 14 cm cellplast. Botten är fylld(dränerad) med singel, isolerad med 100:s skivor och sedan tätad med plast. Vi har ingen ventilation i grunden. Det har fungerat bra eftersom fukt varken kan tillföras via marken eller via den luft som annars tillförs med ventilationen. Kollade
6 svar · 3,7k läst
C
carra: Vi flyttade ett 45m2 enplanshus cirka 1 mil det kostade 56.000:- vita pengar. OBS Kolla att försäkring ingår,kan vara svårt att teckna separat.... carra
6 svar · 3,3k läst
J
John77: Är priserna ink eller ex moms? har "hört mig för" om priser och har för mig att platta skulle kosta 1400 kr/kvm ex moms, till detta tillkommer govvärme för ca 200 kr/kvm ex moms. För sprängning fick jag ca priser på 200 kr/kvm/m3 ex moms, till detta behövdes avteckning av berg med grävare ca 150 kr/kvm ex moms + att bergmassorna ska forslas bort. Totalt ca 600-650 kr/kvm.
10 svar · 3,9k läst
M
Myrin: För en god innomhusmiljö är det A och O med god ventillation. Höjer du dessutom temperaturen i källaren kommer fukten att vandra innifrån och ut. Vi skall själva precis dränera och sätta in fler element i källlaren. UNder tiden detta arbete pågår har vi haft luftavfuktare i gång och det har gjort en stor skillnad på innomhusklimatet. Vi tömmer ut ca 5 L vatten om dagen och hela
2 svar · 3,5k läst
L
Loffe: Lyfter denna tråden, ingen som har nån åsikt om detta?
1 svar · 1,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Det tog några dagar, de var 3 man. 170 kvm yta med en hel del finlir runt rabatter samt nya dagvattenbrunn. Kostnad 83 000 kr inkl moms. Så det blir väl 488 kr/kvm inkl material. Så priset för bara läggning av marksten är nog lägre. Bara stenen kostar ca 200 kr/kvm. Se t ex http://www.flisbyab.se/ Underarbetet består av olika bärlager som packas med vibrator. Sedan har de lagt fiberduk
15 svar · 39,6k läst
V
vill_villa: jag tittade på ett i övrigt intressant hus från -79 i helgen med just denna konstruktion. Nån som har en aning om vad det kostar om man ska leja för att fixa till det? Bottenyta ca 90 m2, idag inga kända problem med mögel, men besiktningen pekade på den stora risken att det kommer problem.
16 svar · 19,2k läst
C
CW_1: Och varför skulle man som besiktningsman inte informera om alla de fel och brister man upptäcker, oavsett om huset är nytt eller gammalt. Man ska väl inte "se genom fingrarna" med felet bara för att huset råkar vara gammalt. Som besiktningsman bör man, enligt min åsikt, alltid sträva efter att ge köparen ett så bra underlag som möjligt före husköpet. Eller är det okay med mögel-
1 svar · 5,8k läst
C
CW_1: Huh......... Om man får fukt- och luktproblem i s.k. EW-element som motfyllda källarytterväggar, så kan man ha ett "jättebekymmer". Konstruktionen består av prefabricerade betongväggar med ingjutna, ofta tryckimpregnerade, träreglar. Denna konstruktion kan ur fuktsynpunkt enkelt jämföras med en betongplatta på mark med ingjutna spikreglar med den skillnaden att man ställer den upp
3 svar · 10,3k läst
M
Mr_T: Måste du verkligen ta ned ekarna? De har säkert stått där i många hundra år, nu vill ha bort dem för att få en gräsmatta att spela krocket på? Om du har en sådan massa träd på tomten så har du förmodligen en ganska stor tomt, kan inte detta lokala naturrum få behålla sin prägel trots att du bor där? Att sedan röja upp/gallra och ge kvarvarande träd utrymme är ju inte fel. En
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.