:o nu börjar bli ganksa desperat!!!!Fråga: Har ett hus från 1945 med källare, där betongen gjutits direkt på golvet. Jag har dränerat runtom huset, men det kommer fuktgenomslag från grunden (fläckvis), och så finns det fukt som kommer upp i källarens innerväggar från golvet.
Jag vill jättegärna inreda källaren, men jag undrar; måste jag slå ut all betong och gjuta om DYYYYYYRT!!!,
eller kommer jag undan med att banka upp betongen där det är fuktigt och isolera där? hjälper det att hänga en "torrboll" i källaren?
Kan jag måla golvet, altenativt lägga vattenburen värme med klinker?
Jättetacksam för alla tips o råd!!!!

Hej Byggfia!
Jag förstår din desperation när dräneringen är klar och fukten kvar.Har det varit såhär innan du har dränerat eller kom det först efteråt? Har du slängt en värmepanna som stått i källaren och hållit den torr? Har du stängt ventilation/fönster/luftventiler?

Jag bara gissar att detta är markfukt som kommer upp -ett "fenomen"man kan tyvärr inte dränera sej ifrån :( Marken under huset är fuktig som det oftast brukar vara. När man gräver i jorden så är det ju ingen torr sand/jord man hittar. Ibland kan det vara extrema förhållanden när huset står på mark som håller extra bra på fukten (lera?) och sen går fukten upp i golv och väggar (kapilärkrafter). Att värma och vädra brukar hålla markfukten på rymligt avstånd.
Att banka bort och isolera fuktfläckar ( du menar nog fuktspärra?) förskjuter skador till områden runt om isoleringen :(.
Att bara gjuta om golvet löser inte problemet. Ger du dej på det tunga jobbet och river all golv så skall det ett kapilärbrytande grus under. Ska det vara golvvärme så skall det läggas ca 20-30cm isolering som är ett måste för att lägga golvvärme på och slippa värmeförluster mot marken. Du kan inte gräva under väggarna så där kan det bli som förr med chans att det blir bättre.
Säkrast och enklast ;):
Klinker med breda fogar på golvet och ingen fuktspärr under - fukten ska kunna vandra ut. Väggar skall målas med färg som andas! Värma och ventilera! Ingen träpanell, trägolv eller annat träkonstruktion i källaren som den är nu! Gör du tvärtom så bubblar färg, klinker reser sej upp och trä blir fuktskadat :'(
Gamla källare är inte byggda för att bo i. Att göra om dom till boyta kostar mycket slit och pengar ;)
Jag är egentligen ingen expert! Har bara ett gammalt hus med källare och litet sunt förnuft (hoppas jag ;).
gaia

Tack tack! :-*

Det blir väl att bita i det sura äpplet....
Och jag bytte panna till bergvärme, så det stämmer.
Tack igen!
byggfia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.