Grund & Markarbeten
David_Q: Hoppsan, vad ska man ha bakom muren då? Idag är det en plastduk och sedan jord ändå intill palissaden. Räcker det med en bit grus eller hur menar du ??? Det är ju jorden som jag s a s vill ha stödet till...
Stinger: Lite förtydligande, vi funderar på att bygga källargrund med Dorocell eller Beva block. Vad har ni för erfarenheter?
Magnus_Nordmark: Du KAN använda flytspackel, men det går åt enorma mängder och kostar mer en skjortan. Mitt förslag är att du använder dig av betong med väldigt liten stenstorlek, nästan bara sand. Då slipper du bygga så mycket på höjden samtidigt som du kommer ganska billigt undan. Hör med någon på din bygghandel om lämplig cemensort.
kimmen: Grunden som ingår till älvsbyhus är så billig att den i sig inte är värd att pruta bort. Därimot tar deras grund entreprenörer duktigt betalt för extra arbeterna som måste utföras. Stämmer dom priser som angetts ovanför så får man hoppas att det varit väldigt mycket extra arbeten som utförts.
kimmen: Man ska nog inte titta sig blind på timpriset, det kan skilja 150 kr/tim mellan olika maskinister (likvärdiga maskiner). Det kan också skilja 10 timmar på jobbet som utförs samt att det som görs blir riktigt från början. Den dyrare maskinisten kan bli mycket billigare i slutänden.
chili: Jättebra, det du skriver bekräftar att vi absolut ska skaffa en egen besiktningsman. Att spara ett par tusenlappar när det handlar om en miljoninvestering är väl egentligen dumsnålt. Fördelen med att det redan finns en besiktning gjord tycker jag är att man kan fundera över protokollet och redan ha vissa frågor klara inför mötet med den egna besiktningsmannen. Dessutom lär man sig
Almen: Hej Freddi! En annan variant isället för att riva huset är att bränna ned det. Jag har samma fundering som du heltenkelt - går och kollar på ett hus som inte är värt att renovera så det är alldeles för slitet. Så i mitt fall blir det troligtvis brandkåren som får det som övningsobjekt. Min syster och svåger gjorde likadant med deras fritidshus. Frivillga brandkåren kom helt
guran1: Jag har inte använt jackodrän utan isodrän och där är det inte tjockleken som avgör vilket tryck de klarar utan hur stora "kulor" som är ihoplimmade. Det som man skall tänka på är vid återfyllning så skall inga stora stenar ligga mot isoleringen. Guran1
Beemer: Tack Bob! Faktum är att det nu byggs med avfuktare i varmgrund. Varför det är så är jag inte insatt i men det ska troligen garantera att det inte fälls ut fukt mot blindbotten. Den enda fukt som bör ha möjlighet att komma in är väl från huset och genom små otätheter i plasten som ligger mot marken och genom betongen i grunden? Jag vet ännu inte precis vilka maretial man använder
betula: Sommarproblemet handlar inte om fukt som vandrar ut genom golvet utan om den fukt som kommer in genom ventilerna. Det är vanlig normal uteluft som kondenserar (med lite tillägg av markfukt) när den kommer in i den kallare grunden. Tar man vanlig torr uteluft på 20 grader och 60% RF och kyler ned den under 12 grader får man 100% RF + kondens. Detta är ren fysik. Ökar man ventilationen får
robbanl: Haka på tråden under golv, där finns det även fina bilder. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1115224972
sybrig: Hej, Blev nyfiken eftersom vi håller på med rensning av berget på våran tomt. Ett mycket slitsamt arbete. Det lät inte som om det var så mycket för dig! Fanns det inte några växter eller jord eller har du några smarta verktyg? Ska dit igen på eftermiddag och det värkar redan i kroppen.
Witte: Finns det någon i Göteborg (Björlanda) som behöver fyllnadsmassor (sprängsten samt jord/stenblandning)? Förbereder grund och skänker all massa, egen transport får ordnas, lastbilar finns på bygget. Finns det ställen på Hisingen där man kan lämna av massor? Markus
Witte: Vi spränger i Björlanda Kile, Göteborg. Våra 254 kubik expanderar till 4-500 kubik. Vi får köra bort 200 kubik. Turligt nog så får man lasta av det gratis i hamnen. Generellt verkar det vara stor efterfrågan på sten i Göteborg. Ett tips är att prata med grävare och lastare, de brukar veta var man kan göra av med massor. Husfirmor brukar också veta. Är det någon som behöver
schotte: Var kan man handla isodrän lr pordrän till bästa pris? är även ute efter markavlopp och dräneringsrör, var kan man hitta det billigast och bra kvalite. Det som jag hittat på markavlopp och dränering så ligger nog ByggMax billigast, någon som provat dessa grejor från dom?
Åttioettan: Har nu varit ute med TH och deras markentreprenör (som har hand om allt mark- och grundarbete inkl sprängning). Ska få offert nästa vecka, men det lät optimistiskt iaf. :D Vi hittade en väldigt fin platå på berget där huset skulle passa in perfekt, blir lite närmare ena tomtgränsen (grannfastigheten är dock belägen på en lägre nivå) och en bit upp på tomten - men det är
Magnus_Nordmark: Bra fråga.. ;-) Jag minns inte faktiskt.. Var ett tag sen nu..
guran1: Cramo finns i Södertälje och de har ju grävare av olika storlekar. Guran1
Robert_Maria: Kan någon tipsa om var jag kan få tag på billiga fyllnadsmassor i Västeråstrakten? Jag söker främst grovfyll och/eller sprängsten!
Magnus_Nordmark: Hej! Jag har använt den metoden på många grunder i jobbet. Det fungerar utmärkt! Kapa lite vassare än 45grader och spruta hellre i fogskum i skarven mellan cellplastelementen. Den utvändiga skarven tätar du med vanlig byggfog.
fenix: Har hus från 39 som det kommer in synlig vatten genom väggarna. Tdidgare ägare gjorde en kostsam omdränering för 10 år sen utan framgång med att leda bort vattnet. Var egentligen skeptisk till köpet pga vattnet men fick det "grisbilligt" och kunde inte låta bli att köpa. Tdigare var det också en del träbeklädnad på väggaran som Jag fjärnade så nu rinner det mesta av vattnet till
Tornet: hej Funderar över bästa sättet att gjuta en platta ovan på ett garage (sutteräng). Finns det någon som byggt med en sådan konstruktion. Tack på förhand
Lacariuz: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115811028;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Magnus_Nordmark: Pengamässigt vet jag inte, men om du ska putsa ytan så lär du inte hinna med att hantera allt på en gång, utan du måste slänga på bruket etappvis.
Magnus_Nordmark: Jag förstår ditt problem, inte helt ovanligt att sänt händer, speciellt på det regniga halvåret... Du har två alternativ, eller egentligen ett.. Vattnet måste bort! Om du vill gjuta på plats så måste du suga upp vattnet innan du gjuter, för det är inget vidare att gjuta vanlig betong i vatten. Sen när du ska återfylla så måste det vatten som då runnit ner kring formen sugas upp,
Myckling: För att slippa gräva så kan man ju hyra en motordriven jordborr. Kostar några hundralappar. Då är det en rätt enkel match att borra ner till frostfritt djup, sätta ner rör och gjuta.
steffen: Det är en seriös användning, ett vinkelhus på 100 m2 med ett etage. Det kan lättast betraktas som ett fritidshus för åretruntboende. Plintgrunden kommer sig av lättheten att skapa en luftig och bra anslutning mot det ojämna berget under huset, relativt lätt att göra själv och att det är en billig lösning. Jag tror säkert att det blir för mycket vatten bara för att man vill göra
Mats: Beroende på var i landet ni bor så kan ju snö vara en faktor att tänka på. 6-7 meter skulle jag vilja ha
Annakay: Vi ska gräva upp runt grunden och isolera har vi tänkt. Vi ska inreda där nere så småningom. Vi velar vilken isoleringsprodukt vi ska välja, och som grädde på moset fick vi ytterligare ett råd som sa att vi skulle strunta i isoleringen och bara köra med Platonmatta istället eftersom citat: "det är så nytt med grundisolering och ingen kan svara på hur mycket varmare det egentligen