Vi ska bygga en plintgrund under våren till vår tilltänkta sommarstuga(100m2 i vinkel och etage)
Jag har låtit renskala ner till en mycket kuperad berggrund. Jag hade tänkt att gjuta plintar i papprör på vedertagna avstånd under syll och inre bärlinor.
Problemet att lösa är dock att staga rören under själva gjutprocessen.
(Vid bygget av förrådet så lade vi ut stora mängder sand på berget som vi sedan grävde oss ner genom till berget för dubbning med påföljande gjutning. Här var det ju bara att låta sanden rinna tillbaka och staga röret. Metoden vll vi dock inte upprepa. Det var inte helt enkelt att flytta på sanden och hålla den borta !)
Min snickare kom nu med ett förslag på att jag istället skulle bygga "plintar" av lecablock på en liten sula mot berget.
Fördelen skulle vara att slippa en svår stagning av alla plintar och avstressat kunna plocka på block för block, väl inlodat mot grundlinjen
Verkar det senare vara en vettig lösning och hur är det med hållfastheten på en murad stapel av lecablock ?
Behövs det armeras och hur då i så fall ?
Jag kan tillägga att bergsytan inte lämpar sig för en regelrätt grundmur då det finns smärre vattenflöden under grunden som måste finna sig ut. Jag tänker täcka med sand och singel så att det blir en torr yta under blindbotten. Eventuell markfukt vädras bort av plintkonstruktionen.