3 035 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Håltagning i källarvägg
Hejsan,
Jag ska ta upp ett fönster mellan två rum i källaren som ska bli bastu och badrum. Det ska fyllas med glasbetong (glastegel eller vad det heter) och ge lite mer ljus in i bastun.
Hur kapar man ett hål på ca 80*80 i väggen på bästa sätt? Väggen är ca 25ca tjock och är ej en av de bärande väggarna.
Hälsningar Tomtefar
Jag ska ta upp ett fönster mellan två rum i källaren som ska bli bastu och badrum. Det ska fyllas med glasbetong (glastegel eller vad det heter) och ge lite mer ljus in i bastun.
Hur kapar man ett hål på ca 80*80 i väggen på bästa sätt? Väggen är ca 25ca tjock och är ej en av de bärande väggarna.
Hälsningar Tomtefar
E det betong ja då får du nog ta dit en håltagare eller bila... Då funkar ingen tigersåg i hela världen. 25 cm ren betong har jag iofs svårt att tro att det är...
Slår du ett slag med hammarn vad händer?
Glasbetongen kan man mura eller foglimma...
Slår du ett slag med hammarn vad händer?
Glasbetongen kan man mura eller foglimma...
Fram med borrhammaren och kolla lite hur det går.
Klarar du inte det med den så på med bilningsfunktionen och kör.
Troligen är det isolering emellan så det är (förhoppningsvis) inte 250 mm armerad betong vi pratar om, då tar det tid....
En billig borrhammare med bilningsfunktion lär hålla för detta jobbet.
/Kent
Klarar du inte det med den så på med bilningsfunktionen och kör.
Troligen är det isolering emellan så det är (förhoppningsvis) inte 250 mm armerad betong vi pratar om, då tar det tid....
En billig borrhammare med bilningsfunktion lär hålla för detta jobbet.
/Kent
Hej och tack för alla fina tips!
Jag antar att det inte är massiv 25cm. jag ska provborra i helgen med en hilti och se om det går lätt igenom. Det där med att köra med rondellen från båda håll och knacka däremellen låter bra. Jag siktar på att få snygga snitt, då jag ska kakla från ena hållet.
/Tomtefar the superstar
Jag antar att det inte är massiv 25cm. jag ska provborra i helgen med en hilti och se om det går lätt igenom. Det där med att köra med rondellen från båda håll och knacka däremellen låter bra. Jag siktar på att få snygga snitt, då jag ska kakla från ena hållet.
/Tomtefar the superstar
Klicka här för att svara