5 623 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Gjutet bjälklag
Är det någon som gjort gjutet bjälklag i modern tid ?
Jag funderar ju på att bygga ut huset 7-8 meter med 6 meters bredd och då skulle jag vilja ha källarvåning till bad/bastu och pannrum (se tråden "synligt berg i källare), helst skulle jag ju vilja ha gjutet bjälklag, dels för golvvärmens skull och dels för brandsäkerhet vid bastu/pannrum men också för att ha stabilt (och fuktokänsligt) underlag för klinkergolv.
Anta att man gör väggarna i 250 mm Leca och sen har någon mellanvägg uppmurad, är det då "bara"
att forma "stämpa" och gjuta en platta rakt över källarvåningen ?
Hur tjock bör plattan vara, hur och hur mycket ska man armera ?
Alla råd mottages tacksamt, och fråga inte om några veckor om jag börjat.......planeringsstadiet brukar vara ett antal år
Jag funderar ju på att bygga ut huset 7-8 meter med 6 meters bredd och då skulle jag vilja ha källarvåning till bad/bastu och pannrum (se tråden "synligt berg i källare), helst skulle jag ju vilja ha gjutet bjälklag, dels för golvvärmens skull och dels för brandsäkerhet vid bastu/pannrum men också för att ha stabilt (och fuktokänsligt) underlag för klinkergolv.
Anta att man gör väggarna i 250 mm Leca och sen har någon mellanvägg uppmurad, är det då "bara"
Hur tjock bör plattan vara, hur och hur mycket ska man armera ?
Alla råd mottages tacksamt, och fråga inte om några veckor om jag börjat.......planeringsstadiet brukar vara ett antal år
Hej
Vi kommer att använda Planjas Combideck45 till bjälklaget.
Det är en plåt man lägger ut och sedan gjuter på.
Den stora fördelen ska tydligen vara tidsvinsten då inte riktig form behöver byggas samt att ingen armering vanligtvis behövs.
Jag har för mig att tjockleken kommer att vara 140 mm.
Gå in på planjas hemsida och kolla.
Finns säkert flera allternativ.
Said
Vi kommer att använda Planjas Combideck45 till bjälklaget.
Det är en plåt man lägger ut och sedan gjuter på.
Den stora fördelen ska tydligen vara tidsvinsten då inte riktig form behöver byggas samt att ingen armering vanligtvis behövs.
Jag har för mig att tjockleken kommer att vara 140 mm.
Gå in på planjas hemsida och kolla.
Finns säkert flera allternativ.
Said
Hej igen
Jag TROR att det är inklusive plåtens 45 mm. För om jag kollar i den tekniska informationen om plåten verkar höjden/tjockleken räknas från plåtens "botten"
Men det måste jag kolla med konstruktören.
Jag har för mig att den kostar ca. 100:-/kvm +moms.
Said
Jag TROR att det är inklusive plåtens 45 mm. För om jag kollar i den tekniska informationen om plåten verkar höjden/tjockleken räknas från plåtens "botten"
Men det måste jag kolla med konstruktören.
Jag har för mig att den kostar ca. 100:-/kvm +moms.
Said
Klicka här för att svara