Hej!

Vi håller på och ska isolera källaren utvändigt då vi vill inreda den.
Vi har inte haft några problem med fukt / lukt i källaren tididgare (all mark runt och under huset är sand).
Men nu då vi ändå grävt upp tänkte vi att det är väl lika bra att lägga i dräneringsrör också.

Hur som helst - sett ur isoleringssunpunkt, är det någon skillnad på de olika skivorna (isodrän, pordrän, genevads osv). Eller finns det någon ändå bätte isolerande skiva med lite dräneringsegenskaper?

Läste för övrigt "Inreda källare"-artikeln här på Buggahus och där stod det att man _inte_ skulle ta bort befintig asfalt på ytterväggarna?! Blir inte det lite konstigt, kommer verkligen den varma fukten att komma ut igenom betongen och kylas av ute i isoleringsplatan då? För det är väl så det är tänkt?

/Lars

För bästa effekt rekommenderar både isodrän och pordrän att man tar bort asfalten. Görs enklast med våtbläster (vår källare, 40 meter x 1.30 tog 4 timmar). Sen säger pordrän att man skall lägga ett tätskit över skarven mellan sula och första sten, ca 3 dm högt.

Efter 6 månader och en snösmältning med pordrän är vi mer än nöjda! Huset står i en slänt och hade tidigare svåra fuktskador på källarväggarna. Nu torrt och fint.

Vet att det diskuterats i andra trådar...

Av ren nyfikenhet, hur mycket kostade det att dränera 40 m med Isodrän. Hur stor del gjorde ni själva? Hur lång tid tog det?

Ska precis flytta till en villa där vi har planer att dränera...

Tack på förhand!

Hej!

Tack för svaren ... har jagat Pordrän-åfar nu ett tag men det är svårt att hitta någon tycker jag. Är det inte uppsagda telefonnummer så är det bara faxar som svarar ;)

En fråga angående våtblästringen - körde du med sådan tillsats till en högtryckstvätt? Hur många bar låg högtryckstvätten på isådanafall?

/Lasse

Aha, då förstår jag varför kille på uthyrningsfirman kanske var tveksam till att hyra ut deras våtblästrings-tillsats för högtryckstvätt när jag sade att jag skulle at bort asfalt ;)
Får se om det finns nån blästringsfirma här i Ockelboskogarna. Annars får jag väl bita i det sura äpplet och köra med yxvarianten.

Nu så ... hyrde en betongytfräs igår och körde av med, det gick bra men det var ju inget vidare trevligt jobb!
Det blev inte helt rent, men jag försökte få bort enligt illverkarens rekomendationer iallfall!
Dessutom verkar de ha gjort något åt en av väggarna efter att huset byggdes, då det var helt annan asfalt på den - mycket mjukare så där gick fräsen bet!

Hur gjorde ni som redan isolerat med ytan på väggen - på värt hus är den rätt ojämn, och när jag fräst så slog den lös lite sten här och där. Allt som allt är det nog variatoner i ytan på 1-2 cm runt om. Kan man sätta åpskivorna ändå eller ska jag slamma grunden eller dylikt?

Jag lagade en del hål. Egentligen borde jag kanske ha putsat om delar av grunden, men..... tiden och orken tröt

Vi har precis anlitat firma som dränerat om med podränskivor och lagt nya dräneringsrör. Det kostade oss c:a 1850 kr per meter (totalt 30 meter att gräva, men då är inte källaren spec djup under mark samt att det var rel fritt att komma frampå tomten för grävmaskinen) och allt var klart på 1,5 dag. Inga sår i gräsmattan och det ser jättefint ut. Kan verkligen rekommendera att "lämna bort" denna typ av jobb.

1850 kr/m låter väldigt bra!
Var i landet, inte Stockholm va?

Får man fråga vilken firma det var, tack på förhand!

Mvh
Markus

Vi fick nyss en offert från en firma på dränering och Isodränskivor på vårt hus, tror det är 60 löpmeter...och det skulle gå på 95,000 + moms. Fick en annan offert men då med platonmatta och det var ca 23,000 billigare.

Själv fick jag idag en muntlig offert på ca 43000 plus moms för ca 42 meter med pordrän/isodrän och en stenkista på tomten. I Stockholm. Det som inte ingick då var återställning av asfalten utanför garaget, men i stort sett allt annat inkl bortforsling av överblivna massor. Sedan kunde priset justeras nedåt beroende på hur mycket jag orkade hjälpa till själv ;-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.